مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 25 اردیبهشت

دانشگاه مهر به وسعت ایران، آمادگی واحد فرشتگان برای شروع فعالیت در دوران کرونا و اعلام نتایج نهایی آزمون‌های علوم پزشکی تا پایان شهریور از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

دانشگاه مهر به وسعت ایران

«فرهیختگان» در شماره امروز تلاش کرده گوشه‌ای از دریای باعظمت مهربانی و همدلی واحدهای دانشگاه آزاد را منعکس کند. پوریوسف، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اقدام مومنانه روزه‌داران در کمک به هموطنان نیازمند تحت‌عنوان «کمک‌های مومنانه» اعضای قرارگاه جهادی شهیدسلیمانی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌غربی در هر سه حوزه کارکنان، اساتید و دانشجویان مصرانه پای‌کار ایستاده‌اند و اقدامات بسیار خوبی درخصوص تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی و بسته‌های ارزاق به اقشار محروم جامعه انجام داده‌اند. ضمن اینکه جهت تامین بودجه برای هیج موردی از بودجه دانشگاه هزینه نکردیم یعنی برای این موارد یا تولید ماسک، تامین منابع از طریق خیرین و کمک همکاران بوده است. تا الان 30میلیون تومان در دانشگاه جمع‌آوری شده و درکنار آن 28هزار بسته غذایی با پشتیبانی و هماهنگی ستاد فرمان امام استان در مناطق محروم و حاشیه شهر توزیع شده است. کمک‌های اساتید و دانشجویان در سه بخش توزیع مواد غذایی، کارگاه تولید ماسک و خدمات خارج از دانشگاه برای جانبازان بالای 70درصد انجام شده است که 183 خانــــــواده جانبــــــاز بــــــــالای 70درصـــد در ســــــطح استان از آن بهره‌مند شده‌اند. همچنین 23 استاد و 85 دانشجو در این کار همکاری داشتند.

برهانی‌فر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی البرز با اشاره به مشارکت استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در رزمایش همدلی گفت: تهیه 2000 ماسک بهداشتی و توزیع آن بین کارکنان و 5 بیمارستان سطح شهرستان و انجام سنت حسنه قربانی ویژه نیمه‌شعبان جهت رفع بلیه کرونا، برگزاری طرح استانی بسیج اساتید برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده در ایام کرونا ازجمله اقدامات این دانشگاه پیش از ماه مبارک رمضان بوده است. جهت تهیه بسته‌های حمایتی و توزیع در بین خانوارهای نیازمند بیش از 11میلیون تومان توسط معاونت فرهنگی دانشگاه جمع‌آوری شد. اجرای سه مرحله پویش مومنانه توسط بسیج دانشجویی و جمع‌آوری 30میلیون تومان که به‌صورت بسته‌های حمایتی بین اقشار کم‌بضاعت توزیع شد، بخش دیگری از اقدامات انجام‌شده در دانشگاه آزاد استان البرز در راستای رزمایش همدلی بوده است.

کاوه پشقدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با اشاره به جمع‌آوری 70میلیون تومان در استان فارس اظهار کرد: این کمک‌ها درقالب 30 بسته غذایی و بهداشتی تکمیل و توزیع شده است. البته بسیاری از اساتید به‌صورت غیرنقدی کمک کردند که از این طریق هم حدود 200 کیلو برنج اهدا شده که در بسته‌ها آماده و توزیع شد. اکثر اساتید و کارکنان در این کار همکاری داشتند. خانواده‌های نیازمند توسط دانشجویان، کانون‌ها و فعالان فرهنگی دانشگاه از قبل شناسایی شدند و بعد از شناسایی توسط کارکنان دانشگاه کمک‌ها به بیش از 300 خانوار اهدا شد.

پیشقدم خاطرنشان کرد: از طریق دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد و معاونت مالی دانشگاه، حسابی باز شد و به بحث جمع‌آوری کمک‌ها اختصاص یافت. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

