عربستان نظاره‌گر جنگ میان شورای انتقالی و دولت هادی است

رئیس جنبش مردمی الحراک در جنوب یمن، این منطقه و مردم آن را قربانی کشمکش‌های سیاسی و نظامی میان شورای انتقالی و دولت مستعفی یمن خواند و گفت در این میان ائتلاف سعودی هم نظاره گر ماجراست.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «فؤاد راشد» رئیس شورای عالی جنبش مردمی «الحراک الثوری» در جنوب یمن، درگیری میان نیرو‌های شورای انتقالی جنوب با دولت مستعفی یمن در ماه مبارک رمضان و در شرایط شیوع ویروس کرونا را دردناک و غم انگیز خواند.

او با اشاره به تاکید مکرر شورای عالی جنبش الحراک بر لزوم اجرای توافق ریاض در ابعاد امنیتی و نظامی آن گفت: «البته درباره بعد سیاسی این توافق، ما ملاحظاتی از همان ابتدای امضای این توافق داشتیم، زیرا کاملا مسئله مطالبات مردم جنوب و جنبش‌های مردمی آنجا را نادیده گرفت».

رئیس شورای عالی جنبش الحراک وقوع جنگ میان شورای انتقالی و دولت مستعفی در مناطق تماس در استان أبین را غیر عجیب خواند و گفت: «همه ظواهر امر طی روز‌های گذشته از وقوع جنگ طی روز‌های پیش رو حکایت داشت».

راشد گفت: «کسانی در داخل و خارج یمن هستند که می‌خواهند منطقه جنوب یمن را درگیر کشمکش‌های کهنه و قدیمی کنند تا مسئله و آرمان‌های جنوب یمن مغفول بماند و امروز هدف از کشته و زخمی شدن شمار بیشتری از جنوبی‌ها افزایش شکاف در جامعه جنوب یمن است».

رئیس جنبش حراک جنوب یمن تاکید کرد: «ما قبلا گفته‌ایم حالا هم تکرار می‌کنیم که بازنده این جنگ‌ها جنوب یمن است، اما آن‌ها مثل همیشه نمی‌شنوند و متاسفانه ائتلاف عربی هم نظاره گر است و طرفی را که برای اجرای توافق ریاض کارشکنی می‌شود به اجرای آن ملزم نمی‌کند».

راشد بار دیگر طرفین درگیر در جنوب یمن را به توقف جنگ و اجرای توافق ریاض دعوت کرد و گفت: «گفت وگوی جدی در جنوب یمن راه دستیابی به یک توافق جنوب فراگیر بر مبنای اصل حق جنوبی‌ها در تعیین سرنوشتشان در مذکرات سیاسی آتی است».

منابع یمنی که روز گذشته از حمله نیرو‌های دولت مستعفی یمن متحد عربستان سعودی به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب-تحت حمایت امارات) در استان «ابین» (جنوب یمن) خبر دادند، امروز (سه‌شنبه) گزارش کردند که نیرو‌های دولت مستعفی یمن بخش‌هایی از این استان را تحت کنترل خود درآوردند.

توافق ریاض، توافق عربستان و امارت برای تقسیم قدرت در عدن و پایان دادن به درگیری نواب یکدیگر در جنوب یمن است که پنجم نوامبر (۱۴ آبان ماه گذشته) میان متحدان آنان در ریاض امضاء شد.

از مهم‌ترین بند‌های توافق ریاض استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت هفت هفته از زمان امضای آن، استقرار نیرو‌های نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه بوده است که هیچ کدام تاکنون عملی نشده است

انتهای پیام/

کد خبر: 1069125

وب گردی

وب گردی