مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 27 اردیبهشت

اخراج دانشگاه از چرخه تولید خودرو، روز زبان گویای دانشگاه و برگزاری آزمون ارزشیابی دانش آموختگان داروسازی از جمله مهم‌ترین عناوین دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

روز زبان گویای دانشگاه

خبرنگار فرهیختگان ر این عنوان روزنامه، به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی چالش‌های فعالیت‌های مدیران روابط‌عمومی در دانشگاه‌ها را بررسی کرد. امیررضا اصنافی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه شهید بهشتی در این باره گفت: متاسفانه به روابط‌عمومی‌ها آن‌طور که باید ارج داده نشده و آنها تنها به عنوان یک واحدی که حتما باید از سازمانش تمجید کنند، تعریف شده‌اند؛ درحالی که روابط‌عمومی وظایف بسیار فراتری دارد و باید همانند یک رسانه در سازمان‌ها عمل کند که چالش‌های آن سازمان را به اطلاع مدیران بالادستی رسانده و در اصل مانند یک مشاور عمل کند. در حقیقت بیش از اینکه روابط‌عمومی به عنوان یک واحد اطلاع‌رسانی در سازمان حضور داشته باشد باید به عنوان یک مشاور امین در کنار مدیران حضور داشته باشد و وظیفه آن فراتر از فعالیت‌های اجرایی است. روابط عمومی مشاور امین در انتقال اخبار و اطلاعات و کمک کردن به سازمان‌ها محسوب می‌شود و البته باید ایده‌های خلاقانه داشته باشد، نه اینکه صرفا فعالیت‌های اجرایی را دنبال کند، بلکه حتما باید نقش مشاوره‌ای و ایده‌پردازی را هم در سازمان‌های مختلف داشته باشد. با این حال نباید فراموش کرد که هر علمی با چالش‌های خاص به خودش همراه است، به‌خصوص علوم وارداتی. چراکه قبل از اینکه نیاز به آن علم احساس شود آن عمل وارد شده و طبیعتا به‌روزرسانی آن دشوار است؛ اما آنچه قابل قبول است اینکه امروزه علمی تحت عنوان ارتباطات وارد شده و حالا باید ببینیم که چگونه می‌توانیم از آن استفاده کرده و بر اساس آن نیازهای جامعه را شناخته و تبیین کرده و اطلاعات لازم را در اختیار جامعه بگذاریم. اینکه علم روابط‌عمومی ناقص و یا کامل باشد مساله متفاوتی است و ما امروز باید کمک کنیم تا آن را فربه کنیم. البته منظور از فربه این نیست که آن را گسترده کنیم تا جایی که حتی نتوانیم با آن کار کنیم، بلکه باید اقدامات لازم در راستای تکامل آن را انجام داده و باید به تقویت سواد رسانه، شناخت نیازهای اطلاعاتی جامعه، مخاطب‌شناسی، افکار سنجی و... بپردازیم.

عادل سپهر، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه فردوسی مشهد در این باره گفت: روابط‌عمومی همان‌طور که از نامش بر می‌آید دریچه و پنجره هر سازمانی است و قطعا مهم خواهد بود که این پیشانی بلند باشد و هرچه این پیشانی بلندتر باشد بخت سازمان‌ها نیز در ارتباط با نهادها و مجموعه‌های بیرونی بلندتر خواهد بود و همچنین باید روابط‌عمومی‌ها چشم بینایی هم داشته باشند چراکه افراد مختلف از دریچه این نگاه وارد سازمان‌ها می‌شوند و هرچه چشم بیناتر باشد بسیار بهتر خواهد بود و افراد نیز پاسخ جواب‌هایشان را نسبت به سازمان‌ها از دریچه روابط‌عمومی‌ها می‌بینند. روابط‌عمومی‌ها باید قدرت اندیشه و خرد داشته باشند و هرچه خانواده یک سازمان دارای قدرت اندیشه و تعقل بالاتری باشد نتیجه فعالیت‌های سازمان نیز به بهترین شکل به جامعه منتقل خواهد شد. دانشگاه فردوسی مشهد نیز به عنوان بزرگ‌ترین قطب پهنه خاوری ایران از لحاظ علمی و سابقه تاریخی‌اش تلاش کرده تا در طول دوران مختلف با نگاه‌های متفاوت تلاش کرده تا این دانشگاه به بهترین شکل بتواند شعار 70ساله خودش را که همان «خرد باید و دانش و راستی» وارد جامعه شود و در طول یک سال گذشته نیز تلاش کردیم تا روابط‌عمومی به عنوان پیشانی دانشگاه بلندتر شود.