آمادگی واحد فرشتگان برای شروع فعالیت در دوران کرونا

علی مقداری، رئیس واحد بین‌الملل فرشتگان در این عنوان روزنامه «فرهیختگان» با اشاره به تعداد دانشجویان این واحد دانشگاهی اظهار کرد: تعطیلات و مسائل پیش‌آمده ناشی‌از قرنطینه در دوماه‌ونیم اخیر، برنامه‌های واحد ما را مشابه سایر دانشگاه‌های کشور تحت‌تاثیر قرار داده است. از این‌رو، به‌رغم محدودیت‌های ناشی از حضور فیزیکی و ثبت‌نام، تاکنون نزدیک به 30داوطلب برای پذیرش در رشته‌های اعلام‌شده درخواست پذیرش داده‌اند. البته ما زمان دریافت درخواست و مدارک را تا پایان خردادماه 99 تمدید کرده‌ایم. شرایطی را ایجاد کرده‌ایم که داوطلبان بتوانند با مراجعه به وبگاه اینترنتی واحد https://iaufib.ac.ir/fa درخواست خود را به‌صورت الکترونیکی ارسال کنند و حتی‌الامکان از مراجعه حضوری بپرهیزند. امیدواریم با آرام‌تر شدن اوضاع و اعلام سیاست رسمی مراجع بالادستی، از ابتدای سال تحصیلی 1400-1399 همزمان با سایر دانشگاه‌های کشور فعالیت‌های آموزشی واحد را رسما آغاز کنیم.

وب درباره آموزش دانشجویان در صورت ادامه‌دار بودن کرونا خاطرنشان کرد: هنوز دانشجویی در واحد برای ارائه خدمات آموزشی نداریم و در مرحله پذیرش دانشجو هستیم. استنباط و تجربه بنده این است که آموزش دروس رسمی و دانشگاهی به دانشجویان ناشنوا و با نیازهای ویژه بسیار مشکل‌تر و پیچیده‌تر از آموزش‌های حضوری خواهد بود. امیدواریم با عادی شدن شرایط از آموزش مجازی در واحد بین‌الملل فرشتگان فقط به‌عنوان مکمل آموزش‌های حضوری استفاده کنیم و نه جایگزین آن. بااین‌حال، اخیرا اقداماتی را جهت تجهیز و راه‌اندازی یک کلاس چندرسانه‌ای برای تصویربرداری، ضبط و به‌اشتراک‌گذاری برنامه‌های درسی انجام داده‌ایم و اساتید واحد درحال آماده‌سازی برخی از دروس خود در بستر آموزش الکترونیکی هستند.

مقداری ادامه داد: درنهایت هر تصمیمی که برای دانشگاه‌های دیگر گرفته شود، ما نیز تابع همان تصمیم خواهیم بود. فکر می‌کنم تا مهرماه که در دانشگاه‌ها پذیرش جدید انجام می‌شود، تکلیف کرونا نیز مشخص شده باشد. امیدوارم بتوانیم به‌صورت حضوری کار خود را ادامه دهیم، اما یک سالن چندرسانه‌ای برای فیلمبرداری به‌عنوان مکمل آموزش حضوری راه‌اندازی کردیم تا درصورت ادامه وضعیت کرونا دانشجویان با مشکل مواجه نشوند. حتی می‌توانیم از تجربه دانشگاه‌های مشابه دانشگاه فرشتگان در کشورهای دیگر نیز الگوبرداری و از این تجربیات استفاده کنیم. باید ببینیم تجربه جهانی باتوجه به شرایط پیش‌آمده چگونه است، چون دانشگاه فرشتگان یک دانشگاه تازه‌تاسیس است.

وی با اشاره به رشته‌هایی تحصیلی دانشجویان گفت: ما در مرحله اول موفق شدیم مجوز پذیرش دانشجو در هشت رشته تحصیلی را در مقاطع کاردانی و کارشناسی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ کنیم. این رشته‌ها عبارتند از: نقاشی، عکاسی، گرافیک، معماری داخلی، فناوری اطلاعات، علوم ورزشی، عکاسی تبلیغات و مترجمی زبان انگلیسی. به‌علاوه، از فرصت پیش‌آمده استفاده کرده و از وزارت علوم مجددا درخواست کرده‌ایم تا مجوز هفت رشته دیگر را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد برای واحد بین‌الملل فرشتگان صادر کنند. این رشته‌ها عبارتند از: مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، طراحی لباس، طراحی و ساخت طلاوجواهر، بیومکانیک ورزشی، زبان‌شناسی ناشنوایی و مهندسی‌ معماری. بنابراین درصورت اعطای مجوز این هفت‌رشته، ما می‌توانیم مجموعا در 15رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد از مهرماه پذیرش دانشجو داشته باشیم.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

اعلام نتایج نهایی آزمون‌های علوم پزشکی تا پایان شهریور

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، سید سعید هاشمی نظری با اشاره به احتمال اعمال برخی تغییرات در برگزاری آزمون دکترای تخصصی رشته‌های علوم پایه پزشکی و بهداشت، اظهار کرد: زمان برگزاری این آزمون‌ها در تاریخ‌های 27، 28 و 29 تیر ماه نهایی شده و از آنجا که در نظر است این آزمون‌ها به صورت تمام الکترونیک برگزار شوند جهت برگزاری بهتر آزمون، احتمالا یک روز دیگر یعنی 30 تیر نیز به روزهای برگزاری اضافه می‌شود. البته این مساله در حال بررسی است و هنوز قطعی نشده است.

