آمازون منبع بعدی ویروس کرونا است

محققان اعلام کردند که شهرنشینی در مناطقی که متعلق به حیوانات بودند؛ منجر به ظهور بیماری‌ها و انتقال آن از حیوانات به انسان می‌شود که ویروس کرونا یکی از آنها است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «دیوید لاپولا» اکولوژیست برزیلی هشدار داد که تجاوز انسان ها به محل زندگی حیوانات (یک دلیل احتمالی در شیوع ویروس کرونا) به دلیل جنگل زدایی گسترده در حال افزایش است.

دانشمندان معتقدند ویروس کرونا که در استان هوبئی چین شایع شد احتمالاً از طریق یک گونه سوم واسط بین انسان وحیوان سرچشمه گرفته است.

لاپولا که به بررسی چگونگی فعالیتهای انسانی و تغییر شکل در اکوسیستمهای جنگلهای گرمسیری می پردازد، اظهار کرد که همین روند در آمازون نیز انجام می شود.

وی در مصاحبه ای به AFP گفت: «آمازون مخزن عظیم ویروس ها است و بهتر است در مورد آن شانس خود را امتحان نکنیم.»

دانشمندان اعلام کردند که بزرگترین جنگل بارانی جهان با سرعت نگران کننده از بین می رود. سال گذشته در برزیل جنگل زدایی آمازون 85 درصد افزایش یافت و به بیش از 10،000 کیلومتر مربع (3 هزار و 900 مایل مربع) یعنی منطقه ای تقریباً به اندازه لبنان رسید که این روند امسال هم ادامه دارد.

بر اساس داده های مبتنی بر تصاویر ماهواره ای از موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل (INPE) از ژانویه تا آوریل، 1،202 کیلومتر مربع از بین رفت و رکورد جدیدی را برای چهار ماه اول سال رقم زد. این خبر نه فقط برای کره زمین بلکه برای سلامتی انسان نیز بد است.

لاپولا در ادامه گفت که با ایجاد عدم تعادل زیست محیطی راه را برای انتقال ویروس از حیوان به انسان باز می کنید.

الگوهای مشابهی را می توان در مورد HIV، ابولا و تب دانگ مشاهده کرد. این ویروس ها به دلیل عدم تعادل اکولوژیکی در مقیاس عظیمی ظهور یا گسترش یافته اند.

تاکنون بیشترین شیوع این بیماری در آسیای جنوبی و آفریقا متمرکز شده است که غالباً با گونه های خاصی از خفاش ها مرتبط است.

وی گفت تنوع زیستی بی حد و حصر آمازون می تواند منطقه را به بزرگترین استخر کروناویروس در جهان تبدیل کند.

وی اضافه کرد که یک دلیل دیگر برای هشدار افزایش جنگل زدایی توسط کشاورزان، معدنچیان و کارگران غیرقانونی غیرقانونی است. ما باید روابط بین جامعه خود و جنگل های بارانی را دوباره احیا کنیم. در غیر این صورت، جهان با شیوع بیشتری روبرو می شود که فرایندی بسیار پیچیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069384

وب گردی

وب گردی