معلمان حاضر؛ دانش‌آموزان غایب/ استقبالی از بازگشایی مدارس نشد

به‌نظر می‌رسد آموزش‌و‌‌پرورش باید در راستای مدیریت حضور معلمان و دانش‌آموزان در‌ مدارس‌ تمهیداتی بیندیشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مدارس کشور از اوایل اسفند به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و علاوه بر دانش‌آموزان، معلمان را خانه نشین کرد، برخی معلمان به صورت خودجوش و برخی دیگر بر اساس دستور مدرسه یا اداره آموزش و پرورش منطقه، آموزش‌های مجازی را آغاز کردند که دانش‌آموزان از مباحث علمی خود عقب نمانند.

معلمان در ابتدا از طریق اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام و واتس‌آپ مفاهیم کتاب‌های درسی را به دانش‌آموزان انتقال دادند، به امید آنکه پس از تعطیلات عید و پایان اپیدمی ویروس کرونا، بار دیگر پای تخته بایستند و به دانش‌آموزان درس زندگی دهند؛ اما پس از اینکه تعطیلات به پایان رسید، این ویروس متوقف نشد و تعطیلی مدارس ادامه‌دار شد، با این حال آموزش‌های آنلاین از اول اردیبهشت‌ماه در بستر‌ جدیدی تحت عنوان شبکه اجتماعی‌ دانش‌آموزان یا همان شاد پیش‌رفت.

در این میان تکلیف برگزاری امتحانات روشن نشده بود‌، البته زمزمه‌هایی‌ که در زمینه برگزاری‌ حضوری امتحانات از گوشه و کنار شنیده می‌شد، بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌ها را نگران بود. محسن حاجی میرزایی در ۱۲ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که پایه ابتدایی به دلیل ارزیابی توصیفی امتحانی برگزار نخواهد شد. همچنین مقرر شد امتحانات دانش‌آموزان پایه دوازدهم نیز به دلیل تاثیر معدل در کنکور و‌ پایه نهم به دلیل انتخاب رشته به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار‌ شود.

برخی مسئولان آموزش و پرورش‌ مدارس در گفت‌وگوهای خود از بازگشایی‌ مدارس در مناطقی که به لحاظ شیوع ویروس کرونا سفید اعلام شده‌، خبر داده و زمان بازگشایی را روز گذشته یعنی‌ ۲۷ اردیبهشت ماه اعلام کردند، اما پس از مدتی خبر آمد که مدارس در تمامی مناطق کشور از ۲۷ اردیبهشت‌ماه برای‌ رفع اشکال بازگشایی خواهند‌ شد و معلمان موظف هستند برای‌ رفع اشکال دانش‌آموزان در مدرسه حاضر شوند. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به نگرانی‌های والدین از ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت به همه مدارس خبر داد و از دانش‌آموزان، کارکنان، معلمان خواست که حتما با ماسک و دستکش و رعایت‌ تمامی نکات بهداشتی وارد مدرسه شوند.

با تمامی این نگرانی‌ها ۲۷‌‌ اردیبهشت فرا رسید، در ساعات پایانی روز اخباری در زمینه حضور کمرنگ دانش‌آموزان برای رفع اشکال در مدارس از قول مدیران آموزش‌و ‌پرورش برخی شهرها و استان‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، این اخبار از عدم استقبال دانش‌آموزان و والدین برای رفع اشکال حکایت‌ داشت.

بهتراست اشکالات درسی پسرم حل نشود تا اینکه کرونا بگیرد!

در شبکه‌های مجازی نظرسنجی‌های مختلفی منتشر شده بود که خانواده‌ها فرزندانشان را برای‌ رفع اشکال‌ به مدارس می‌فرستند یا خیر. بسیاری از خانواده‌ها تمایل چندانی برای رفع اشکال فرزندانشان به صورت حضوری‌ نداشتند و حتی همانند پدر آرمین ترجیح می‌دهند فرزندشان با نمره کمتری به مقطع بالاتر برود اما خطری درزمینه ابتلا به ویروس کرونا او را تهدید نکند.

