مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در  ۲۸  اردیبهشت

تغییرات جهانی آموزش‌عالی با کرونا و برنامه وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاهها از ۱۷خرداد از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

دانشجویان بیشتر از چه کسانی انتقاد کردند؟

«فرهیختگان» در ابن عنوان محتوای سخنرانی‌ نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در محضر رهبر انقلاب بررسی کرد. بسیج دانشجویی یکی از تشکل‌های دانشجویی است که همه‌ساله در دیدار‌های رهبری حضور داشته است. آنها در مجموع 9 سال گذشته توسط نمایندگان خود، 110 نقد را نسبت به نهادهای مختلف کشور مطرح و در بین سال‌های 1390 تا 1398 بیشترین انتقادهای خود را به‌ترتیب به قوه‌مجریه، قوه‌مقننه و قوه‌قضائیه وارد کردند. البته دانشجویان بسیجی حاضر به‌عنوان سخنران در این دیدار پیشنهادهایی هم در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ارائه کردند که در این بین سهم پیشنهادهای اقتصادی مانند طرح پیمان‌های پولی دوجانبه بیش از جنبه‌های دیگر است. بسیجی‌ها در گفته‌های خود 17 مرتبه قوای سه‌گانه را مورد خطاب قرار دادند. به‌غیر از آن در طول 9 دیدار اخیر، 7 مرتبه نسبت به قوه‌قضائیه و 6 مرتبه نسبت به قوه‌مقننه انتقادهای خود را بیان کردند. دولت‌ها اما مخاطب اصلی نمایندگان این تشکل دانشجویی بودند به‌طوری‌که نیمی از نقدهای مطرح شده توسط آنها، به‌صورت مستقیم به‌عملکرد زیرمجموعه‌ها، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی اختصاص دارد. دانشجویان این تشکل دانشجویی حدود 7 مرتبه رئیس‌جمهور و دولت را در صحبت‌های خود مورد انتقاد قرار دادند. در بین وزارتخانه‌ها هم وزارت علوم با 10 نقد، بیش از سایر وزارتخانه‌های دولت در متن‌های دانشجویان یاد شده است.

گرچه بخش اعظمی از انتقادهای دانشجویی که توسط نمایندگان بسیجی مطرح شده، سیاسی و اقتصادی است، اما در میان انتقادها، سهم نهادهای فرهنگی هم کم نیست. 4 تن از نمایندگان بسیج، در صحبت‌های خود نقدهای جدی به صداوسیما وارد کردند. انتقادها از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم پای ثابت نیمی از دیدارها بوده و در بین نقدهای فرهنگی صحبت از اسلامی شدن دانشگاه‌ها و نظام آموزشی کشور و کیفیت آن در 6 دیدار 9 سال گذشته مطرح شده است.

این تشکل دانشجویی نسبت به رفتارهای کارگزاران نظام گله‌مند بوده به‌طوری‌که نمایندگان بسیج دانشجویی 8 مرتبه در جلسه با رهبری رفتارهای سیاسی کارگزاران نظام را نقد کرده‌اند؛ آنها در این رابطه به‌مسائلی مانند تهمت، تخریب و دروغ توسط برخی مسئولان اشاره داشته و از دریافت حقوق‌های نجومی شاکی شده‌اند. ادامه این گزارش را در فرهیختگان بخوانید.

تغییرات جهانی آموزش عالی با کرونا

گزارش خبرنگار «فرهیختگان» درباره دگرگونی نظام آموزشی دانشگاه‌ها بعد از بحران کرونا از دیدگاه استادان است‌.

با ظهور ویروس کرونا، موج جدیدی از آینده آموزش عالی در دنیا به‌راه افتاده است به‌طوری که افراد مختلف، نظرات گوناگونی را در این باره مطرح می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، «سر استیو اسمیت»، معاون دانشگاه اکستر معتقد است تغییراتی که کرونا تغییراتی اساسی در تدریس، تحقیق و نیز مدیریت دانشگاه‌ها به‌جا می‌گذارد اما از سوی دیگر، «سر آنتونی سلدون» معاون دانشگاه باکینگهام معتقد است که بعد از پایان این شرایط، دانشگاه‌ها تغییراتی همیشگی را تجربه خواهند کرد. بسیاری از مفسران هم برای خوشایند ما هم که شده، دیدگاه‌هایی آرمان‌گرایانه را مطرح کرده‌اند. «لیز لایت فوت» یکی از کارشناسان روزنامه گاردین که همواره دید مثبتی به همه چیز دارد و بر این باور است که بحران به‌وجود آمده در دنیا نه‌تنها برابری موضوعی را در سیستم آکادمیک دنیا ایجاد می‌کند، بلکه دروس را از حالت تئوری صرف خارج کرده و بیشتر آنها را به سمت عملی هدایت می‌کند. اما در این میان، بسیاری هم بر این عقیده‌اند که ویروس کرونا، دانشگاه‌ها را به سمت‌وسویی سوق می‌دهد که شیوه تدریس دگرگون شده و یادگیری دانشجومحور می‌شود؛ همان‌گونه که در ماه‌های گذشته دانشگاه‌ها مجبور به برگزاری کلاس‌های آنلاین شده بودند.

