خطرناک‌ترین تصمیم تاریخ فوتبال ایران؛ چرا و به چه علت؟

زمزمه های برگزاری ادامه رقابت های لیگ نوزدهم در حالی جدی شده که هنوز تهدیدات ویروس کرونا در کشورمان بسیار جدی است.

ایسکانیوز – هادی شاه مرادی

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز، تعطیلی بی سابقه و طولانی مدت لیگ برتر از یک سو و بلاتکلیفی در تعیین وضعیت ادامه آن از سوی دیگر، تمام علاقه مندان این رشته ورزشی در کشورمان را حسابی کلافه کرده بود تا اینکه روز گذشته یعنی 24 اردیبهشت بزرگترین بمب خبری این روزهای فوتبال ایران ترکید؛ خبری مهم که از تصمیم مدیران ورزشی - پزشکی کشورمان برای از سرگیری رقابت های لیگ نوزدهم حکایت دارد.

در انتظار شنبه و خبری خوش

روز گذشته، مهرزاد خلیلیان سرپرست فدارسیون پزشکی ورزشی با حضور در جمع خبرنگاران، در مورد اینکه ظاهراً در جلسه ستاد مبارزه با کرونا تصمیم گرفته شده که تیم‌ها تمرینات خود را از سر بگیرند، اظهار داشت: «در این خصوص تا حدود زیادی اعضای ستاد در مورد این مسئله متقاعد شدند زیرا صنوف زیادی درگیر ورزش هستند اما همه چیز باید تصویب رسمی شود و پروتکل‌های تدوین و پیش‌نویس‌های آنها آماده شوند.»

خلیلیان همچنین با اشاره به اینکه، از زمان ابلاغ رسمی به باشگاه‌ها، هر تیمی 3 هفته فرصت برگزاری تمرینات گروهی دارد، اظهار داشت: «در خوشبینانه‌ترین حالت، هفته دوم خرداد آغاز رقابت‌های ورزشی، اما بدون حضور هواداران خواهد بود. امیدوارم که روز شنبه بهترین اخبار را به اطلاع مردم و تیم‌های ورزشی برسانیم.»

آنچه از صحبت های خلیلیان مشخص است، عزم جدی مدیران امر برای برگزاری 10 هفته باقیمانده مسابقات لیگ می باشد. تصمیمی که بدون شک یکی از کلیدی‌ترین و شاید خطرناک‌ترین تصمیم‌ها در تاریخ ورزش کشورمان محسوب می‌شود.

معرفی قهرمان در صورت عدم برگزاری بازی‌ها

از سوی دیگر، سهیل مهدی، مسئول برگزاری لیگ برتر نیز درباره وضعیت ادامه نوزدهمین دوره این مسابقات در گفتگویی تصریح کرد: «در چند روز اخیر پالس‌های بسیار مثبت و خوبی در خصوص ادامه لیگ برتر گرفتیم و امیدوار هستیم که باشگاه‌ها سریع‌تر وارد فاز تمرینات شوند.»

وی همچنین در پاسخ به این سوال که "اگر لیگ برگزار نشود، آیا قهرمان مشخص می‌شود،" گفت: «اگر لیگ نیمه‌تمام بماند، صعود و سقوط تیم‌ها مشخص می‌شود و تیم قهرمان هم معرفی خواهد شد، هرچند انتخاب نماینده‌ها مهم‌تر از انتخاب قهرمان است. چون باید نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا و همینطور تیم‌های سقوط کننده را هم معرفی کنیم.»

گفتنی است مسئول مسابقات سازمان لیگ هیچ توضیح بیشتری در خصوص چگونگی نحوه انتخاب قهرمان لیگ برتر ارائه نداده هر چند به نظر می رسد نیازی به توضیح بیشتر هم نیست چرا که طبق گزارش برخی رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه، ادامه برنامه رقابت های این فصل از سر گرفته خواهد شد و بنا بر این پلن معرفی قهرمان خود به خود از بین می‌رود.

احترام به فوتبال یا بی احترامی به نظر باشگاه‌ها؟

اکثر تیم های لیگ برتری مخالف برگزاری ادامه رقابت ها بودند و مدیران باشگاه‌ها به کرات با طرح تهدیدات ناشی از ویروس کرونا، عدم تمایلشان به انجام چنین تصمیمی را اعلام کرده بودند. هر چند بر کسی پوشیده نیست که پرسپولیس تنها تیمی بود که از همان روزهای ابتدای تعطیلی لیگ، بر انجام دو موضوع اصرار جدی داشت؛ یا معرفی آنها به عنوان تیم قهرمان یا برگزاری هرچه سریعتر ادامه بازی‌ها. و در مقابل 10 تیم از 15 تیم باقیمانده مخالف چنین تصمیمی بودند.

