دانشجویان جبهه انقلاب ضعف سواد رسانه دارند

مسئول کارگروه فرهنگ و رسانه بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفت: متاسفانه جریان دانشجویی منتسب به انقلاب در حوزه سواد رسانه و استفاده از این علم ضعف‌های عدیده‌ای دارد.

امین نژادمقدم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جایگاه علم رسانه و اطلاع‌رسانی میان جریان دانشجویی بیان کرد: متاسفانه جریان دانشجویی منتسب به انقلاب در حوزه رسانه و استفاده از این علم ضعف‌های عدیده‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فعالیت‌ فعالان دانشجویی تنها در محیط‌های قابل لمس دانشگاه و جامعه تعریف نمی‌شود، گفت: چند سالی است که ظهور و گسترش شبکه‌های اجتماعی بر نوع و نحوه فعالیت دانشجویان تاثیر گذاشته است؛ اما متاسفانه آنها نتوانستند خود را با این علم همگام کنند.

مسئول گروه فرهنگ و رسانه بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: جبهه انقلاب و به تبع آن جریان دانشجویی در انتخابات سال 96 متوجه ضعف رسانه و اطلاع‌رسانی شد و از آن هنگام تلاش کرده تا این مشکل را حل کند.

سواد رسانه تنها در شبکه‌های مجازی خلاصه نمی‌شود

وی با انتقاد از نبود سواد رسانه‌ای در اتحادیه‌های دانشجویی و فعالان این جریان عنوان کرد: دفاتر دانشجویی و اتحادیه‌های رسمی دانشجویان گمان دارند که اطلاع رسانی و سواد رسانه تنها در ایجاد صفحه و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی خلاصه می‌شود.

امیرنژاد مقدم به برگزاری دوره‌های سواد رسانه اشاره کرد و گفت: جریان دانشجویی در چند سال گذشته دوره‌های آموزشی برای آموزش فعالیت دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه برگزار می‌کند که متاسفانه بیشتر جنبه رزومه‌سازی و ویترینی داشته و کارآیی لازم را ندارد.

این دانشجوی دانشگاه امیرکبیر فعالیت رسانه‌ای را مکمل فعالیت دانشجویان دانست و گفت: دانشجویان تا زمانی که نتوانند فعالیت‌های خود را به خوبی منعکس کنند و ثمر بخشی و نتیجه دادن دغدغه‌ها و فعالیت‌های خود ناتوان هستند.

اعتماد مردم به رسانه ملی رو به افول است

وی ادامه داد: نبود سواد رسانه معطوف به جریان دانشجویی نیست و متاسفانه حتی رسانه ملی نیز سواد کافی برای بهره‌برداری از رسانه را ندارد.

به گفته امیرنژاد مقدم؛ چند ماهی است که بسیج دانشجویی پنج دانشگاه در حال بررسی و تحلیل عملکرد صدا و سیما و جایگاه آن نزد مردم هستند. آمار و نظر سنجی از مردم حکایت از آن دارد که اعتماد مردم به این سازمان رو به افول است؛ زیرا کارشناسان حوزه خبر و روابط عمومی هنوز به تکنیک‌های خبری و رسانه‌ای آشنایی کامل ندارند.

مسئول کارگروه فرهنگ و رسانه بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: دوره‌های آموزش فنون رسانه باید خروجی قابل ملموس داشته باشد و تنها اعطا مدرک و گذراندن دوره دردی را دعوا نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشجویان نویسندگان خوبی هستند تا تحلیل‌گران اثرگذار عنوان کرد: دانشجویان از فضای کنش‌گری موثر در جامعه فاصله گرفته‌اند؛ زیرا به اشتباه گمان دارند که بازی در میدان رسانه تنها کفایت می‌کند. دانشجویان دچار افراط و تفریط فعالیت در شبکه‌های مجازی شدند و بین حضور در میدان عمل و رسانه‌ها نتوانستند قدرت تعادل را حفظ کنند.

امیرنژاد مقدم در پایان خاطر نشان کرد: استفاده از فضای مجازی به دلیل شیوع ویروس کرونا خواسته یا ناخواسته یکی از ابزارهای قدرتمند دانشجویان برای مطالبه‌گری و ادامه فعالیت‌های خود شده است. دانشجویان باید از این فرصت ناخواسته استفاده کرده و علم خود را نسبت به سواد رسانه به روز کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069407

وب گردی

وب گردی