بازگشت فوتبال به قاره سبز

متاسفانه شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان باعث تعطیلی اماکن ورزشی شده است و لیگ های فوتبال هم از این قاعده مستثنی نبودند و تعطیل شدند، اما خبر ها حاکی از بازگشایی تعدادی از لیگ های معتبر را می دهند که امروز می خواهیم آنها را بررسی کنیم.

ایسکانیوز / ایلیاتاری وردی

همه چیز از دیروز آغاز شد که فوتبال در آلمان بعد از مدت ها تعطیلی دوباره رقم خورد. البته پیش از این لیگ کره جنوبی آغاز شده بود.

آلمان؛ بازگشت هیجان
بعد از حدود ۷۰ روز از دیروز بوندسلیگای آلمان به عنوان نخستین لیگ معتبر فوتبال جهان از سر گرفته شد. هفته بیست و ششم دیروز و با برگزاری ۶ دیدار آغاز ‌شد. که در نتیجه آنها در مهمترین بازی دورتموند با ۴ گل شالکه را شکست داد، آگزبورگ (بدون حضور سرمربی که برای خرید خمیردندان قرنطینه را شکست و باید ۲ هفته در قرنطینه شخصی باشد) با نتیجه ۲ بر ۱ از وولفسبورگ شکست خورد، هرتابرلین با ۳ گل از سدّ هوفنهایم گذشت، مونشن گلادباخ ۳ بر ۱ آینتراخت فرانکفورت را شکست داد، تیم های لایپزیش و فرایبورگ با نتیجه ۱ بر ۱ و تیم های دوسلدورف و پادربورن هم به تساوی رضایت دادند. امشب هم بایرن مونیخ به مصاف یونین برلین و کلن به مصاف ماینتس می رود. در آخرین بازی هفته ۲۶ بوندسلیگا پس فردا بایر لورکوزن با وردربرمن مسابقه می دهد.

قوانین سختگیرانه
آلمان‌ها تمام تلاش خود را کرده‌اند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقدمات انجام‌پذیری ۹ هفته پایانی این فصل را فراهم کنند. رقابت‌هایی که قرار است بدون حضور تماشاگران و با رعایت اصول بهداشتی برگزار شود. در رقابت‌هایی که برگزار می‌شود بازیکنان ۲ تیم با یکدیگر قبل از بازی دست نمی‌دهند. هنگام خوشحالی به احتمال زیاد بازیکنان با یکدیگر تماسی نخواهند داشت. پرتاب آب دهان به روی زمین کارت زرد به همراه دارد. تیم کلن نمی تواند نماد باشگاه خود را که یک بز است به ورزشگاه بیاورد. اعضای کادر فنی تعدادشان کم شده و همگی از ماسک استفاده می‌کنند. سرمربیان حق دارند تا از پنج تعویض بهره ببرند و از همه مهم تر اینکه صندلی ورزشگاه‌ها به جای تماشاگران یا خالی است و یا پر شده از ماکت هواداران و یا پرچم بزرگ باشگاه‌ها و شعارهایی راجع به روزهای کرونایی است.

رعایت نکردن قوانین توسط بازیکنان هرتابرلین
در بازی های دیروز تعدادی از این قوانین رعایت نشدند، مثلا بازیکنان تیم هرتابرلین بعد از به ثمر رساندن گل فاصله اجتماعی را رعایت نکردند و هم دیگر را در آغوش کشیدند. البته در بازی دورتموند و شالکه این فاصله تقریبا رعایت شد و بازیکنان دورتموند هم روی نیمکت و هم در زمان شادی پس از گل از هم فاصله داشتند.

حضور پلکان هواپیما در بوندسلیگا
در قانون فاصله گذاری اجتماعی نفرات باید حداقل ۱ متر و نیم از هم فاصله داشته باشند و گنجاندن حدود ۲۰۰ نفر با این فاصله غیر ممکن است پس باشگاه ها تصمیم گرفتند تا بازیکنان را در سکو های ورزشگاه ها جای دهند. سکو های ورزشگاه تیم لایپزیش با زمین فاصله بسیاری دارد برای همین ۲ پلکان هواپیما از فرودگاه شهر لایپزیش به ورزشگاه این شهر نقل مکان داده شد. بوندسلیگا و لیگ بلاروس تنها لیگ های اروپایی اند که تعطیل نیستند.

