خود‌سوزی معلم درمسجد سلیمان  و قصه حمایت‌های حقوقی آموزش و پرورش از کارکنان

چه خوب است که دفاتر حقوقی آموزش و پرورش قبل از بروز فاجعه‌ای همانند خودسوزی معلم در مسجد سلیمان از فرهنگیان حمایت حقوقی داشته باشند و معلمان هم قبل از رسیدن به نقطه بن‌بست، دنبال حمایت حقوقی بروند، شاید اگر این معلم از حمایت حقوقی ادعایی آموزش و پرورش برخوردار بود، این فاجعه رقم نمی‌خورد.

گروه دانشگاه ایسکانیوز: پنجشنبه 18 اردیبهشت ماه سال 99، یک معلم در شهرستان مسجد سلیمان در اعتراض به تخریب قسمتی از دیوار حیاط منزلش توسط پرسنل اجرائیات شهرداری، اقدام به خودسوزی کرد. شهرداری مدعی بود که دیوار خانه در حریم خیابان قرار دارد.

کوروش مودت، مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: «امروز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه، یک معلم در مسجد سلیمان پس از اینکه پرسنل اجرائیات شهرداری اقدام به تخریب قسمتی از دیوار حیاط منزلش کردند، خود سوزی کرد.»

ساکنان محل، مصدوم را به بیمارستان «٢٢ بهمن» شهرستان مسجد سلیمان منتقل کردند. با تشخیص درصد بالای سوختگی وی به بیمارستان سوانح سوختگی اهواز مرکز خوزستان اعزام شد. به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان، «اداره آموزش و پرورش مسجد سلیمان در راستای حمایت از این همکار فرهنگی اقدام لازم را از طریق مراجع ذی‌ربط به عمل خواهد آورد و کار گروه ویژه‌ای جهت بررسی زوایا و جزئیات این حادثه تشکیل شد.»

همچنین اداره آموزش و پرورش مسجدسلیمان اعلام کرد : «از طریق واحد حقوقی خود در راستای حمایت قضایی از این همکار فرهنگی، اقدام لازم را به عمل خواهد آورد.»

متاسفانه تمام خبرگزاری‌های داخلی خبر را صرفا بر اساس اطلاعیه آموزش و پرورش خوزستان تنظیم کرده‌اند و به عبارتی خبر «دولت محور» است. در حالی که در چنین موقعیت‌هایی رسانه‌ها باید با حضور در صحنه به صورت مستقل و با ذکر جزئیات به موضوع و سوابق آن بپردازند.

نکته دیگر بحث معاضدت‌های حقوقی وزارت آموزش و پرورش برای معلمان است. معاضدت حقوقی برای معلم خوزستانی نوشداروی بعد از مرگ سهراب است. امیدوارم این همکار فوت نکند و زنده بماند، اما باقی عمر را باید با عوارض ناشی از سوختگی دست و پنجه نرم کند.

قطعا مشکل این همکار با شهرداری، سابقه‌ای چند ساله و کش و قوس فراوان داشته است. چه خوب است که دفاتر حقوقی آموزش و پرورش قبل از بروز فاجعه از معلمان حمایت حقوقی کنند و معلمان هم قبل از رسیدن به نقطه بن‌بست، دنبال حمایت حقوقی بروند. شاید اگر این معلم از حمایت حقوقی ادعایی آموزش و پرورش برخوردار بود، این فاجعه رقم نمی‌خورد.

منصور اردستانی مدیرکل دفتر حقوقی آموزش و پرورش اخیرا گفته است‌: «فرهنگیان می‌توانند از مجرب‌ترین وکلای کانون برای حل مسائل حقوقی درباره قراردادها، مسائل خانوادگی، معاملات و… مشاوره بگیرند؛ سطح تفاهم با کانون وکلای دادگستری به صورتی است که فرهنگیان می‌توانند حتی درباره مسائل غیرسازمانی و غیر اداری هم در شرایط خاصی که ما تأیید می‌کنیم، به‌صورت رایگان از نظرات و مشورت وکلا استفاده کنند.»

قضاوت در مورد این اظهارات و کیفیت و کمیت پشتیبانی دفاتر حقوقی آموزش و پرورش از معلمان نیاز به اطلاعات و بررسی دارد، اما با قطعیت می‌توان گفت که اگر این همکار به معاضدت حقوقی دسترسی داشت و یک وکیل مورد اعتماد در کنار او بود، این فاجعه رقم نمی‌خورد. همکاران باید در مسائل حقوقی صبور باشند و از راه‌های قانونی از حقوق خود دفاع کنند.

آسیب رساندن به خود، اقدامی از سر ناامیدی است، هر چند ممکن است این عمل عواطف اجتماعی را به سود قربانی برانگیزد، اما هیچ مسئولیت حقوقی و جزایی برای طرف مقابل ایجاد نمی‌کند و برعکس شخصی که در موقعیت اضطرار و ناامیدی به جان و مال خود آسیب می‌زند، هرچند در مراحل اولیه با هم‌دردی روبرو می‌شود اما بعید است که حتی امتیاز کوچکی از طرف مقابل بگیرد. در شرایط بحران روحی یک فرد باید به فکر تاثیر تصمیم خود بر فرزندان و همسر و دیگر عزیزان خود باشد.

*کارشناس آموزش و پرورش

انتهای پیام/

کد خبر: 1069124

وب گردی

وب گردی