آسیب‌های آموزش‌ عالی در دوران کرونا بررسی شود/ لزوم آشنایی استادان با بسترهای الکترونیکی و آموزش از راه دور

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: به‌روزرسانی استادان، آشنایی آنها با متدهای روز آموزشی و انتقال روندهای آموزش کلاسی به بسترهای الکترونیکی و از راه دور نیز دستاوردی است که در حوزه استادان به آن نائل شده‌ایم.

سیدحمید جمال‌الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نیازهای دانشجویان پزشکی برای گذراندن دوران بالینی اظهار کرد: باتوجه به اینکه در بعضی از شهرها تعداد بیماران کرونایی درحال کم شدن است و بعضاً تعداد بستری‌های کرونایی به صفر رسیده، امیدواریم محدودیت نمونه‌های سایر بیماری‌ها نیز به تدریج از بین رود.

وی افزود: مردم به‌خاطر قطع زنجیره کرونا از رجوع به محیط‌های بیمارستانی اجتناب می‌کنند و برای سایر بیماری‌ها کمتر به درمانگاه‌ها و بیماستان‌ها مراجعه می‌کنند. اکنون کمبود نمونه‌های زایمان و سایر بیماری‌ها در اغلب دانشگاه‌های علوم پزشکی دیده می‌شود که روندهای آموزشی را با مشکل روبرو کرده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیان کرد: شیوع کرونا را می‌توان از دریچه فرصت‌ها نیز نگاه کرد. ضروری است آسیب‌های آموزش عالی در ایام کرونا پس از عبور از این بحران مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و میزگردهای تخصصی در قالب کرسی‌های اندیشه‌ورزی برگزار شود.

جمال‌الدینی بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای کرونا را برای آینده کشور مفید و ضروری تلقی کرد و گفت: اینکه غالباً به تهدیدات کرونا در ساحت‌های مختلف پرداخته شود، صحیح نیست و باید فرصت‌هایی که کرونا برای بخش‌های مختلف ایجاد کرده نیز دیده شود. راه‌اندازی آموزش مجازی یکی از این فرصت‌ها به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: به‌روزرسانی استادان، آشنایی آنها با متدهای روز آموزشی، انتقال روندهای آموزش کلاسی به بسترهای الکترونیکی و از راه دور نیز دستاوردی است که در حوزه استادان به آن نائل شده‌ایم. حرکت‌های داوطلبانه و جهادی نیز در این دوران کم‌نظیر و مشارکت و همدلی دانشگاهیان متخصص در ساخت محصولات مختلف جزو همین فرصت‌ها است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران عنوان کرد: مرکز توسعه آموزش دانشگاه مدت‌ها بود که به‎دنبال گسترش ابزارهای آموزشی و ارائه محتوای درسی نوین بین استادان بود که انتقال بستر آموزشی به فضای مجازی موجب تسریع در این مقوله شده و ایجاد طرح درس‌ها در کلاس‌های مجازی یکی از فرصت‌های کلاس‌های از راه دور است.

جمال‌الدینی خاطرنشان کرد: نارسایی‌های مقطعی در ابتدای امر و طولانی شدن مدت زمان نیم‌سال تحصیلی نیز از تهدیدات کرونا در آموزش عالی است. البته برقرار نشدن رابطه استاد و شاگردی براساس مبانی تعلیم و تربیت نظام آموزشی ایران در کلاس‌های مجازی را می‌توان از دیگر نقاط ضعف این متد آموزشی دانست. پیشنهاد می‌کنم محققان این موضوعات در آموزش عالی را بیش از پیش بررسی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069574

وب گردی

وب گردی