خبری بسیار امیدبخش برای افراد چاق

مطالعه‌ای درباره التهاب و افزایش وزن نشان می دهد که غیرفعال کردن ژنی در سلول‌های خاص مانع از چاق‌شدن موش‌ها حتی پس از خوردن رژیم غذایی پرچرب می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان فعالیت یک ژن را در سلول‌های ایمنی مسدود کردند. از آنجا که این سلول‌های ایمنی (به اصطلاح ماکروفاژها) سلول‌های التهابی اساسی هستند و به دلیل چاقی با التهاب مزمن درجه پایین همراه هستند؛ محققان معتقدند که کاهش التهاب ممکن است به تنظیم افزایش وزن و چاقی کمک کند.

«استیون لی تیتلباوم» استاد آسیب شناسی و ایمونولوژی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس اظهار کرد که ما روشی ایجاد کرده ایم که می‌توانید افزایش وزن را با تعدیل فعالیت این سلول‌های التهابی تنظیم کنید. این ممکن است به روش های مختلفی عمل کند؛ اما معتقدیم که با تنظیم بهتر التهاب می توان چاقی و عوارض چاقی را کنترل کرد.

وقتی افراد چاق هستند، کالری کمتری نسبت به دیگران می سوزانند. در مورد موش ها هم همینطور است. محققان دریافتند که موش های چاق همان میزان کالری سوزانده شده توسط موش های غیر چاق را حفظ می کنند.

تیم تحقیق ژن ASXL2 را در ماکروفاژهای موشهای چاق حذف کردند و با وجود رژیم های غذایی پرچرب، حیوانات تحت درمان 45 درصد کالری بیشتری نسبت به دیگر موش های چاق سوزاندند.

محققان دقیقا نمی دانند چرا این ژن مانع از چاقی در موش ها شده است. «ندی روهگی» از محققان این طرح گفت: «به نظر می رسد سلول‌های چربی سفید ( چربی هایی که باعث چاق می شوند) درگیر شده تا مانند سلولهای چربی قهوه ای به سوزاندن چربی‌های ذخیره شده کمک کند.

این استراتژی راه طولانی برای تبدیل شدن به یک درمان است؛ اما این پتانسیل را دارد که به افراد چاق کمک کند تا چربی را با نرخ هایی مشابه افراد لاغر بسوزاند.

تیتلباوم اظهار کرد که درصد زیادی از آمریکایی ها اکنون کبد چرب دارند و یکی از دلایل آن این است که انبارهای چربی آنها دیگر توانایی جذب چربی ندارد و بنابراین بدن آن را در جاهای دیگر ذخیره می کند.

وی گفت که این موش های تحت آزمایش رژیم های غذایی پرچرب مصرف می کردند؛ اما دارای کبد چرب و دیابت نوع 2 نشدند. به نظر می رسد که محدود کردن اثرات التهابی ماکروفاژها به آنها اجازه می‌دهد چربی بیشتری بسوزانند که آنها را لاغرتر و سالم تر می کند.

این مطالعه در مجله «‌Journal of Clinical Investigation» منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068937

وب گردی

وب گردی