تشخیص آلزایمر با آزمایش ساده خون

محققان دانشگاه مک گیل آزمایش خون ساده ای معرفی کرده اند که بیماری آلزایمر را با دقت تشخیص می دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان آزمایش خونی را معرفی کردند که یکی از پروتئین های P-tau181 که در بیماری آلزایمر (AD) دخیل است را با دقت اندازه گیری می کند.

P-tau181 خون به طور غیرمستقیم فرافسفریلاسیون تاو را در مغز اندازه گیری می کند که یکی از ویژگی های بارز این بیماری به همراه پلاک‌های ناشی از پروتئین آمیلوئید β است.

قبل از این کشف، تشخیص پروتئین ها و تأیید تشخیص بیماری آلزایمر تنها از طریق اسکن های گران قیمت PET یا کالبد شکافی امکان پذیر بود.

تاریک پاسکوئل، نویسنده اول این تحقیق از دانشگاه مک گیل این امر را یک چالش دانست زیرا این پروتئین ها در خون بسیار کم هستند. سنجش جدید به اندازه کافی حساس است که حتی سطح بسیار پایین پروتئین را در خون بیمارانی که علامتی از اختلال شناختی ندارند به راحتی تشخیص دهد.

پاسکوئل اضافه کرد با مقایسه این روش با آزمایش هایی مانند PET یا مایعات مغزی نخاعی (CSF) میبینیم که آنها برای چندین کاربرد تقریباً یکسان هستند. ما انتظار نداشتیم که یک آزمایش خون ساده بتواند نتایج بسیار مشابهی را با روش PET ارائه دهد.

این تیم در حال انجام آزمایش دیگر برای مشخص کردن کاربرد بالینی این نشانگر تجاری در تنظیمات بالینی و آزمایش نحوه عملکرد این نشانگر در زندگی واقعی است. این آزمون باید دو تا سه سال به طور گسترده انجام شود.

این روش می تواند هزینه های تشخیص و مطالعه بیماری را به خصوص در جهان های در حال توسعه به شدت کاهش دهد. کشورهایی که اسکنر PET ندارند، امیدی بهتری برای تشخیص دقیق تر بیماری آلزایمر دارند. این آزمایش همچنین می تواند راه را برای درمان های بهتر که فقط باعث کاهش اختلال شناختی نمی شوند، اما پیشرفت بیماری را کند می کند، هموار سازد.

این آزمایش همچنین به اندازه کافی حساس است تا بتواند بیماران آلزایمر را از بیماران با سایر اختلالات عصبی، از جمله زوال عقل متمایز کند. همچنین می توان آلزایمر را در بیماران MCI رد کرد و این نشان می دهد که علت دیگری از مشکلات حافظه در آنها وجود دارد.

پاسکوئل خاطرنشان می کند که حدود 30درصد از بیمارانی که در حال حاضر با بیماری آلزایمر تشخیص داده شده اتد در حقیقت این بیماری را ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069183

وب گردی

وب گردی