امروز و فردای آموزش و پرورش در نحوه برگزاری امتحانات/ 2 پایه حضوری، مابقی بلاتکلیف!

با وجود اینکه روز به روز به ایام برگزاری امتحانات نزدیک‌تر می‌شویم، تا به این لحظه تنها تکلیف امتحانات پایه دوازدهم و نهم روشن شده است. با توجه به اینکه تجربه و دستورالعملی در زمینه برگزاری امتحانات مجازی مدارس در کشور وجود ندارد، به نظر می‌رسد آموزش و پرورش می‌خواهد امتحانات را به صورت حضوری برگزار کند، مگر اینکه تدابیری برای برگزاری امتحانات مجازی مدنظر گرفته باشد‌.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اوایل اسفندماه بود که مدارس کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد؛ اما از آنجایی که آموزش تعطیل شدنی نیست، تدریس مباحث باقی مانده کتاب‌های درسی از طریق تلویزیون و شبکه‌های مجازی پیگیری شد.

وزارت آموزش و پرورش در 28 اسفند ماه شبکه شاد را راه‌اندازی کرد و مقرر شد دانش‌آموزان از 16 اسفندماه همانند ساعات حضور در کلاس درس، در کلاس‌های مجازی این سامانه شرکت کنند، اما به دلیل حفظ صیانت از حقوق کودکان حواشی پیش‌آمده میان آموزش و پرورش و اپلیکیشن‌های ایرانی در زمینه راه‌اندازی این شبکه، آغاز کار رسمی شاد به اول اردیبهشت‌ماه موکول شد.

به هر حال با کش‌وقوس‌های فراوان، این شبکه راه اندازی شد، آموزش‌های مطالب باقی مانده از کتاب‌های درسی از طریق شاد، تلگرام، واتس‌اپ، تلویزیون و غیره پیش رفت و معلمان با کم‌ترین ابزار آموزشی به میدان آمدند تا آموزش تعطیل نشود. برخی از یخچال یا بدنه خودرو برای انتقال مفاهیم به دانش‌آموزان بهره گرفتند، برخی از روی تخت بیمارستان آموزش‌ها را ادامه دادند، برخی دیگر نیز برای ارائه بسته‌های آموزشی در مناطق محروم چندین کیلومتر پیمودند و هر فردی به نوعی تلاش کرد تا آموزش‌ مطالب درسی را اتمام برساند،‌ اما نحوه برگزاری امتحانات، نکته‌ مبهم و نگران کننده‌ای برای والدین،‌ دانش‌آموزان و حتی معلمان به نظر می‌رسید.

ابتدایی‌ها امتحان ندارند

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در 12 ادیبهشت ماه به مناسبت روز معلم در برنامه تیتر 2 شبکه خبر حضور یافته و وضعیت برگزاری امتحانات را تشریح کرد. وی با اشاره به برگزار نشدن امتحانات در دوره ابتدایی گفت: «ارزیابی این پایه توصیفی است و با نظر معلمان و از مجموعه فعالیت‌های دانش آموزان انجام خواهد شد و هیچ امتحانی نخواهد بود. برای سایر دانش آموزان زود است که درباره آزمون صحبت کنیم.» وزیر آموزش و پرورش مدعی شد در صورت امکان و به شرط اجازه وزارت بهداشت امتحانات حضوری برگزار می‌شود در غیر اینصورت تمهیدات لازم برای برگزاری امتحانات غیرحضوری در شبکه شاد در نظر گرفته شده است.

از آنجایی که پایه دوازدهم از مهم‌ترین پایه‌های تحصیلی به شمار رفته و داوطلبان خود را برای کنکور آماده می‌کنند، آموزش و پرورش تکلیف این دانش‌آموزان را روشن کرده و مقرر شد امتحانات این پایه به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از 17 خرداد ماه به مدت سه هفته برگزار شود و بعد از اتمام امتحانات نهایی، فرجه سه هفته‌ای برای مرور مطالب کنکور لحاظ و پس از آن سوت پنجاهمین ماراتن کنکور در کشور زده شود.

دانش‌آموزان نیز با شنیدن این خبر خیالشان از بازگشایی مدارس و خطر ابتلا به کرونا‌ راحت شده بود و خود را برای امتحانات خرداد ماه آماده می‌کردند. همچنین بر اساس اخبار اعلام شده از سوی مسئولان قرار بود مدارس از 27 اردیبهشت در مناطقی که به لحاظ شیوع ویروس کرونا سفید اعلام شده‌اند بازگشایی شود، با این حال رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مورخ 21 اردیبهشت‌ماه از بازگشایی مدارس از 27 اردیبهشت‌ماه خبر داد. حسن روحانی به تقسیم کشور به سه منطقه قرمز، زرد و سفید یا کم خطر اشاره کرد و با بیان اینکه امروز 158 شهرستان کشور جزو منطقه سفید یا کم خطر هستند گفت: «در این مناطق فعالیت ها از جمله در مساجد با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می‌گیرد و امروز هم تصمیم گرفتیم از هفته آینده مدارس صرفاً برای دانش‌آموزانی که مایلند بروند اشکالات‌شان را از معلمین عزیزشان سوال کنند، گشوده شود و البته الزامی نیست و برای دانشگاه ها هم تصمیمات خاصی را اتخاذ کردیم.»

