رونق‌ مقطعی تولید راهگشای رسیدن به جهش تولید نیست

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: رونق مقطعی و موردی نظیر افزایش تولید فرآورده‌­های ضد عفونی کننده و ماسک صورت رونق واقعی تولید نیست. دخالت دولت همچنان در همه ارکان تولید وجود دارد که باید برای رسیدن به جهش تولید تدابیر هوشمندانه‌ای اتخاذ شود.

سیدصدرالدین نبوی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره شعار سال تحت عنوان جهش تولید گفت: برای ایجاد جهش تولید ابتدا باید از فشار نهادهای دولتی بر شرکت‌ها کاست و بوروکراسی را کاهش داد، قوانین مانع تولید و مقررات پیچیده و دست و پاگیر اداری را با مشورت دست اندر کاران تولید حذف کرد، همچنین معافیت­‌های مالیاتی و بیمه‌­ای را گسترش داد، شرایط اعتبارات را تسهیل کرد و نقدینگی به تولید تزریق کرد، از اعمال اجبار و تعیین تکلیف دستوری در ارتباط با قیمت کالاها با توجه به افزایش چشمگیر قیمت تمام شده دست برداشت، قوانین و مقررات با ثبات تنظیم و جاری شود و هر روز یک قانون و شرایط جدید ایجاد نشود. اساسا تولید در بستر ثبات و آرامش شکل می گیرد و گسترش می­‌یابد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چند درصد شعار سال گذشته ( رونق تولید) محقق شده و عمده موانعی که باعث شده به نتیجه مطلوب نرسیم چه موضوعاتی بوده است؛ گفت: شعار رونق تولید محقق نشده یا خیلی کم محقق شده است به این دلیل که زیر ساخت ­ها درست نشده است. بوروکراسی اداری، قوانین مدام در حال تغییر، نابسامانی و عدم ثبات اقتصادی، کمبود نقدینگی و عوامل متعدد دیگر منجر به کاهش توان تولید و نه رونق آن شده است.

نبوی افزود: رونق­‌های مقطعی و موردی نظیر افزایش تولید فرآورده‌­های ضد عفونی کننده و ماسک صورت رونق واقعی تولید نیست. دخالت دولت همچنان در همه ارکان تولید وجود دارد. مقررات مشکل ساز و روند کند اداری، مجوزهائی که اخذ آنها بسیار مشکل و وقت گیر است، بیمه تامین اجتماعی و مقررات یک طرفه و تحمیلی آن به شرکت‌ها بخصوص بیمه قراردادها که چند سالی است به صورت های مختلف از شرکت‌ها حتی عطف به ما سبق اخذ می­‌شده است،قیمت‌­های دستوری که اعمال می­‌شود در حالیکه قیمت ارز و انرژی بسیار بالا رفته است و قیمت تمام شده تولید به شدت افزایش یافته است ولی قریب به 6 ماه است که جلوی افزایش قیمت در صنعت داروسازی گیاهی گرفته شده است و البته در فرآورده­‌های دیگر هم همینطور عمل شده است همه اینها مانع رونق تولید است. برای رفع این موانع باید قوانین با مشارکت تولید کنندگان اصلاح و بازبینی و بازسازی شود برخی قوانین و مقررات دست و پا گیر و غیر ضروری حذف شوند و فقط مقررات کارساز و ضروری به شیوه­ای صحیح اجرا شود، روند دریافت مجوزها و ساز و کار تولید تسهیل شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه رهبر انقلاب تاکید زیادی به اقتصاد دانش بنیان دارند برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ­‌ها چه باید کرد؛ تصریح کرد: کاری که برای حمایت از شرکت­‌های دانش‌بنیان می‌­توان کرد در درجه اول تامین نقدینگی و ایجاد معافیت­‌های مالیاتی است که شرکت‌ها بتوانند نفس بکشند. در حال حاضر شرکت‌های بسیاری را از شمول معافیت مالیاتی خارج کرده­‌اند و همین که محصولات شرکت به فروش قابل قبولی می­‌رسد و معافیت مالیاتی معنادار می­‌شود معافیت را به دلایل مختلف که از آئین نامه‌­های خود نوشته استخراج و لغو می‌ی­کنند. در ارتباط با تامین نقدینگی و سرمایه هم صندوق نوآوری و شکوفائی وثائق و تضامینی می‌خواهد که عملا شرکت‌های دانش بنیان به سختی می­‌توانند آنها را تامین کنند و اخذ اعتبار پیش نیازهایی دارد که فراهم نمودن آنها برای شرکت‌های دانش بنیان بسیار سخت است این مقررات بسیار محدود کننده هستند.

وی تأکید کرد: موانع بر سر راه توسعه شرکت­‌های دانش بنیان تامین نقدینگی، سرمایه، مقررات و آیین نامه هایی است که جامع و صحیح نوشته نشده است و متغیرهای زیادی را ایجاد می­‌کند و بعضا اهداف خاصی را دنبال می­‌کنند. علاوه بر اینها تمام مواردی که در ارتباط با تولید در کشور مانع محسوب می‌شوند اعم از قوانین و مقررات و دخالت‌های دولت و تامین اجتماعی و غیره که در ارتباط با سایر شرکت‌ها هست در مورد شرکت‌های دانش بنیان هم صدق می­‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068907

وب گردی

وب گردی