توسعه شبکه پهن‌باند ۵ میلیون پورت در ۸ کلانشهر تا پایان سال

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: توسعه شبکه پهن باند ۵ میلیون پورت در ۸ کلانشهر تا پایان سال ۹۹، تکمیل دسترسی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت تا پایان سال، آزادسازی باندهای فرکانسی ۷۰۰و۸۰۰ و استفاده از آن در شبکه تلفن همراه برای رسیدن به شاخص‌های پهنای باند مندرج در سند کلان شبکه ملی اطلاعات از جمله اقدامات کلان پیش رو برای حل چالش های دوران پساکرونا است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم ویدیوکیک که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و بیش از ۸۰۰ نفر از مسئولان، فعالان و خبرنگاران کشور در حال برگزاری است، اظهار کرد: ‌ در دو سال گذشته چالش‌هایی را پشت سر گذاشتیم که تا به حال نظیر آن ها را شاهد نبودیم. ضمن این که شیوع ویروس کرونا سختی ها و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد؛ اما از طرف دیگر فرصتی ایجاد کرد تا کارهایی که قرار بود طی یک سال آینده انجام بدهیم را ظرف مدت سه ماه به نتیجه برسانیم.

وزیر ارتباطات گفت: با توجه به قطعی اینترنت در آبان سال گذشته و چالش‌هایی که در حوزه‌های مختلف داشتیم، شاهد افزایش نرخ رشد در بخش ارتباطات بودیم. تلاطم‌های ارزی مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد اما سعی کردیم دست در جیب مردم نکنیم.

وی تصریح کرد: در هر کدام از چالش هایی که در کشور به وجود آمد وزارت ارتباطات وارد موضوعات مختلف شد و در آن ایفای نقش کرد.

آذری جهرمی افزود: ارتباطات پیکره تسهیلات رسانی در کشور است. آخرین آن شیوع کرونا در سراسر کشور بود که سعی می کنم به شرح آن بپردازم.

وی توسعه شبکه پهن باند ۵ میلیون پورت در ۸ کلانشهر تا پایان سال ۹۹، تکمیل دسترسی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت تا پایان سال، آزادسازی باندهای فرکانسی ۷۰۰و۸۰۰ و استفاده از آن در شبکه تلفن همراه برای رسیدن به شاخص‌های پهنای باند مندرج در سند کلان شبکه ملی اطلاعات را از جمله اقدامات کلان پیش رو برای حل چالش های دوران پساکرونا عنوان کرد.

وزیر ارتباطات همچنین همکاری همه جانبه شهرداری با توسعه اینترنت خانگی و همراه، حل مشکل دسترسی به شبکه برق سراسری در محل نصب سایت‌های روستایی و تامین منابع مالی توسعه پروژه‌ها با استفاده از ظرفیت بورس را به عنوان چالش های پیش‌رو مطرح کرد.

وزیر ارتباطات گفت: با توجه به قطعی اینترنت در آبان سال گذشته و چالش‌هایی که در حوزه‌های مختلف داشتیم، شاهد افزایش نرخ رشد در بخش ارتباطات بودیم. تلاطم‌های ارزی مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد اما سعی کردیم دست در جیب مردم نکنیم.

جهرمی ادامه داد: ما در کشور با مفهوم مهمی به نام اقتصاد دیجیتال مواجه هستیم که در سال گذشته با رشد ۸ درصدی مواجه بود. این در حالی است که در سال ۹۷ به دلیل مواجهه با چالش‌ها منهای ۳ درصد رشد داشته است. سهم بخش ارتباطات در GDP در ۹۸ به ۲/۴ درصد رسیده است. هسته اقتصاد دیجیتال کشور مجموعه ۴ درصد شده است. اما این‌ها زمانی ارزشمند است که با کنترل قیمت‌ها در سطح بازار همراه باشد. در کشورهای اواس‌دی متوسط رشد ۵ درصد است و این نشان می‌دهد که ما در اقتصاد دیجیتال به رشد لازم رسیده‌ایم. سهم‌ ما در کل جهان ۶ درصد است. در اقتصاد دیجیتال و خدمات دیجیتال جای رشد بسیار زیادی داریم.

آذری جهرمی گفت: هسته اقتصاد دیجیتال از شرکت‌های نو پایی تشکیل شده است که زیر چتر حمایتی دولت و وزارت ارتباطات هستند. ۵ هزار شرکت را تشکیل می‌دهند و رقابت سنگینی دارند. این‌ موضوع را از ابتدای امسال پیگیری کردیم و روز به روز درحال تکمیل شدن است. ما این شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات را به ۴ دسته خدمات آنلاین، بازی‌های رایانه‌ای، کسب‌وکارهای حضوری و خدمات آنلاین پزشکی تقسیم کردیم و در پیمایشی که انجام دادیم، در ۲۰۰ شرکت نوآفرین پایش شده؛ کرونا بر بیشترین کسب‌وکارهای ما اثر منفی داشته و بیشترین خدماتش در حوزه پزشکی بوده است. تعدیل نیروی انسانی یکی از چالش‌های جدی ما بود که ۱۵ درصد از نیروهای خود را تعدیل کردند.