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در جلسه ویدئو کنفرانس ستاد ملی مقابله با کرونا حضور دانش‌آموزان را در زمان بازگشایی مدارس ضروری ندانست و تاکید کرد: «این اقدام به منظور رفع اشکال دانش‌‌آموزان در مدرسه در نظر گرفته شده است. تمام مدارس دوره‌های ابتدایی و متوسطه (به جز کودکان استثنایی) از 27 اردیبهشت به منظور رفع اشکال و ارائه خدمات آموزشی به آن دسته از دانش‌آموزانی که به هر دلیل تاکنون نتوانسته‌اند از خدمات آموزشی غیرحضوری، بهره‌مند شوند، دایر خواهد شد.»

وی گفت: با توجه به تعیین تاریخ 17 خرداد برای شروع امتحانات پایه دوازدهم، ارائه خدمات حضوری به دانش‌آموزان پایه دوازدهم تا دهم خرداد‌ماه خواهد بود.

پاسخ آموزش و پرورش به نگرانی‌های والدین و معلمان در زمینه بازگشایی مدارس

بسیاری از خانواده‌ها نگران رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط دانش‌آموزان و معلمان را در زمان بازگشایی مدارس بودند. محمد محسن بیگی که به تازگی به سمت مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش منصوب شده، ضمن تشریج شرایط و الزامات بهداشتی بازگشایی مدارس به خانواده‌ها اطمینان داد که تمامی معلمان و کارکنان از ماسک، دستکش و سایر وسایل پیشگیری استفاده خواهند کرد. همچنین از دانش‌آموزان خواست که با ماسک و دستکش در مدرسه حاضر شوند.

حضور معلمان در مدارس برای رفع اشکال دانش‌آموزان اجباری است؛ این موضوع برخی از معلمان به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای را دلواپس کرده. بر اساس اعلام دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش، افرادی که دارای مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی، پیوند اعضا، شیمی درمانی و همکاران خانم که باردار هستند، نباید در مدرسه حضور پیدا کنند. اما حضور سایر همکارانی که در وضعیت سلامت به سر می‌برند به دلیل پاسخگویی به دانش‌آموزان الزامی است.

حضور دانش‌آموزانی که با آموزش مجازی مشکل ندارند در مدارس الزامی نیست

شاید نگرانی‌های دانش‌آموزان، والدین و حتی معلمان در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توضیحات دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش تا حدودی رفع شده باشد، اما در زمینه نحوه برگزاری امتحانات توضیحی از سوی مسئولان ارائه نشده بود تا اینکه محسن حاجی میرزایی در 23 اردیبهشت ماه حضور معلمان برای پاسخگویی به سوالات دانش‌آموزان در مدارس را الزامی خواند. به گفته وی، دانش آموزانی که سوال یا مشکلی با آموزش مجازی و یا تلویزیونی ندارند، ملزم به حضور در مدرسه‌ها نیستند، همچنین دانش آموزان پیش دبستانی و استثنایی به دلیل آسیب پذیر بودن در برابر ویروس کرونا اجازه حضور در مدارس را ندارند.

امتحانات پایه نهم هم حضوری شد

علاوه بر پایه دوازدهم، امتحانات پایه نهم به علت انتخاب رشته دانش‌آموزان به صورت حضوری برگزار می‌شود، ولی درباره مجازی و غیرحضوری بودن امتحانات سایر پایه‌های تحصیلی هنوز تصمیم اتخاد نشده است.

وضعیت بازگشایی آموزشگاه‌های کنکور و زبان هنوز مشخص نیست و تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

الزام مدیران مدارس به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازگشایی مدارس

از طرفی مدیران مدارس ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازگشایی مدارس هستند. دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت برای بازگشایی به همه مدارس ابلاغ شده و رعایت آن‌ها الزامی است. نظرسنجی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد میزان آشنایی جامعه ایران با دستورالعمل‌های بهداشتی بیش از 82 درصد است و این امر حاکی از آن است که خانواده‌ها به نکات بهداشتی آشنا هستند. حاجی میرزایی نیز با اشاره به ایمن‌سازی محیط مدارس، تصمیم‌‌گیری درباره حضور دانش‌آموزان در محیط مدرسه را به شورای آموزشی مدرسه واگذار کرد.

با وجود اینکه روز به روز به ایام برگزاری امتحانات نزدیک‌تر می‌شویم، تا به این لحظه تنها تکلیف امتحانات پایه دوازدهم و نهم روشن شده است. با توجه به برگزار نشدن امتحان در پایه ابتدایی به دلیل ارزشیابی توصیفی، دانش‌آموزان پایه هفتم، هشتم، دهم و یازدهم نمی‌دانند قرار است برای امتحان در مدارس حاضر شوند یا اینکه به صورت مجازی آزمون دهند؟ از طرفی به دلیل آنکه امتحانات مدارس تا کنون به صورت مجازی برگزار نشده، ممکن است مدارس نیز با مشکلاتی در این زمینه مواجه شود.

آموزش و پرورش باید هر چه سریع‌تر تکلیف امتحانات در سایر پایه‌های تحصیلی را روشن کرده و در صورت تصمیم بر برگزاری مجازی امتحانات، دستورالعمل‌های لازم در این زمینه را به مدارس ابلاغ کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069024

وب گردی

وب گردی