تولید خمیرترش بومی به‌منظور ارتقای کیفیت نان

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه خمیرترش به عنوان افزودنی مهم در تولید نان مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: در این طرح پژوهشی بهبود ویژگی‌های فناوری و عملکردی نان مورد توجه قرار گرفت. مجموعه این عملکردها نیز باعث تولید نان فراسودمند می‌شود.

علیرضا صادقی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از تولید خمیر ترش بومی خبر داد و اظهار کرد: این محصول به عنوان افزودنی در نان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف از انجام این پژوهش شناسایی دقیق آغازگرهای لاکتیکی موجود در خمیرترش حاصل از آرد کامل گندم است.

وی تصریح کرد: در این طرح از دو باکتری بومی برای بهبود خواص نان استفاده شده است. این باکتری‌ها اثرات ضد قارچی مناسبی را از خود نشان دادند به گونه‌ای که با کاربرد آنها 5 تا یک هفته رشد قارچ در نان محدود و ماندگاری بیشتری در نان مشاهده شد. البته همزمان با اثرات روی کپک زدگی و بیاتی نان آنها اسید فیتیک را در نان کاهش دادند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: وجود اسید فیتیک به مقدار زیاد در نان باعث دفع املاح از بدن می‌شود اما با کاهش آن ارزش تغذیه‌ای نان بالاتر می‌رود که این موضوع خصوصا در افرادی دارای فقر املاح و آهن بسیار با اهمیت است.

صادقی تصریح کرد: در این طرح پژوهشی بهبود ویژگی‌های فناوری و عملکردی نان مورد توجه قرار گرفت. مجموعه این عملکردها نیز باعث تولید نان فراسودمند می‌شود به این ترتیب نان دارای ویژگی‌هایی بسیار فراتر از قبل می‌‌شود.

وی تأکید کرد: این طرح در حال حاضر به صورت پایلوت انجام شده است و به دنبال این هستم که محصول را وارد چرخه تولید کنیم. همچنین تولید کیت تشخیص مولکولی را برای شناسایی باکتری و بیماری‌های مرتبط با مواد غذایی در دستور کار خود قرار داده‌ایم. این کیت اختصاصی بیشتر برای شناسایی یکسری باکتری‌ها که در مواد غذایی مشکل به وجود می‌آورد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

صادقی گفت: این شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان مستقر است و شروع فعالیت این شرکت به کمک همین مرکز رشد بوده است؛ زیرا این مراکز برای توسعه و رشد شرکت‌های نوپا و نیز برای ایجاد تعامل و ارتباط با واحدهای تولیدی کمک قابل توجهی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه همیشه بین صنعت و دانشگاه‌ها فاصله بوده و هنوز هم به طور کامل در شناسایی نیازها مشکل دارند، گفت: باید پژوهش‌های دانشگاهی را به سمت تقاضا محور سوق داد در این صورت است که نیاز صنعت تکمیل می‌شود. همچنین باید ارتباط بین صنعت و دانشگاه را تقویت و از دستاوردهای دانشگاهی در چرخه صنعت و اقتصاد کمک گرفت.

صادقی خاطرنشان کرد: امروزه ارتباطات بین این دو نسبت به چند سال گذشته بهتر شده است. باید مسئولان و ارگان‌های مرتبط مسیر را توسعه و جهش تولید باز کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068887

وب گردی

وب گردی