تولید سه محصول جدید برای مقابله با ویروس کرونا/ تهیه بروشور راهنمای دارو به خط بریل

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید سه محصول جدید برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد.

سیدصدرالدین نبوی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره فعالیت این شرکت و دستاوردهای شاخص آن اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران است که به صورت تخصصی در زمینه فرمولاسیون و تولید داروهای گیاهی فعالیت می­‌کند. این شرکت افتخارات متعددی را در کارنامه فعالیت خود به ثبت رسانده است. دستاورد شاخص این شرکت فرمولاسیون و تولید داروهایی است که نیاز خاصی را از بیماران برطرف می‌کند و در درمان آنها موثر است. بعنوان مثال شامپو داروی رکوبیزول که در سال 1395 جایزه محصول دانش بنیان برگزیده کشور را از آن خود کرد؛ اولین شامپوی داروی گیاهی کشور است که به ثبت رسیده است و تنها شوینده اختصاصی سر و صورت و بدن است که در مواقع وجود زخم، سوختگی و انواع التهابات قابل استفاده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن این شرکت دانش‌بنیان برای اولین بار در تاریخ داروسازی کشور بروشور راهنمای دارو به خط بریل را از 7 سال قبل در جعبه داروهای خود جای‌گذاری کرده است. حک خط بریل روی جعبه توسط چند شرکت انجام شده بود ولی بروشور راهنما به خط بریل در داخل جعبه­ دارو تا کنون هیچ سابقه‌­ای نداشته است.

نبوی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه سالانه چه میزان از تولید کشور را این شرکت شما تامین می­‌کند و آیا محصولات به کشورهای خارجی صادر می‌شود؟ گفت: تولید کنندگان داروها و فرآورده‌­های استحصالی از گیاهان دارویی مجموعا حدود ده درصد از نیازهای بازار داروئی کشور را فراهم می­‌کنند. بدلیل مشکلات تعاملات مالی با کشورهای متقاضی تاکنون صادرات نداشتیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره­ به تولید3 محصول در رابطه با ویروس کرونا، اظهار کرد: شربت کالیک که از مواد موثره­ شیرین بیان ساخته شده است و شیرین بیان در حال حاضر در پروتکل درمانی کرونا در بسیاری از کشورها استفاده می‌شود. محصول دیگر پماد رکوبیزول است که از تاثیر مخرب شوینده‌­های معمولی بر پوست تا حد زیادی جلوگیری می‌­کند. همچنین شامپو رکوبیزول است که از آن می‌توان در شستشوی روزانه­ صورت و دست‌ها مکرر استفاده کرد بدون آنکه آسیب یا تخریبی روی پوست ایجاد کند و وضعیت پوست را هم بهتر می­‌کند. این قابلیت موجب می­‌شود در ایام بیماری کرونا هم شخص بتواند روزانه بدون محدودیت مکرراً صورت و دست‌های خود را شستشو دهد.

وی تصریح کرد: شربت کالیک Culicاز مواد موثره­ شیرین بیان با نام علمی «Glycyrrhiza glabra» و نام عمومی «Licorice» در این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران فرموله شده است و در ساخت آن اندیکاسیون تنفسی شیرین بیان مد نظر قرار گرفته است. همچنین از مواد موثره­ گیاه آویشن با نام علمی«Thymus vulgaris» و نام عمومی «Thyme» جهت تقویت اثرات و از مواد موثره گیاه انیسون با نام علمی «Pimpinella anisum» و نام عمومی «Anise» بعنوان عطر و طعم دهنده و تقویت کننده اثرات دارو و از عسل بعنوان یک شیرین کننده طبیعی در ساخت آن استفاده شده است. مواد موثره موجود در این شربت با رعایت استانداردهای بین المللی وبر اساس اصول داروسازی مدرن گیاهی دوزاژ و اثرات دارویی و درمانی یاد شده از آن گرفته شده است.