وزیر ارتباطات در ادامه اظهار داشت: طبق سند شبکه ملی اطلاعات عدد متوسط کشوری در سرعت اینترنت باید ۱۰ باشد اما سرعت در تهران افت داشته است. استفاده از شبکه خانگی استفاده قابل توجهی داشته است، اما چالش‌های ما در شبکه خانگی کمتر است و این به ذات شبکه برمی‌گردد. مصرف بین‌الملل شبکه به ۳هزار گیگابایت رسیده و همین عدد در آی ای بیسک رشد قابل توجهی داشته و روی ۱۸۰۰ تثبیت شده است.

وی از توسعه زیرساخت خدمات ابری توسط یکی از اپراتورهای اینترنت خبر داد که با توجه به تحریم های ظالمانه علیه شرکت های فناوری در کشور، به شدت نیاز به آن احساس می شد و با اجرای این پروژه کشور به خودکفایی در حوزه زیرساخت خدمات ابری می رسد.

وزیر ارتباطات با اشاره به سیاست اقتصادی توسعه بازار و توسعه محصول برای افزایش محتوای شبکه ملی اطلاعات گفت: طرح بزرگ «هرخانه ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» را برای یک میلیون خانه ایرانی فعال می کنیم تا از خدمات تلویزیون اینترنتی بهره ببرند و این رقم به ۵ میلیون خانوار می رسد. این پروژه اقتصاد بخش محتوا در فضای مجازی را فعال می کند و از جمله اهداف شبکه ملی اطلاعات است.

جهرمی با بیان اینکه این ۳ پروژه تا پایان این هفته به سرانجام می رسد، گفت: هفته آینده میزبان رئیس جمهور برای رونمایی از این پروژه ها خواهیم بود.

وی گفت: در خردادماه امسال نیز در ادامه پروژه های مدنظر برای شبکه ملی اطلاعات، دو مرکز داده جدید توسط یکی از اپراتورها وارد مدار می شود که اهداف پدافندی و زیرساخت فناوری را در بر دارد و در تبریز و تهران خواهد بود که برای آن ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: امروز نیز با حضور معاون اول رئیس جمهوری توسعه پوشش شبکه ملی اطلاعات و اینترنت را در ۱۵۷۸ روستای کشور رونمایی می کنیم که این روستاها از طریق خدمات نسل ۳ و ۴ موبایل به شبکه ملی اطلاعات می پیوندند. همچنین هزار روستای دیگر نیز تا پایان خردادماه به این شبکه متصل می شوند.

وزیر ارتباطات در ادامه اظهار داشت: مخابرات و شرکت زیرساخت و اپراتورها در اقدامی تلاشگرانه ظرفیت ‌شبکه‌های خود را افزایش دادند. ما در دوران پسا کرونا اقداماتی را باید انجام دهیم تا مشکلات خود را حل کنیم، یکی از این اتفاقات تبدیل adslبه vdsl است، که با چالش بزرگ ۴ میلیارد تومانی روبرو هستیم. چالش‌های متعددی با وزیر اقتصاد داشتیم، یا باید بخشی از درصد سهام همراه اول را دوستان در فرابورس بفروشند، یا از خود صندوق بورس و شیوه‌های متعدد، سود سهام‌شان از بورس را توزیع نکنند. همه اینها نیاز به هماهنگی جدی دارد. البته دوستان ما همراهی خوبی داشتند و جلساتی با بورس دارند تا این چالش ۴ هزار میلیاردی تامین شود.

جهرمی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مشکلات آموزشی در این دوره گفت: امروز ۸۳ درصد روستاهای کشور به پهن‌باند کشور متصل هستند و امکانات adsl دارند. همین اتفاقات کرونا نشان داد زیرساخت‌های آموزش در برخی از روستاها به دلیل محرومیت دچار مشکل است و برای رفع این مشکلات نیاز به فعالیت بیشتری حس می‌شود. با ویروس کرونا به مردم سخت گذشت و نتیجه این بود که بی‌عدالتی حس شد. توسعه روستاها جزو چارچوب اصلی وزارت ارتباطات است.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در برخی جاها نیازمند همکاری شهرداری هستیم چرا که برخی از شهرداری‌ها مانع نصب دکل‌های اپراتورها می‌شوند. در این مورد با وزارت کشور جلسات متعددی را برگزار کردیم تا به یک وحدت رویه برسیم. در همین تهران با شهرداری تهران با چالش‌های بزرگی مواجه هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه این نشست به وام‌های ۱۲ درصدی اشاره کرد و گفت: دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی کنار گذاشته اما هنوز مردم می‌گویند کم است. بخش اول وام ۱۲ هزار درصدی را در اختیار شرکت‌های خود قرار دادیم اما باید دقت کرد که تا امروز برای میراث فرهنگی و فروشگاه‌ها اعتبار گرفتند اما برای میراث فرهنگی آنلاین و فروشگاه‎های آنلاین هیچ اعتباری در نظر گرفته نشده است.

