نبرد بین دو اسلام/ روایتی از مظلومیت علی (ع) در یک رمان

رمان «پس از بیست سال» که سلمان کدیور آن را نوشته روایتی از نبرد بین دو اسلام است، اسلام امیرالمومین(ع) و اسلام معاویه!

ایسکانیوز - گروه فرهنگی: دوران خلافت امیرالمومنین علی(ع) یکی از پرچالش‌ترین دوره‌های تاریخ صدر اسلام است. هرچند شاید از حیث تعداد چالش‌ها و درگیری‌ها دوران رسالت رسول خدا (ص) را باید نام برد؛ اما آن دوره نبرد میان حق و باطل و در واقع اسلام و شرک بود. صورت‌بندی جبهه‌ها روشن و شفاف بود و با اندک فراستی هرکس می‌توانست تکلیف خود در روزگار تبلیغ اسلام توسط رسول خدا(ص) را مشخص کند؛ اما در روزگاری که امیرالمومنین علی(ع) بر مسند خلاف نشست و رهبری جامعه را بر عهده گرفت فتنه‌ها با لباس اسلام خود را نشان می‌دادند و آن وجود مبارک بایست با این چالش‌ها مبارزه می‌کرد و آنها را خاموش می‌کرد.

تا پیش از دوران امام علی(ع) در تمام جنگ‌ها یک سوی نبرد اسلام و در سوی دیگر شرک و کفر بود؛ ولی در زمان ایشان در هر دو سو مسلمانان قرار داشتند و در برابر هم صف‌بندی کرده بودند؛ آنها در این روزگار بود که در برابر خود صفوفی را می‌دیدند که در آن صفوف هم صدای اذان بلند می‌شد و نماز می‌خواندند و هم قرآن را قبول داشتند. این صورت‌بندی سبب شد در ماجرای صفین گروهی از میان مسلمانان نتوانند حق را تشخیص دهند و از مسیر خارج شده و پایانی ناگوار برای خود رقم بزنند و غائله نهروان را دامن بزنند که پایان کار برخی از آنها به نوزدهم رمضان ختم شد.

سلمان کدیور، نویسنده رمان «پس از بیست سال» در اثرش همین ماجرا را دستمایه کار خود قرار داده و روایتی را از ظلم معاویه و دسیسه‌های او علیه مسلمانان بازگو کرده است. دست داشتن او در شورش علیه عثمان و قتل او و سپس هواداری و خونخواهی ساختگی از خلیفه سوم اوج پلیدی و خباثت معاویه را نشان می‌دهد که کدیور در این اثر به خوبی آن را روایت کرده و نشان داده است. او با ساختن قصه عشق میان دو جوان از خانوادگان بلندپایه شام داستانش را از طبقه اشراف حکومت شام آغاز می‌کند و ریشه انحراف‌های بنی‌امیه و همراهی اطرافیان را به دقت به خواننده خود نشان می‌دهد.

این رمان در حالی که اولین تجربه داستان‌نویسی کدیور است؛ اما به خوبی از پس قصه گفتن و همراه کردن مخاطب برآمده و اثری جذاب را پیش روی او قرار داده است. فتوحات سپاهیان معاویه و قدرت روز افزون او در این اثر به خوبی نشان داده شد و فتنه‌انگیزی او با مشورت اطرافیان که به طمع دنیا دور او حلقه زده‌اند به ظرافت بیان شده است.

قصه از زمانی آغاز می‌شود که ابوذر غفاری صحابی رسول خدا توسط خلیفه سوم دوران تبعیدش را در شام سپری می‌کند؛ ولی سخنرانی‌های روشنگرانه او که موجب به لرزه در آمدن پایه‌های قدرت معاویه شده، سبب می‌شود معاویه ابوذر را در تنگنا قرار دهد و از خلیفه بخواهد که او را به نقطه دیگری تبعید کند، ولی ابوذر کار خود را کرده و دل‌های آماده جوانان را با بذر حقیقت و محبت امیرالمومنین(ع) کاشته و آبیاری کرده تا آنها در جست‌و‌جوی حقیقت راهی دیار مولا شوند.

روایت مستکبران و ایجاد خوی استکباری در مسلمانانی که روزگاری هم‌ردیف اصحاب بزرگ رسول خدا(ص) بودند به خوبی در این رمان منتقل شده و نویسنده توانسته نشان دهد که چگونه کسانی که موی خود را در راه اسلام سپید کرده‌اند به وسوسه فرزندان یا همسر می‌توانند حق را ترک بگویند و در پی جاه و مقام بیفتند.

رمان در ادامه به ماجرای رویارویی یاران امیرالمومنین (ع) با سپاهیان شام می‌پردازد که یکی از آوردگاه‌های مهم بعد از غزوات پیامبر اسلام(ص) است. در این نبرد است که قرآن‌ها بر نیزه می‌روند و ماجرای حکمیت پیش می‌آید. این در حالی است که اگر نیرنگ و خدعه عمرو بن عاص و معایوه نبود حتما فتنه در صفین خاموش می‌شد و چشم آن کور می‌شد تا بعدها شاهد حوادثی مانند عاشورا و ... نباشیم. کدیور به خوبی نشان داده که چگونه ماجرای صفین و نیرنگ شامیان سبب شد داستان در عاشورا به بالای نیزه رفتن سرها منجر شود.

این رمان از حیث زبان اثری برجسته و موفق است که می‌‌تواند مخاطب را با خود همراه کند و لذت یک سفر تاریخی را در کام او بنشاند. سفری در تاریخ که عمق آن با مظلومیت شیعه همراه است و نشان می‌دهد که چگونه همواره زیاده‌خواهان تلاش کرده‌اند تا حق را بپوشانند تا بیشتر برخوردار باشند.

این رمان را نشر شهرستان ادب منتشر کرده است و سال گذشته در جایزه جلال آل‌احمد مورد تقدیر واقع شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069172

وب گردی

وب گردی