وی همچنین از احتمال برگزاری آزمون آزمایشی دکترای تخصصی در خرداد ماه خبر داد و گفت: آزمون‌های ازمایشی در دو دوره قبل به صورت الکترونیک و از منزل برگزار شد ولی این دوره ترجیحا به صورت حضوری و در حوزه‌های دانشگاهی برگزار می‌شود.

دکتر هاشمی با اشاره به اعلام نتایج آزمون‌های وزارت بهداشت با وجود تاخیر در برگزاری‌ها، عنوان کرد: با وجود تاخیر در برگزاری آزمون‌ها تمام تلاش ها بر این است که نتایج نهایی تا پایان شهریور اعلام شود تا خللی در زمان آغاز سال تحصیلی جدید ایجاد نشود.

وی با اشاره به اعلام نتایج آزمون‌های دو مرحله‌ای عنوان کرد: نتایج اولیه که خیلی زود و بعد از برگزاری آزمون اعلام می‌شود و پس از آن زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مرحله دوم و مصاحبه هماهنگ و اعلام می‌شود.

رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی ادامه داد: همچنین پیشنهاداتی مطرح شده که در صورت امکان مصاحبه‌های آزمون دکترا نیز به صورت الکترونیک برگزار شود که در این رابطه دبیرخانه‌های مرتبط در حال برنامه‌ریزی هستند و نتایج قطعی آن به زودی اعلام می‌شود.

وی با اشاره به برخی دیگر از تمهیدات وزارت بهداشت برای برگزاری مطلوبتر آزمون‌ها، اظهار کرد: همچنین در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در صورت امکان با برگزاری آزمون الکترونیک از سفرهای بین شهری داوطلبان جلوگیری کنیم.

دکتر هاشمی نظری همچنین با اشاره به تاریخ برگزاری سایر آزمون‌های وزارت بهداشت، اظهار کرد:آزمون پذیرش دستیار رشته‌های تخصصی بالینی پزشکی و آزمون پذیرش دستیار پزشک خانواده در تاریخ 16 مرداد با شرکت 14526 داوطلب (8151 خانم و 6375 آقا) برگزار می‌شود.

وی در خصوص زمان نهایی برگزاری آزمون کارشناسی ارشد رشته های علوم پزشکی نیز گفت: این آزمون روزهای 23 و 24 مرداد ماه برگزار می‌شود و آزمون پذیرش دستیار دندانپزشکی30 مرداد ماه برگزار خواهد شد.

پذیرش دانشجوی دندانپزشکی در پردیس بین الملل دانشگاه ایران

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در صورت تایید بورد دندانپزشکی از مهرماه 99 آماده پذیرش دانشجویان دندانپزشکی در پردیس بین الملل دانشگاه هستیم. مهدی مقتدایی در بازدید از کلینیک دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اعلام این خبر افزود: در صورت تایید بورد دندانپزشکی از مهرماه 99 پذیرای دانشجویان بین الملل در دانشکده دندانپزشکی هستیم.مقتدایی خاطرنشان کرد: پیرو تفاهم نامه همکاری با دانشگاه مدیترانه شرقی (قبرس)، دانشجویان بین الملل از دوسال پیش در رشته دندانپزشکی آن دانشگاه تحصیل می کنند و سه سال باقیمانده را در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گذرانند.

وی اظهار کرد:با همکاری بخش‌های مختلف توانسته ایم ساختمان جمالزاده را از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تحویل بگیریم و با برنامه ریزی انجام گرفته، این مرکز را به عنوان بخش بالینی و کلینیک دانشجویان دندانپزشکی اختصاص دهیم و بخش علوم پایه رشته دندانپزشکی در بیمارستان فیروزآبادی شکل می‌گیرد.معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: پذیرش دانشجو در دانشکده منوط به تایید بورد دندانپزشکی است، ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا علاوه بر توسعه فضای فیزیکی ، نیروی هیئت علمی لازم را جذب کنیم و بتوانیم بعد از اخذ موافقت اصولی ؛ 50 درصد دانشجویان را از کنکور و 50 درصد دانشجوی بین الملل را پذیرش کنیم.وی افزود: همچنین جذب دانشجویان انتقالی از خارج کشور در صف انتظار وزارت بهداشت در دستور کار دانشکده دندانپزشکی است.مراحل تکمیلی بازسازی ساختمان کلینیک دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در دست انجام است و فاز اول مرکز تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری قابل بهره برداری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069252

وب گردی

وب گردی