نبوی افزود: طبق تحقیقات انجام شده اثر ضد باکتری و ضد ویروسی ترکیبات موجود در مواد موثره ریشه گیاه شیرین بیان به خوبی مشخص شده است. این ترکیبات با مکانیسم‌های مختلفی اثرات ضد التهابی نیز از خود نشان می‌دهند. اسیدگلیسیریزیک جزء اصلی مواد موثره­ ریشه شیرین بیان است که موجب تحریک تولید اینتر فرون گاما توسط Tcells می‌شود و در نتیجه اثرات ضد ویروسی در عفونت‌های ویروسی نظیرآنفلوانزا و برخی از انواع کرونا ویروس نظیر سارس از خود نشان می‌دهد. از طرفی مواد موثره این گیاه با اثر خلط آوری و باز کنندگی برونش (برونکو دیلاتوری) و ضد سرفه خود در مصارف درمانی ذکر شده موثر است.

وی تأکید کرد: به دلیل وجود مواد موثره ریشه شیرین‌بیان در این شربت و تاثیر خوب ثابت شده آن در عفونت‌های ویروسی نظیر آنفلونزا و عفونت کرونا این شربت برای تقویت بدن در مقابله و پیشگیری از تاثیر ویروس موثر است، لذا توصیه به مصرف روزانه آن در این شرایط می‌‌شود. در دو ماه گذشته افراد زیادی مصرف آن را شروع کردند. تاثیر مصرف آن در زمان سرماخوردگی ویروسی معمول هم بخوبی دیده می‌شود. شربت کالیک در سازمان غذا و داروی کشور به عنوان داروی گیاهی ثبت شده است و در کتاب دارونامه فراورده های طبیعی ایران نیز نام آن قید شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در حوزه داروسازی در رابطه با شامپوی رکوبیزول گفت: می‌توان به دفعات زیاد و بدون عارضه بر پوست در طول روز به عنوان شوینده دست و صورت استفاده کرد. این شامپو دارو محصول گروه علمی و تحقیق و توسعه­ این شرکت داروسازی یک محصول خلاقانه و با کیفیت و با فناوری داروسازی مدرن گیاهی است که در سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فراورده‌­های طبیعی ایران به عنوان محصول دانش بنیان برگزیده سال 1395 توسط معاونت علم فناوری ریاست جمهوری انتخاب و به این ترتیب پرافتخارترین رتبه ممکن را کسب کرده است.

نبوی تصریح کرد: تا قبل از تولید این شامپو هیچ انتخاب اختصاصی مناسبی برای شستشوی بیماران دارای انواع زخم (نظیر زخم بستر و زخم­های ناشی از جراحات وجراحی) و بیماران دارای التهابات منتشر نظیر اگزما، کهیر، ادرار سوختگی اطفال، عرق سوز، آکنه و سایر انواع التهابات و همچنین سوختگی­‌های سطحی وجود نداشت و معمولا از شامپو بچه یا برخی شوینده‌های ملایم با پی اچ پایین استفاده می‌­شد که نهایتا شستشوی موضع را تامین می­‌کردند ولی شامپو رکوبیزول علاوه بر اینکه شستشو دهنده­ مناسبی است اثرات درمانی مطلوبی را نیز اعمال می‌­کند و از این جهت یک انتخاب ویژه و اختصاصی محسوب می­ شود.

وی همچنین افزود: پماد رکوبیزول در انواع التهابات، سوختگی‌­ها و زخم‌های سطحی قابل استفاده است و بعد از استفاده زیاد از شوینده­‌ها از تاثیرمخرب شوینده‌­های معمولی برپوست تا حد زیادی جلوگیری می­‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در مورد برنامه‌های این شرکت در سال‌جاری اظهار کرد: برنامه این شرکت در سال جاری ساخت یک ترکیب ضد عفونی کننده موضعی خواهد بود که ویژگی‌های خاصی داشته باشد، به عنوان مثال به سرعت روی دست خشک شود، احساس و بوی خوبی به جا بگذارد، به لطافت پوست دست کمک کند و اثر ضد عفونی کنندگی بر پوست هم داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068904

وب گردی

وب گردی