«بروس مک فارلان»، استاد دانشگاه بریستول انگلیس در گزارشی که در «تایم» نوشته می‌گوید: «من معتقدم که احتمال بروز هر دو حالت بعد از تمام شدن شیوع ویروس کرونا در سیستم آموزش عالی دنیا وجود دارد اما شک و تردیدهای جدی هم در این مورد دارم.» به‌طورکلی، ریشه‌های تاریخی عمیقی در شکاف آکادمیک/ حرفه‌ای در فرهنگ آموزشی انگلیس وجود دارد که مارتین وینر، نویسنده و رئیس گروه تاریخ دانشگاه رایس حدود 40 سال پیش از آن به «فرهنگ انگلیس و افول روح صنعتی» اشاره کرده بود و این دقیقا مساله‌ای است که درحال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا نمود پیدا کرده است. واقعیت اینجاست که تغییرات به‌وجود آمده کمتر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنیم. به گفته آلیسون وولف، استاد مدیریت بخش دولتی کالج سلطنتی لندن، مدارک تحصیلی و به‌دست آوردن آن همیشه ایده خوبی برای افراد محسوب می‌شود و به‌طور قطع، بعد از این اتفاقات اخیر همچنان به قوت خود باقی است و یکی از انگیزه‌های اصلی برای تحصیل در دانشگاه به‌شمار می‌رود.

این گمانه‌زنی درباره بروز تغییرات احتمالی و جهت‌گیری سیستم آموزش عالی به یادگیری آنلاین هم به همان اندازه ناقص است و نمی‌توان آن را حتمی قلمداد کرد. قطعا ویروس کرونا، سیستم آموزش عالی را به نمونه‌ای کامل از یادگیری دانشجومحور تبدیل نخواهد کرد. در بسیاری از دانشگاه‌های انگلیس، شرایط یادگیری مجازی منبعی عظیم برای دور ریختن کتاب‌ها و متن‌های کاغذی سخنرانی است. استفاده از فعالیت‌های تعاملی و دانشجومحور حداقل‌هایی هستند که در یادگیری مجازی اتفاق می‌افتند. اما دانشگاه هنگ‌کنگ بعد از ماه‌ها آموزش آنلاین و تعامل مجازی دانشجویان و استادان بیش از هر دانشگاه دیگری در دنیا به ارزش و اهمیت تدریس چهره به چهره در نظام آموزش عالی پی‌برد. اما مک فارلان معتقد است که در نظام آموزش عالی بیشتر از آنچه به بدبینی نیاز داریم، باید خوش‌بین بود. در پایان این همه‌گیری، آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شود، دانشگاه‌ها با کاهش تقاضای دانشجویان برای حضور در دانشگاه مواجه خواهند شد. اما پیش از آن فرض بر آن بود که هزینه‌های بالاتر، ریشه در تقاضای بیشتر دارد مانند اتفاقی که در اجرایی شدن شهریه‌های دانشگاهی در سال 1998 در انگلیس افتاد؛ اما به‌نظر می‌رسد که این فرضیه هم نادرست بوده است.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

برنامه وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاهها از ۱۷خرداد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، منصور غلامی درباره جزئیات بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۷ خردادماه گفت: مجوز ستاد مدیریت کرونا کلی است و در هیچ موردی اجبار نمی‌کند. این مجوز تا زمانی قابل انجام است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرایط را برای ادامه کار مناسب بداند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها برحسب شرایط خود، اختیار برنامه ریزی برای تعیین ترتیب و اولویت شروع ارائه خدمات را دارند که ترجیحاً با دوره‌های تحصیلات تکمیلی خواهد بود.

وزیر علوم افزود: هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی، برنامه خاص خود را خواهد داشت. برنامه ریزی ها باید در جهت تکمیل و اتمام نیمسال تحصیلی باشد.

وی درباره ادامه روند آموزش مجازی نیز گفت: آموزش مجازی همچنان در اولویت است و تا حدامکان و تا پایان ترم باید ادامه داشته باشد.

غلامی تصریح کرد: تغییر در زمانبندی برنامه‌ها و طولانی‌تر شدن دوره نیمسال تحصیلی جاری، یکی از راهکارهای کاهش تراکم حضور دانشجویان در محیط‌های آموزشی است.

وی خاطرنشان کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم دیدگاه‌ها و راهبردهای کلی خود را در این زمینه به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد کرد.

وزیر علوم افزود: در بخش رفاهی هم تاکید قطعی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که در مدت باقی مانده تا روز آغاز فعالیت‌ها، هماهنگ با بخش آموزشی برنامه ریزی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069521

وب گردی

وب گردی