نزدیک‌شدن ستاره دنباله‌دار نادری به زمین

ستاره شناسان اعلام کردند که ستاره دنباله‌داری در حال پرواز به سمت زمین است و با چشم غیر‌مسلح نیز دیده می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دنباله‌دار سوان نام ستاره ای‌ست که با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت و توسط ناسا و رصدخانه خورشیدی و هورسپهری آژانس فضایی اروپا کشف شده است.

این ستاره دنباله دار باید قبل از طلوع آفتاب بدون هیچ گونه تجهیزات، در نیمکره جنوبی قابل مشاهده باشد. دنباله دارهایی که با چشم غیر مسلح و بدون نیاز به استفاده از تلسکوپ دیده می شوند، بسیار نادر هستند.

این نمایش را می توان در هفته های آینده مشاهده کرد که در پایان ماه می و آغاز ژوئن به وضوح قابل مشاهده است.دنباله دار سوان در 13 می نزدیک به زمین نزدیک خواهد شد. سپس در روز 27 می قبل از سفر به منظومه شمسی، به خورشید نزدیک می شود.

پیش بینی رفتار ستاره های دنباله دار بسیار دشوار است؛ به ویژه هنگامی که به خورشید نزدیک تر می شوند. برای مثال چند هفته پیش هنگامی که ستاره شناسان امیدوار بودند که در هنگام عبور دنباله دار اطلس از نزدیکی زمین تصاویر آن را شکار کنند این دنباله دار در راه متلاشی شد.

هرچه ستاره دنباله دارها به خورشید نزدیک تر می شوند درجه حرارت آنها بالا می رود.

دنباله دار سوان در ظاهر سبز رنگ به نظر می‌رسد و با اینکه اندازه کوچکی دارد، دمی بسیار طولانی از خود به جای می‌گذارد. ستاره شناسان طول دم این دنباله دار را دست کم ۱۷ میلیون کیلومتر تخمین زده‌اند. این دنباله دار مدار بسیار بلندی دارد و هر ۲۵ میلیون سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد.

دنباله‌دار سوان ۱۱ مه ۲۰۲۰م (۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹) در صورت فلکی سنگتراش و در فاصله کمی از ستاره فم‌الحوت قرار داشت. این دنباله‌دار در روز سه شنبه ۱۲ می (۲۳ اردیبهشت) به فاصله ۸۳٫۳ میلیون کیلومتری رسید و پس از آن در ۲۷ مه (۷ خرداد) به فاصله ۶۴٫۴ میلیون کیلومتری خورشید خواهد رسید. دنباله دار سوان برای ساکنین نیمکره شمالی در هفته اول خرداد بعد از غروب خورشید در شمال غرب آسمان و قبل از طلوع در جنوب شرق با چشم غیرمسلح با قدر ۳ قابل مشاهده خواهد بود.

با توجه به میزان انتشار زیاد گاز هیدروژن توسط هسته این دنباله دار، احتمال زیادی وجود دارد که با نزدیک شدن به خورشید، از هم پاشیده شود و از بین برود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069382

وب گردی

وب گردی