آذری جهرمی به فعالیت‌های انجام‌شده در شرکت پست اشاره کرد و گفت: ما در شبکه پستی در فروردین ۹۸ یک میلیون بسته پستی جا به جا کردیم. در فروردین ۹۹ نرخ رشد ما ۱۳۰ درصد بود. این در حالی است که تمامی خدمات دولتی تعطیل بود و هنوز کارت ملی و گذرنامه صادر نشده است. به شکل ویژه حمل و نقل کتاب‌های پستی افزایش چشمگیری داشت. در یک نگاه کلی به اثرات کرونا در شبکه ارتباطات نگاه کنیم، استفاده از شرکت‌های اپراتور دو برابر شد و کیفیت شبکه افت قابل توجهی داشت اما وضعیت شبکه‌ای نسبتا عادی بود و به تصمیماتی که قرار بود ۱۴۰۰ برسیم در فروردین ۹۹ رسیدیم.

وزیر ارتباطات گفت: ایران سالانه ۱۲ میلیون گوشی نیاز دارد و هدف‌گذاری ما این است که بتوانیم ظرفیت خود را سالانه به ۴۰۰ هزار گوشی تلفن همراه برسانیم.

وی در خصوص مشکلات موجود در گمرک گفت: بسیاری از شرکت‌های ما در گمرگ به دلیل اختلافات بین پست و گمرگ با سختی بسیاری روبرو هستند و چون برچسب کالای تجاری می‌خورد، هزینه‌های پیش روی آن دو برابر است. گمرگ در پست نمی‌تواند دخالت کند، در واقع اگر شما کنترل و بررسی گمرک را پشت سر بگذارید دیگر مشکلی نخواهید داشت. در حوزه گمرک، ما می‌توانیم به جای مالیات، اوراق بهادار بدهیم. ما همه جا در بخش فناوری اطلاعات بچه زن بابا هستیم.

جهرمی در انتها به موضوع دولت الکترونیک اشاره کوتاهی کرد و گفت دولت مجبور شد وام یک میلیون تومانی را بدون حضور مردم به آنها بپردازد و این نشان داد که ما می‌توانیم از این خدمات استفاده کنیم و نشان داد که یا باید در جایی مجبور شویم یا بخواهیم‌.

وی در ادامه افزود: مورد دیگری که در دستور کار قرار دادیم مساله باندلینگ است که از اپراتورها خواستیم گوشی را از دم قسط به مردم ارائه کنند. اما بانک مرکزی در این زمینه مشکلاتی دارد که از رییس جمهوری خواستیم در این خصوص دستوراتی بدهند تا مشکلات حل شوند.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: شفافیت در حوزه معافیت های مالیاتی و توسعه مرکز توانمندسازی بین المللی با همکاری یونیدو جزو مهم ترین برنامه های پیش روی حوزه ارتباطات است.

وی با تاکید بر این که دولت الکترونیک در زمان شیوع کرونا توانسته نقش خود را ایفا کند، افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا ۱۷ میلیون ‌فقره وام ۱ میلیونی به مردم تخصیص پیدا کرد بدون این که یک مراجعه حضوری به بانک یا مراکز دیگر شکل بگیرد. مردم با ارسال یک پیامک توانستند وام خود را دریافت کنند. این مساله نشان می دهد که اگر بخواهیم یا مجبور شویم زیرساخت لازم برای این کار را داریم.

وی در پایان به موضوع دیگری اشاره کرد که مدتهاست جزو چالش های اصلی دولت الکترونیک است. پیشرفت ۲۳ پروژه الویت دار دولت‌الکترونیک با مشکل رو به رو است زیراعملکرد دستگاه های درگیر با موضوع در اجرا مطلوب نیست و با وجود عزم جدی وزارت ارتباطات،در صورت ادامه روال فعلی از سوی دستگاه ها شاید نتوان آنطور که انتظار داریم این پروژه به نتیجه نهایی برسد. دولت الکترونیک تنهابا همکاری همه جانبه دستگاه ها به نتیجه خواهد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069522

وب گردی

وب گردی