یک «بچه مهندس» قصه‌گو

مجموعه «بچه مهندس 3» از سریال‌های دوست داشتنی این شب‌های ماه مبارک رمضان است که هم قصه می‌گوید و هم مضمون دارد.

ایسکانیوز - گروه فرهنگی: این شب‌ها که مردم پس از افطار ساعاتی را به استراحت می‌گذرانند تا احتمالا در ساعات پایانی شب و منتهی به سحر به دعا و عبادت بپردازند یکی از راه‌هایی که این استراحت را برایشان دلپذیر می‌کند، تماشای تلویزیون است. البته تماشای تلویزیون محدود به روزهای ماه مبارک نیست، بلکه در ایام نوروز و حتی ایام عادی سال هم روشی برای پر کردن اوقات فراغت است و هرکس با توجه به فرصت و مشغولیت خود از آن استفاده می‌کند.

سریال‌های ویژه رمضان در این شب‌ها میهمان سفره‌های افطار مخاطبان است که یکی از آن‌ها از شبکه دو سیما پخش می‌شود. فصل سوم مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» مجموعه رمضانی شبکه دوم است. مجموعه‌ای که طی سه سال فصل‌های مختلف آن تولید شد و با اقبال خوبی همراه بود. قصه کودکی یتیم که در پرورشگاه رشد کرده و حالا تبدیل به یک مهندس خبره در حوزه تخصصی خود شده است.

*نقش بازی نمی‌کنند

«جواد جوادی» شخصیت اصلی این مجموعه است که در فصل اول با بازی خوب بازیگر خردسال توانست محبوبیت بسیاری برای این سریال دست و پا کند و تبدیل به چهره‌ای دوست داشتنی در قاب تلویزیون شود. بازی شخصیت «جواد» به نسبت بازی بازیگر فصل دوم بهتر شده هرچند رشد او طی چند سال دانشگاه باورکردنی نیست و این سوال وجود دارد که آیا کسی پس از یک دوره چهار یا شش ساله در دانشگاه به طول قدش بیش از یک متر اضافه می‌شود؟ البته این موضوع ربط چندانی به بازیگر ندارد و مشکل در انتخاب بازیگر است. حالا جوادی نخبه‌ای علمی است که از سوی کشورهای غربی بورس تحصیلی دریافت کرده، ولی توانایی‌های او در زمینه علمی مورد توجه برخی محققان داخلی نیز قرار گرفته ولی سنگ‌اندازی‌ها سبب شده او دلسرد شود. حالا در حالی که حدود 20 قسمت از این مجموعه پشت سر گذاشته شده بازی‌ها و شخصیت‌ها به خوبی خود را نشان داده‌اند و در نقش‌های خود قرار گرفته‌اند.

*قصه چابک

قصه در این مجموعه چابکی بهتری نسبت به فصل دوم دارد و به نسبت مجموعه‌های تلویزیونی از روند قصه‌گویی بهتری سود می‌برد. قصه‌ای که در آن فراز و فرودها و گره‌های داستان‌گویی لحاظ شده و بیننده با آن ارتباط برقرار می‌کند و خود را با روند قصه و شخصیت‌های داستان همراه کرده است.

*یک مجموعه غنی

درونمایه این اثر بر اساس خودباوری با تکیه بر پشتکار و تلاش است. درونمایه‌ای که از فصل اول در کار مشاهده می‌شد ولی در فصل دوم مقداری گل‌درشت جلوه می‌کرد حالا در فصل سوم در بافت کار قرار گرفته و جلوی چشم نیست. مضمونی که در آثار تلویزیونی به خصوص آنها که قالب داستانی دارند، کمرنگ است و کسی به آن توجه نمی‌کند ولی این مجموعه طی سه فصل به خوبی این ماجرا در کار خود دنبال کرده و حالا باید منتظر نشست تا به نتیجه برسد.

علاوه بر این فرهنگ توجه به ایتام در این اثر مورد توجه سازندگان قرار گرفته تا به این واسطه نگاه جامعه نسبت به افرادی که به هر دلیل از نعمت پدر یا مادر یا هر دو محروم هستند تغییر کند. اینکه آنها نیز انسان‌های با پشتکار و پرتلاشی هستند و در صورت برابر بودن عرصه رقابت می‌توانند ظهور موفقی داشته باشند.

فرهنگ تلاش و کار گروهی از دیگر نکاتی است که در این مجموعه به چشم می‌آید. حرکت تیمی و تاکید بر رقابت سالم با وجود موانع در نظام آموزشی از جمله موضوعاتی است که در این مجموعه به خوبی از کار در آمده و بازیگران جوان و غیرمشهور این اثر نیز توانسته‌اند آن را منعکس کنند.

در مجموع سریال «بچه مهندس3» یکی از آثار قابل قبول تلویزیون برای ماه مبارک رمضان است و بیش از مجموعه‌های دیگر از سوی مخاطبان پیگیری می‌شود. مجموعه‌ای که قصه و داستان در آن حرف اول را می‌زند هرچند که در بخش‌های این قصه افت می‌کند و از ریتم می‌افتد؛ اما به گونه‌ای نیست که بشود گفت قابل پیگیری نیست، بلکه فقط یک افت کوتاه است که به سرعت برطرف می‌شود.

کد خبر: 1069182

وب گردی

وب گردی