اخراج دانشگاه از چرخه تولید خودرو

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان چالش‌های موجود در پیوند دانشگاه و صنعت خودرو کشور را ارزیابی کرده است. محمدکاوه سیروس، استاد دانشکده مهندسی صنایع و عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر نقطه‌ضعف اصلی صنعت قطعه‌سازی را مشتری می‌داند و دراین‌باره توضیح می‌دهد: مشتری اصلی قطعه‌سازان کشور، خودروسازان هستند اما چون همواره به قطعه‌سازان بدهکارند، لذا قطعه‌سازان برای ادامه حیات خود یا مجبور به دریافت‌ وام با سودهای کلان هستند یا ناچار به کاهش کیفیت محصولات تولیدی خود.

به‌گفته وی، طراحی و مهندسی یک قطعه در صنعت قطعه‌سازی نیازمند حمایت خودروساز است. درواقع خودروساز با صرف هزینه، تحقیق، پژوهش و طراحی یک قطعه را به قطعه‌ساز واگذار می‌کند. در این مرحله قطعه‌ساز برای طراحی یک قطعه یا از دانشگاه و بدنه علمی کشور کمک می‌گیرد یا با راه‌اندازی یک مرکز پژوهش و تحقیق در سیستم خود، اقدام به طراحی قطعه می‌کند. حال در شرایطی که خودروساز بابت خرید قطعه به قطعه‌ساز بدهکار است، حمایت برای تحقیق‌وپژوهش چه جایگاهی در این چرخه دارد. درواقع خودروساز ترجیح می‌‌دهد بدون صرف هزینه یا با به‌حداقل‌رساندن هزینه‌‌های پژوهشی، محصولات قدیمی را با همان طراحی و مهندسی گذشته استفاده کند.

جواد مرزبان‌راد، استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران آنچه موجب ضعف صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کشور شده را در چند عامل مهم خلاصه می‌کند و می‌گوید: پیش از آسیب‌شناسی این دو صنعت، ذکر این نکته ضروری است که صنعت خودروسازی بر شانه‌های صنعت قطعه‌سازی سوار است، در نتیجه زمانی می‌توان شاهد رشد صنعت خودروسازی بود که صنعت قطعه‌سازی به رشد و بالندگی رسیده باشد. بنابراین دلیل عدم رشد صنعت خودرو‌سازی را باید در صنعت قطعه‌سازی جست‌وجو کرد.

به گفته وی یکی از دلایل مهم ضعف عملکرد قطعه‌سازی در کشور، مشکلات و چالش‌های مالی است. وجود مشکلات مالی، فعالیت شرکت را تضعیف می‌کند و طبیعتا تحقیق، توسعه و پژوهش نیز تحت‌الشعاع مسائل مالی قرار می‌گیرد به این معنا که وقتی یک شرکت قطعه‌سازی با کمبود نقدینگی و حتی برای پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل مواجه است، نمی‌تواند هزینه‌ای برای انجام تحقیقات پژوهشی اختصاص دهد. از سوی دیگر، مشکلات مالی قطعه‌ساز را مجبور می‌کند که برای روشن نگه‌داشتن خط تولید خود تنها به فکر تولید همان قطعات پیشین باشد چراکه تولید قطعات جدید نیاز به طراحی و نوآوری‌های جدید دارد. طراحی جدید نیز نیازمند صرف هزینه و اختصاص منابع مالی است. در این میان بدهکاری مالی شرکت‌های خودروسازی به شرکت‌های قطعه‌سازی مزید بر علت شده است.

مرزبان‌راد ادامه می‌دهد: در دهه‌های گذشته، صنعت خودروسازی حامی صنعت قطعه‌سازی بود و همین امر موجب می‌شد تا تولید خودرو در ایران روند نسبتا رو به رشدی را طی کند اما در 15-10 سال اخیر به دلیل اینکه شرکت‌های قطعه‌سازی همواره از شرکت‌های خودروسازی طلبکار هستند لذا به شدت در مضیقه مالی قرار گرفته و نتوانسته‌اند پیشرفت کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

برگزاری آزمون ارزشیابی دانش آموختگان داروسازی

براساس این عنوان این آفرینش، نوزدهمین دوره آزمون ارزشیابی دانش آموختگان داروسازی خارج از کشور 9 مرداد 99 برگزار می‌شود. نوزدهمین دوره آزمون ارزشیابی دانش آموختگان داروسازی خارج از کشور در روز پنجشنبه 9 مرداد 99 برگزار می‌شود.داوطلبان پیش از نام نویسی اینترنتی، ابتدا باید نسبت به تشکیل پرونده در مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت اقدام کنند و فقط افرادی که توسط مرکز خدمات آموزشی معرفی شده باشند، واجد شرایط نام نویسی اینترنتی و شرکت در آزمون ارزشیابی هستند.مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده در مرکز خدمات آموزشی شامل اصل و کپی مدارک تحصیلی دریافتی از دانشگاه محل تحصیل است.