لیگ برتر انگلیس؛ شروع احتمالی از ۱۹ خرداد
انگلیس از کشورهایی است که قصد دارد تحت هر شرایطی لیگ را به اتمام برساند ولی در این زمینه تابع دولت خواهد بود. انگلیس امیدوار است که از اواسط خرداد و با بهتر شدن اوضاع، بتوانند بازی ها را پشت درهای بسته و بدون تماشاگر ادامه دهد. در این رابطه مسئولان لیگ برتر فوتبال انگلیس می گویند: رقابت‌های این فصل را از ۸ ژوئن یا ۱۹ خرداد مجددا آغاز و در پایان ژوئیه تمام می کنند. وزیر دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش بریتانیا در مجلس این کشور گفت:" من شخصا با لیگ برتر در حال مذاکره هستم. هدف ما این است که فوتبال هر چه زودتر از سر گرفته شود تا به این ترتیب کل خانواده فوتبال بتواند دوباره فعال شود. ولی هر حرکتی در این زمینه باید با دستورالعمل‌های سلامت عمومی هماهنگ باشد". بر اساس زمان‌بندی پیشنهاد شده، باشگاه‌ها باید حداکثر از فردا یعنی تاریخ ۲۹ اردیبهشت تمرین‌های کامل را از سر بگیرند. این در حالی است که برخی باشگاه‌های لیگ برتری مثل آرسنال، اورتون و وستهام زودتر از سایرین اقدام به شروع جزئی تمرین‌هایشان کرده‌اند. رقابت‌های لیگ برتر فوتبال انگلیس به دلیل شیوع ویروس کرونا از ۱۳ مارس تعطیل شد، ولی تمامی تیم‌های حاضر در مسابقات متعهد شدند که بازی های باقیمانده را تمام کنند. انتظار می‌رود که تمامی مسابقات پشت درهای بسته برگزار شود و تعدادی از آن‌ها به طور مجانی پخش تلویزیونی شوند. یکی از مسائل مورد بحث این است که از کدام "ورزشگاه‌های تایید شده" استفاده شود و این که آن‌ها تعداد محدودی ورزشگاه باشند یا مسابقات در زمین‌های بی‌طرف برگزار شوند. با این حال برگزاری مجدد مسابقات منوط به پنج شرط دولت به خصوص افزایش تست‌ها و برقراری فاصله‌گذاری اجتماعی است.

سری آ ایتالیا؛ ۲۴ خرداد

در اولین گام برای کاهش قرنطینه در ورزش ایتالیا بازیکنان شاغل در سری‌آ فوتبال این کشور توانستند از ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) به صورت انفرادی کنند تیم ها می توانند از ۱۸ مه (۲۹ اردیبهشت) هم به صورت تیمی، تمرین کنند. این امیدواری وجود دارد که لیگ فوتبال ایتالیا از تاریخ ۱۳ ژوئن (۲۴ خردادماه) بازگشایی می‌شود. طبق گزارش‌ها بیش از۳۳ هزار نفر در ایتالیا به دلیل شیوع ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند که بعد از انگلیس بالاترین آمار میان کشورهای اروپایی است. جوزپه کونته، نخست‌ وزیر ایتالیا در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرده بود: "بازیکنان از ۴ مه می‌توانند به صورت انفرادی و از ۱۸ مه به صورت گروهی تمرین کنند. پس از آن ما شرایط را ارزیابی می‌کنیم تا ببینیم شرایط به ما اجازه تمام کردن مسابقات را می‌دهد یا نه."

لالیگا اسپانیا؛ سرنوشتی نامعلوم
لالیگا اسپانیا از معدود لیگ هایی است که هنوز تکلیفش مشخص نیست و فقط در مورد بازگشایی این لیگ گمانه زنی می شود. نشریه آاس در این رابطه ادعا کرده که فدراسیون فوتبال اسپانیا و اتحادیه لالیگا در نظر دارند تا از 5 ژوئن(16 خرداد) لالیگا از سر گرفته شود. برای این منظور قرار است جلسه ای روز 29 اردیبهشت برگزار شود و پس از هماهنگی های لازم با دولت، در مورد شروع مجدد فوتبال تصمیم گیری شود. خاویر آگیره، سرمربی مکزیکی تیم لگانس می‌گوید از طریق کانالهای رسمی از تاریخ شروع مجدد و پایان این فصل لالیگا اطلاع پیدا کرده. آگیره مدعی است لالیگا از تاریخ 20 ژوئن (31خرداد) آغاز شده و در تاریخ 5 مرداد به پایان می‌رسد. اسپانیا میخواهد لیگ خود را به اتمام برساند اما دولت این کشور تا وقتی که از سلامت بازیکنان مطمئن نشود لالیگا را شروع نمی کند.

کد خبر: 1069564

وب گردی

وب گردی