باشگاه های مخالف حتی مواضع خود را طی نامه هایی جداگانه برای سازمان لیگ ارسال کردند اما ظاهر امر نشان می‌دهد مسئولان تصمیم گیرنده توجه زیادی به این نامه ها نداشته اند!

اینجا سوالی مطرح می‌شود که آیا تصمیم به ادامه برگزاری بازی‌ها را باید احترام به ماهیت فوتبال تلقی کنیم یا بی‌احترامی به نظر 60 درصد اعضای آن؟ بدون شک ماهیت فوتبال به عنوان یک سرگرمی سالم طراحی شده و ذات این ورزش پرطرفدار با تهدید سلامتی و جان هوادارانش شدیدا در تضاد است و بنابر این علت تمایل بالای مدیران ورزش کشور برای به سرانجام رساندن لیگ نوزدهم را باید از خودشان پرسید.

آیا شرایط برگزاری بازی‌ها فراهم است؟

بررسی اخبار روزانه ویروس کرونا در ایران نشان می‌دهد، این ویروس هر چند در برخی استان ها روند نزولی دارد، اما به شکل جدی‌تر در برخی شهرهای میزبان مسابقات من‌جمله شهرهای اصفهان و تهران حالت صعودی به خود گرفته است. ضمن اینکه فوتبال یک بازی فیزیکی است و تماس بازیکنان حاضر در زمین یک امر اجتناب ناپذیر است و با توجه به اینکه هر بازیکنی بعد بازی در جمع خانواده‌اش حاضر می‌شود، چگونه می‌توان سلامتی بازیکنان تیم ها و به تبعش سلامتی خانواده های آنها را تضمین نمود؟

بد نیست بدانید کاهش تعداد توپ جمع‌کن‌ها و عوامل برگزاری مسابقه در اطراف زمین، برگزاری نشست خبری به صورت ویدئویی، یکی در میان نشستن بازیکنان روی نیمکت، گرفتن تست کرونا از بازیکنان در تمرین تیم‌ها از جمله تمهیداتی است که در پروتکل پیشنهادی سازمان لیگ آمده اما اینها کافی نیست چرا که طبق گزارشات پزشکی ویروس کرونا همیشه با علائم خاص خودش ظاهر نمی‌شود و حتی در برخی افراد ناقل (با توجه به قوای جسمانی‌شان) اصلا بروز نمیکند و همین فرد ناقل بدون علائم کرونا می‌تواند به راحتی این ویروس را به سایر افرادی که با آنها ارتباط دارد، منتقل کند.

یکی دیگر از شروط قید شده در پروتکل پیشنهادی شرط ورود به تمرینات است، به این صورت که قبل از تمرین از هر بازیکنی تست گرفته می‌شود تا بازیکنانی که تست آن‌ها منفی است بتوانند وارد فاز تمرینات شوند. در این خصوص ضمن تاکید بر احتمال عدم بروز علائم کرونا در برخی اشخاص، این احتمال را در نظر بگیریم که ممکن است برخی تیم ها (در صورت مثبت بودن تست کرونای بازیکنشان) با یک محرومیت اجباری و ناخواسته و خارج از قوانین فوتبال روبرو شوند که این امر تا حدود زیادی بحث عدالت مسابقات را زیر سوال خواهد برد.

پس چرا لیگ والیبال تعطیل شد؟

جالب است بدانید اسفندماه 98 و در نخستین روزهای گسترش ویروس کرونا، پرونده این فصل لیگ برتر والیبال کشورمان به دستور فدراسیون مربوطه و بدون معرفی قهرمان بسته شد و علت آن در سایت فدراسیون والیبال اینگونه ذکر گردید: «با توجه به ضرورت حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، پرونده مسابقات لیگ برتر والیبال سال 98 بسته شد.»

وقتی برای ورزش پرطرفدار والیبال آن هم در شرایطی که بر خلاف فوتبال، هیچ تماس فیزیکی بین بازیکنان برقرار نمی‌شود و به عبارتی تهدیدات ویروس کرونا در این رشته نسبت به فوتبال بسیار کمتر است، تصمیم به تعطیلی رقابت‌هایش گرفته می‌شود، چرا، چطور و چگونه اخذ چنین تصمیمی برای لیگ برتر فوتبال دشوار است؟

در پایان باید گفت نه تنها یک بام و دو هوای مدیران ورزشی کشور به دو دسته فوتبال و منهای فوتبال تقسیم می‌شود، بلکه باید دید برنامه ارائه شده از سوی مسئولان ورزش به ستاد ملی مبارزه با کرونا تا چه اندازه قانع کننده بوده که آنها را مجاب کرده چنین تصمیم پر ریسکی اتخاذ کنند. تنها باید امیدوار باشیم خبر خوشی که مهرزاد خلیلیان برای روز شنبه وعده داده، بعدتر خبرهای بدی در پی نداشته باشد.

کد خبر: 1069250

وب گردی

وب گردی