استفاده از فناوری غشایی برای تصفیه آب/ فعال سازی دیپلماسی اقتصادی بستری برای جهش تولید

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: فناوری غشایی برای شیرین سازی آب دریا، فیلتر تصفیه آب، گرفتن سختی املاح آب تا فیلترهای آب دریا، برای تصفیه گاز در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها ،صنایع لبنی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سینا مالکی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با فعالیت این شرکت اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات و راه اندازی خطوط تولید سیستم‌های غشایی تصفیه آب، پساب‌های صنعتی، طراحی و ساخت سیستم تولید آب آبیاری از شیرابه، طراحی و تولید صنعتی غشای هالوفایبر دیالیز خون و سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب فعالیت می‌کند.
وی تصریح کرد: وجود دانش فنی لازم در خصوص فناوری‌های غشایی و فرآیندهای پلیمری خاص و همچنین وجود امکانات پیشرفته ساخت غشاء موجب شده که این شرکت بتواند اعتماد صنعتگران و مدیران صنایع مختلف را به خود جلب کند.

مالکی با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان تنها مجری فناوری‌های تصفیه غشایی در کشور است، گفت: این شرکت با استفاده از دانش نوین و استفاده از نیروی کارآمد توانسته دستاوردهای قابل توجهی را از خود به جای بگذارد.
وی تولید آب شیرین کن پرتابل، تأمین کننده غشای اولترافیلتراسیون UF، بیوراکتورغشایی MBR، تولید پلیمر سوپر جاذب و دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی را از جمله دستاوردهای این شرکت عنوان کرد.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: فاضلاب و پساب صنایع از جمله مهمترین معضلات امروز جوامع صنعتی است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای محیط‌زیست دارد. یکی از راه‌های حل این معضلات، تصفیه پساب صنایع پیش از رهاسازی آن‌ها در محیط‌زیست است. دراین‌بین فناوری غشایی را می‌توان یکی از فناوری‌های پرکاربرد به شمار آورد. در طی عملیات غشایی تصفیه پسآب، مواد آلاینده توسط یک غشا از آب جدا می‌شوند.

مالکی تأکید کرد: غشاهای متخلخل جداسازی ذرات را بر اساس تفاوت موجود در اندازه ذرات انجام می‌دهند. بنابر این جنس ماده اولیه مورد استفاده در تعیین ویژگی‌ها و خصوصیات نهایی غشا تولیدی نقش زیادی را ایفا نمی‌کند. غشاهای غیر متخلخل می‌توانند ذرات با ابعاد یکسان را نیز از هم جدا کنند. معیار جداسازی در این غشاها تفاوت موجود در میزان حلالیت یا میزان ضریب نفوذ ذرات موجود در محلول است. نوع ماده اولیه در این روش بسیار تعیین کننده است . غشاهای حامل نیز جداسازی ذرات را به طرق مختلفی انجام می‌دهند. نقش اصلی جداسازی در این غشاها بر عهده مولکلول‌هایی است که نقش یک انتقال دهنده را ایفا می‌کنند.

مالکی ادامه داد: این نوع غشاها برای شیرین سازی آب دریا، فیلتر تصفیه آب، گرفتن سختی املاح آب تا فیلترهای آب دریا، برای تصفیه گاز در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها ،صنایع لبنی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلیترهای غشایی در رنج های مختلف کاربرد دارد. در صنایع داروسازی اسانس گیری خیلی اهمیت دارد بسته به نوع کاربرد آن دارد.
وی افزود: هنوز به حوزه صادرات ورود نکرده‌ایم. اهداف اصلی ما بیشتر تامین نیازهای داخلی است.

مالکی درباره شعال سال 99 گفت: جهش براساس سیاست گذاری راهبردی امکانپذیر است و دولت باید با ایجاد راهبردها زمینه را برای توسعه و رونق کسب وکارها فراهم کند. در حال حاضر رونقی در کسب وکار وجود ندارد. دولت چون سیاستگذار است باید اقداماتی همچون طراحی یک نقشه راه مشخص برای سیاست جایگزینی واردات کالاها و خدمات راهبردی، هدایت یا تخصیص خط اعتباری به سمت بنگاه‌های نیمه فعال تولیدی، فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی برای تامین قطعات و تجهیزات برخی از بنگاه‌های تولیدی که به دلیل مشکلات مواد اولیه، واسطه‌ و سرمایه‌ای نیمه فعال شده‌اند، انجام بدهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069018

وب گردی

وب گردی