همچنین اصل و کپی کلیه سوابق تحصیلی قبلی در ایران (مدرک پیش نیاز بر اساس مدرک اخذ شده در خارج از کشور، اعم از دکتری، فوق لیسانس، لیسانس، دیپلم، پیش‌دانشگاهی و ...)، اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت، اصل و کپی گذرنامه های جدید و زمان تحصیل و عکس پرسنلی از دیگر مدارک مورد نیاز است.

در صورتی که مدرک دریافتی، فوق لیسانس و بالاتر باشد، ارائه پایان‌نامه تحصیلی به همراه تأییدیه و مهر دانشگاه محل تحصیل، خلاصه ای از رساله به زبان فارسی، رزومه، مقالات منتشره و کلیه فعالیت‌های پژوهشی الزامی است. ارائه ترجمه رسمی کلیه مدارک، چنانچه به زبانی غیر از انگلیسی باشند، الزامی است.

در صورت تکمیل بودن کلیه مدارک مورد نیاز و تشکیل پرونده، دانش آموختگان باید آمادگی خود را جهت شرکت در آزمون به کارشناس ارزشیابی مرکز خدمات آموزشی اعلام کنند تا نام آنها در لیست مرکز خدمات آموزشی ثبت شود.

دانش آموختگان موظفند در زمان تعیین شده، نسبت به نام نویسی اینترنتی در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی www.sanjeshp.ir اقدام کنند.

در صورت تکمیل نشدن مدارک و اتمام مهلت ثبت نام، مرکز سنجش آموزش پزشکی هیچگونه مسئولیتی در قبال عدم امکان شرکت دانش آموختگان در آزمون را نخواهد داشت و آنان موظفند در آزمون بعدی شرکت کنند.

7 شرط اصلی حذف ترم دانشجویان خواجه نصیر

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در خصوص درخواست مرخصی بدون احتساب سنوات در نیم سال تحصیلی 98-99 اعلام کرد؛ با توجه به شیوع بیماری کرونا در نیم سال جاری و اختلالی که در فعالیت‌های عادی دانشجویان به خصوص در زمینه پژوهش به وجود آمد کمیسیون بررسی موارد خاص با درخواست‌های مرخصی بدون احتساب گروه‌هایی از دانشجویان به طور اصولی موافقت می‌کند.

بر این اساس دانشجویان باید فرم درخواست و هر گونه مستندات و مدارک مرتبط را طبق روال مقرر و از طریق پیشخوان خدمت به کمیسیون موارد خاص دانشگاه ارائه کنند.(راهنمای نحوه ثبت درخواست در پیشخوان خدمت سامانه گلستان در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت)

در صورتی که درخواست دانشجویان برای حذف ترم با شرایطی اعم از دانشجویانی که خود یا بستگان درجه یک آنها به بیماری کرونا مبتلا شده باشند، دانشجویان غیر‌ایرانی که به کشور خود عزیمت کردند، دانشجویان کارشناسی ارشد در مرحله پژوهشی که انجام پژوهش آنها منوط به استفاده از امکانات و حضور در دانشکده باشد و دانشجویان دکتری در مرحله پژوهشی که انجام پژوهش آنها نیز به حضور دانشکده بوده اما چنین امکانی برای آنها فراهم نشده باشد، همخوانی داشته باشد با درخواست آنها موافقت خواهد شد.

براساس اعلام دانشگاه خواجه نصیر، دانشجویانی که اجازه ادامه تحصیل در نیم سال جاری را به عنوان آخرین نیم سال از مراجع ذی‌ربط دریافت کردند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی شاغل به تحصیل در آخرین نیم سال از سنوات مجاز که امکان تکمیل کار پژوهشی و دفاع از پایان نامه و رساله خود را تا آخرین مهلت اعلامی برای اتمام فعالیت‌های مرتبط با نیم سال جاری را پیدا نکنند و در نهایت دانشجویان کارشناسی که به دلایل مرتبط با پژوه کارشناسی، کارآموزی یا دروس عملی امکان اتمام تحصیلات خود را تا آخرین مهلت اعلامی برای اتمام فعالیت‌های مرتبط با نیم سال را پیدا نکنند می‌تواند درخواست حذف ترم داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069386

وب گردی

وب گردی