خانواده آرمین از آن خانواده‌هایی هستند که قرنطینه را کاملا جدی گرفته‌اند، حتی با وجود دلتنگی به دیدن پدربزرگ و مادر بزرگشان هم نرفته‌اند، آرمین تنها برای اینکه کمی آب و هوایش عوض شود تا پشت بام‌ خانه رفته بود. علی ترجیح می‌دهد که پسرش آرمین نمره کمتری بگیرد؛ اما برای رفع اشکال به مدرسه مراجعه نکند. او در این‌باره می‌گوید: هر چه‌قدرهم که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، من از فرستادن پسرم به مدرسه پرهیز می‌کنم، کودکان بازیگوش هستند، چگونه می‌توانم مطمئن باشم فرزندم وقتی همکلاسی خود را پس از ما‌ه‌ها ببیند، او را در آغوش نمی‌کشد؟ شاید‌ تحمل ماسک‌ و دستکش برای یک پسر بچه ۷ یا ۸ ساله و بازیگوش دشوار باشد. از کجا بدانم که ناخودآگاه با دستکش به چشمانش‌ دست نمی‌زند؟

با اینکه ارزشیابی دوره دبستان توصیفی بوده و معلم معیار تعیین سطح دانش‌آموز‌ تلقی می‌شود، اما علی ترجیح می‌دهد فرزندنش‌حتی اگر در درسی مانند ریاضی اشکال دارد،‌ با همان اشکال‌ به مقطع بالاتر برود؛ اما خطری تک فرزندش‌ را تهدید نکند.

ساعات حضور معلمان و دانش‌آموزان در مدارس مدیریت شود

دانش‌آموزان و خانواده‌ها در‌ مسئله بازگشایی مدارس ۲ ضلع مثلث هستند و ضلع سوم را معلمان تشکیل می‌دهند. برخی از این فرهنگیان گلایه‌هایی را در زمینه حضور کم‌رنگ دانش‌آموزان در مدارس برای رفع اشکال عنوان کرده بودند.‌ زهرا معلم ریاضی پایه هفتم است، در روز گذشته هیچ دانش‌آموزی برای رفع اشکال به او مراجعه نکرده، می‌گوید: آموزش و پرورش‌ ما معلمان را‌ موظف‌ کرده که برای رفع اشکالات احتمالی دانش‌آموزان در مدرسه حضور داشته باشیم، با اینکه درس ریاضی یکی از دروس دشوار‌به نظر می‌رسد و امکان ابهام در یادگیری دانش‌آموزان در این درس وجود دارد، باز هم در‌روز گذشته برای رفع اشکال به مدرسه نیامدند.

زهرا نگران است که در آینده اگر چندین دانش‌آموز به صورت هم زمان برای رفع اشکال به کلاس درس‌ بیایند و‌ یکی از آن‌ها به رعایت نکات‌ بهداشتی اعتقادی‌نداشته باشد، چه اتفاقی رخ خواهد‌ داد؟

ای کاش آموزش و پرورش یا مدارس‌، برنامه‌ای را برای اطمینان از حضور دانش‌آموزان برای‌ رفع اشکال به صورت روزانه یا هفتگی تدوین کنند تا از حضور هم زمان چندین دانش‌آموز جلوگیری شود. همچنین معلمان نیز ممکن است تمام‌ساعات را در مدرسه حضور داشته باشند؛ اما دانش‌آموزی به آن‌‌ها مراجعه نکند، با چنین شرایطی رفت‌و‌آمد این معلم در سطح شهر‌ منجر به افزایش ترافیک، کاهش فاصله‌ اجتماعی‌شده و خطر شیوع بیشتر ویروس کرونا‌ را افزایش می‌دهد. ای کاش آموزش و پرورش‌ یا مدارس‌ تمهیداتی‌در این زمینه در نظر بگیرد.

انتهای‌ پیام/

کد خبر: 1069447

وب گردی

وب گردی