روابط عمومی‌ها برای انتقال پیام  باید به فناوری‌های نوین مسلط باشند

رئیس اسبق دفتر مطالعات رسانه گفت: فناوری اطلاعات و ابزارهای مربوط به آن در واقع ابزارهای اصلی روابط عمومی برای ارتباط با بدنه جامعه است، اگر روابط عمومی امروز مسلط به فناوری اطلاعاتی نباشد و  فناوری نوین را به کار نگیرد اساسا نمی‌تواند پیام خود را جامعه منتقل کند.

حمید ضیایی‌پرور رئیس اسبق دفتر مطالعات رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با نقش روابط عمومی در اطلاع‌رسانی اظهار کرد: به طور کلی رسانه‌ها نقش واسط را برای انتقال یافته‌ها، عملکرد و اقداماتی که سازما‌ن‌ها، شرکت‌ها و دستگاه‌های مختلف به افکار عمومی انجام می‌دهند، ایفا می‌کنند. در قدیم روابط عمومی‌ها خودشان به صورت مستقل امکان ارتباط با افکار عمومی را نداشتند؛ بنابراین کاملا وابسته به رسانه‌ها بودند ولی در دور جدید روابط‌ عمومی‌ها نقش مهم‌تری پیدا کردند به این دلیل که خودشان قادرند مستقیما با افکار عمومی ارتباط برقرار کنند تا حد زیادی وابستگی آنها را به رسانه‌ها کم کرده است.

وی تصریح کرد: در عین حال به نظر می‌رسد که در یک موضوع روابط عمومی هنوز برای ارتباط با بدنه افکار عمومی دچار مشکل هستند و آن تسلط به شیوه‌های حرفه‌ای رسانه‌نگاری است. نحوه تولید محتوا و انتقال پیام به مخاطب از قدیم الایام در رسانه عرف شده بود که فلان خبر یا محتوا به سبک روابط عمومی نوشته شود. در واقع شیوه‌ای که روابط عمومی‌ها اطلاعات را تولید می‌کردند که خوشایند مدیران سازمان‌ها باشد یا روابط عمومی اقدام به اطلاعاتی تولید می‌کردند که مدافع در دفاع از عملکرد سازمان بود و اگر انتقاد یا ضعف و مشکلاتی در سازمان‌ها وجود داشت روابط عمومی معمولا به عنوان سپر حفاظتی در برابر افکار عمومی سعی می‌کرد آنها را توجیه و اقناع کند و یا در صورت امکان لاپوشانی کند.

کارشناس ارتباطات افزود: از آنجا که دانش روابط عمومی در کشور دانش نحیفی بود، ادبیات کافی برای آن تولید نشده بود تا اینکه جنبشی در ایران شکل گرفت که نه در بدنه دانشگاهی بود و نه در بدنه حرفه‌ای روابط‌ عمومی‌ها بلکه حرکتی بود در حوزه ارگان‌ها و نهادها و انجمن‌های علمی و تشکل‌های تخصصی شکل گرفت که این جنبش منجر به تولید ادبیات و غنی‌تر شدن حوزه دانش روابط عمومی و تکنیک‌ها و مهارت‌های حرفه روابط عمومی بود. انصافا تشکل‌ها و فعالیت‌هایی که در این 15 سال اخیر صورت گرفته در تاریخ روابط عمومی ایران بی‌نظیر است. به طور مشخص برگزاری نمایشگاه، جشنواره و سمینارها و کنفرانس‌ها حتی دانشگاه‌ها را متاثر از خود کرده است و به نظرم این موضوع توانسته به غنی‌تر شدن حوزه دانش روابط عمومی در ایران کمک کند و هم اینکه مهارت‌های جدید را که ناشی از تحولات تکنولوژی جهان است به بدنه حرفه‌ای و کارگزاران روابط عمومی تا حد زیادی منتقل کرده است.

ضیایی‌پرور ادامه داد: با توجه به این ‌که جامعه جهانی به سمت جامعه اطلاعاتی در حال حرکت است و همه افراد بدون استثناء امکان تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات را در هر نقطه جهان دارا هستند، واحدهای روابط عمومی با ورود به این جامعه ناچار به پذیرفتن نقش‌های متفاوتی هستند. وجود دولت‌ها، شهرها و سازمان‌های الکترونیکی باعث ایجاد روابط عمومی الکترونیکی می‌شوند. مدیر واحد روابط عمومی در هزاره سوم باید بتواند به عنوان یک شهروند الکترونیکی جهان پیرامون خود را بشناسد و متناسب با زمان‌، به تربیت نیروی انسانی تحت پوشش واحد خود و تجهیز آن به ابزارهای مورد نیاز اقدام کند.

کارشناس ارتباطات گفت: به طور کلی فناوری اطلاعات و ابزارهای مربوط به آن در واقع ابزارهای اصلی روابط عمومی برای ارتباط با بدنه جامع است. امروزه فضای مجازی، اینترنت و فناوری‌های اطلاعاتی مهم‌ترین و اصلی‌ترین شاهراه سازمان‌ها و روابط عمومی با مردم و قشرهای مختلف به شمار می‌روند. اگر روابط عمومی امروز مسلط به فناوری اطلاعاتی نباشد و فناوری نوین را به کار نگیرد، اساسا نمی‌تواند پیام خود را جامعه منتقل کند. در سال‌های اخیر شاهد مفاهیم جدید در حزوه روابط عمومی هستیم مثلا روابط عمومی الکترونیک، روابط عمومی آنلاین و اجتماعی و ... این مباحث نشان می دهد که ماهیت روابط عمومی متاثر از این ابزارها و تکنولوژی شده است.

وی خاطرنشان کرد: تغییرات شگرف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ظهور شبکه‌های مختلف اجتماعی و رسانه‌های جدید و تولید نرم‌افزارهای پیشرفته، توسعه وبلاگ‌ها و سایر رو‌ش‌های استفاده از فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در روابط عمومی، زمینه را برای پیشرفت و تنوع خدمات روابط عمومی فراهم کرده است. توسعه وسایل ارتباطی و تنوع ابزارهای الکترونی، روش‌های ارتباط با مخاطبان را نه تنها آسان و ساده کرده، بلکه با کنار زدن موانع فیزیکی بین مردم و دستگاه‌ها بر حُسن ارتباط نیز افزوده است. در واقع فناوری اطلاعات ساخت، شکل و قیافه ارتباط با مخاطب و مشتری را عوض کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069401

وب گردی

وب گردی