ساخت نانوحسگری برای تعیین دقیق سطح آهن در بدن

محقق ایرانی موسسه سیدنی نانو استرالیا نانو پیمایشگری برای تعیین دقیق میزان آهن در بدن ساخته است که به گفته وی با استفاده از این پیمایشگر می‌توان با هزینه کم و به‌صورت غیرتهاجمی عدم تعادل آهن در سلول‌ها را شناسایی کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، عدم تعادل آهن در بدن می‌تواند منجر به بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی، سرطان، پارکینسون و آلزایمر شود و بیماری "هموکروماتوز" یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ارثی در استرالیا است که دفتر آمار این کشور ابتلای تقریبا ۷۸۰ هزار نفر به کم‌خونی را گزارش می‌دهد.

پوریا لسانی، دانشجوی دکتری مهندسی زیست‌پزشکی و سفیر دانشجویی موسسه سیدنی‌نانو که زیر نظر هلا طریقت و زوفو لو کار می‌کند، موفق به توسعه پیمایشگر زیست‌نانویی چندکاره شده‌است که به محققان اجازه می‌دهد تا با دقت بالا میزان اختلال آهن در سلول‌ها، بافت‌ها و سیال‌های بدن را در مقیاس‌های یک هزارم میلی‌مولار شناسایی کند.

این پیمایشگر زیست نانو که یک حسگر است که می‌تواند با حساسیت بسیار بیشتر از آزمایش خون عمل کند و برای تشخیص اختلالات آهن و تعیین غلظت‌های بسیار کم و زیاد آهن در سلول قابل استفاده باشد. با استفاده از این فناوری که بر نانوزیست‌پیمایشگر فلورسانت کربنی مبتنی است، امکان تشخیص دقیق‌ بیماری قبل از شروع علائم و به‌طور بالقوه امکان درمان زودهنگام نیز فراهم می‌شود.این روش، کاملا غیرتهاجمی بوده و به‌صورت تزریق زیرپوستی انجام می‌شود.

لسانی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد از مردم جهان با فقدان تعادل آهن در بدن زندگی می‌کنند که به مرور منجر به بیماری‌هایی می‌شود، گفت: روش‌های فعلی آزمایش آهن می‌تواند پیچیده و وقت‌گیر باشد؛ اما با این روش جدید که یک روش تست پوستی حساس و مقرون به صرفه است، می‌توان آهن را در سلول‌ها و بافت‌ها تشخیص داد.

وی افزود: جدیدترین آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که این روش می‌تواند یون‌های آزاد آهن را با حساسیت بالایی شناسایی کند. این پیمایشگر چندکاره را می‌توان برای تصویربرداری از عمق بافت مورد استفاده قرار داد.

محققان از این روش برای تصویربرداری از بافت حیوانات استفاده کردند، به طوری که نانوپیمایشگر به بخش عمیق پوست وارد شده و تصویربرداری صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069290

وب گردی

وب گردی