نکاتی که دانش‌آموزان کنکوری باید برای کسب نتیجه خوب به آن توجه کنند

یک مشاور تحصیلی نکات مهم برای کسب نتیجه خوب دانش‌آموزان پایه دوازدهم در کنکور سراسری امسال را تشریح کرد.

محمد امینی مشاور تحصیلی و دبیر ریاضی دبیرستان پسرانه سمای2 تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقاط ضعف و قدرت آموزش مجازی در زمان تعطیلی مدارس اظهار کرد: به نظرم فضای مجازی توانست کمک خوبی به افزایش ارتباط دبیران و دانش آموزان در دوران شیوع کرونا کند؛ اما این کلاس های آنلاین، با گذشت زمان، قدرت اثر بخشی خودشان را از دست دادند. یکی از دلایل این موضوع، حضور تمامی دانش آموزان با سطوح مختلف در کلاس ها بود که اقبال برخی از دانش آموزان، باعث کاهش راندمان و عملکرد دبیران شد.

وی افزود: به طور کلی ایام کرونا برای دانش آموزان ضعیف، فضا را برای تنبلی و دور ماندن از نظم درسی فراهم کرد در صورتی که به دانش آموزانی که با برنامه و هدف مباحثی مانند کنکور را جلو می‌بردند، فرصت خوبی داد تا نگران کمبود زمان برای دوره و جمع بندی مطالب نباشند.به همین دلیل بین دانش آموزان از نظر یادگیری مفاهیم درسی، تفاوت بسیاری به وجود آورد.

امینی ادامه داد: کلاس های آنلاین که در روزهای اول با استقبال زیادی از دانش اموزان روبه رو شد، می‌توانست این فاصله و تفاوت سطح آموزشی را کنترل کند؛ اما عدم نظارت کافی مسئولان و ارائه کلاس‌ها در تایم‌های نامناسب و عامل مهم تری مانند عدم کیفیت اینترنت کشور، تعداد دانش آموزان در این کلاس ها را با ریزش مواجه کرد.

این مشاور تحصیلی تاکید کرد: به طور کلی می‌توان گفت فضای مجازی در یکسان سازی سطح آموزشی، نتوانست کیفیت بالایی از خود نشان دهد. حتی برنامه های آموزشی رسانه ملی نیز در جلب توجه دانش آموزان پایه دوازدهم موفق نبود و خیلی از دانش اموزان از آن استقبال نکردند.

وی با اشاره به مشکلات دانش آموزان کنکوری در ایام تعطیلی مدارس گفت: یکی دیگر از نگرانی‌های دانش‌آموزان کنکوری که از تابستان گذشته کار خود را اغاز کرده بودند، بحث طولانی شدن دوران مطالعات هست؛ چراکه آن‌ها طبق برنامه اعلام شده انتظار برگزاری کنکور در اوایل مرداد را داشتند اما تغییر تاریخ برگزاری کنکور به مدت تقریبا یک ماه، روند آماده سازی آن‌ها را دستخوش تغییرات کرد. این تغییرات می‌تواند اثرات منفی در میزان ساعات مطالعه و کیفیت مطالعه داشته باشد. مانند ورزشکاری که مدت بدنسازی آن برای شروع مسابقات دو ماه بیشتر شود.

امینی اضافه کرد: دانش آموزان کنکوری بعد از امتحانات نهایی باید تایم مطالعه خود را کمتر کنند تا بتوانند در مدت دوران 45 روزه کنکور، دوباره روند صعودی مطالعات را از سر گیرند تا درگیر افکار منفی یکنواختی نشوند. همچنین در این بازه زمانی باید در نظر داشته باشند که اولویت اول آن‌ها امتحانات نهایی است.

این مشاور تحصیلی بیان کرد: دانش آموزان کنکوری باید در این مدت باقیمانده تا شروع امتحانات، دروس دوازدهم خود را کامل مطالعه کنند حتی دانش اموزانی که این مرحله را گذراندند، باید با تست زدن این دروس را کامل جمع بندی کنند و سپس با اتمام امتحانات نهایی و در مدت یک بازه 25 روزه به مطالعه و مرور بخش هایی از دروس پایه دوازدهم بپردازند که هم تست های بیشتری در آزمون ها مطرح می‌شود و هم سوالات آسانتری برای پاسخ دارد.

وی افزود: یکی از نکاتی که باید دانش اموزان به آن توجه کنند این است که زمان خوبی برای نتیجه گرفتن در امتحانات نهایی دارند.مخصوصا دانش اموزانی که به هردلیل فرصت مطالعه کردن را از دست داده اند. کافیست این دانش آموزان نمونه سوالات نهایی دی ماه 97 و98 ،خرداد 98 و شهریور 98 را مطالعه کنند تا با مدل سوالات نهایی آشنا شوند و سپس بر اساس آن مطالعه درس مورد نظر را شروع کنند.

امینی در پایان خاطرنشان کرد: کلاس های حضوری در این ایام، بیشتر جنبه رفع اشکال دارد؛ اما در این مدت اگر کلاس های آنلاین برای دانش آموزانی که هدف آن ها امتحانات نهایی هست و دانش اموزانی که به دنبال موفقیت در کنکور هستند به طور مجزا برگزار شود و دبیران در این کلاس ها تمام نکات مورد نظر برای هر دو نوع آزمون را اموزش دهند؛ هم دانش آموزان بیشتری از این کلاس ها استقبال خواهند کرد و هم تاثیر بهتری از نظر کیفی و روانی برای همه دانش اموزان خواهد داشت و سپس در مدت 20 روزه باقیمانده آزمون کنکور سال های گذشته را تحلیل کنند تا با آمادگی کاملی در کنکور شرکت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069385

وب گردی

وب گردی