ضرورت اصلاحات قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد امروز دست جوانانی است که سرمایه آنها در تفکراتشان است، بر لزوم اعمال اصلاحات قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که در سال ۱۳۸۸ به تصویب رسیده است، تاکید کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری در نخستین نشست فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس یازدهم شورای اسلامی که در ایستگاه نوآوری شریف برگزار شد، ضمن توضیح آخرین دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، اظهار کرد: مبحث اقتصاد دانش‌بنیان که از ۶ سال قبل به صورت جدی پیگیری شد، فراز و نشیب‌های بسیاری را تا به امروز شاهد بوده است. وجود بیش از ۳۰ میلیون جوان، بیش از ۴ میلیون دانشجو و بیش از ۱٠ میلیون فارغ‌التحصیل از جمله ذخایر بسیار ارزشمندی است که تبدیل به پیشران و پشتوانه زیست بوم مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شده است.

وی با اشاره به ایجاد ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان، ۶ هزار استارتاپ، ۳۰۰ مرکز نوآوری وشتاب‌دهنده و ۴۲ پارک علم و فناوری در کشور، گفت: پایه توسعه استارتاپ‌ها بر پایه سرمایه‌گذاری خطرپذیر است؛ با توجه به اینکه استارتاپ‌ها با وام رشد نمی‌کنند، صندوق‌های خطرپذیر را توسعه دادیم. اما از سوی دیگر از آنجایی که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۸۸ تصویب شده است، باید اصلاحاتی در این قانون صورت گیرد؛ زیرا اکوسیستم حاکم بر فعالیت‌های دانش‌بنیان با اکوسیستم سال ۸۸ متفاوت است.

ستاری با تاکید بر اینکه مطمئن هستم در این مجلس (مجلس یازدهم) با توجه به تشکیل این فراکسیون (فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان)، حرکت جوانان در این مسیر تسهیل خواهد شد، خاطر نشان کرد: این اقتصاد، اقتصاد جوانانی است که سرمایه‌شان در جیب‌شان نیست و سرمایه آن‌ها تفکرشان است و امروز زمینه‌ای فراهم شده است تا با کمک شما اتفاقات بزرگی رقم بخورد.

در این نشست سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمدن ایرانی - اسلامی به اقتصاد قوی نیاز دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از اندیشمندان به این دوره (دوره یازدهم) مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرده‌اند، دست مجلس برای پیگیری موضوع دانش‌بنیان باز است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، جلسات زیادی با شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد؛ همچنین جلسه‌ای در صحن علنی مجلس گذاشته شد و نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات خود را بیان کردند و جمع‌بندی این مباحث، گزارشی بود که در تاریخ ۱۹ آذر ۹۸ ارائه شد.

بر اساس اعلام معاونت علمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر بخواهیم جهشی در اقتصاد ایجاد کنیم، مسیرش تقویت استارتاپ‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068934

وب گردی

وب گردی