فساد در لایه‌های مختلف اداری کشور رسوخ کرده است/ صدا وسیما تبدیل به روابط عمومی حاکمیت شده

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: متاسفانه فساد در لایه‌های مختلف نظام اداری کشور رخنه کرده است و به دلیل عدم زیرساخت قانونی مناسب، مردم نیز در مواجهه با هر دستگاهی صرفا می‌توانند نظاره‌گر این مفاسد باشند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیدار رمضانی دانشجویان با مقام معظم رهبری، فرق زیادی با سال‌های گذشته دارد. شیوع ویروس کرونا، اجازه ملاقات حضوری با رهبر معظم انقلاب را به دانشجویان نداد؛ اما از آنجایی که مقام معظم رهبری همیشه نگاهی ویژه به دانشجویان داشته‌اند، به‌صورت مجازی پذیرای آینده‌سازان مملکت اسلامی ایران بودند.

علی دهقان دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب اسلامی درباره موضوعاتی نظیر شکل صحیح اعتراضات، حفط بنیان خانواده، تحول در انتخابات سخنرانی کرد.

دهقان با بیان اینکه چه شد که کارمان به اینجا کشید؟ جمهوری اسلامی که با مشارکت 98 درصدی متولد شد به مشارکت 42 درصد رسید، این یعنی انفعال جمهوریت، گفت: معتقدیم نظام جمهوری اسلامی با راهبرد دوگانه امنیت -مشارکت، مردم را فقط به سمت مشارکت‌های مطلوب از نظر خود همچون انتخابات سوق می‌دهد و مشارکت‌های نامطلوب همچون اعتراضات را به رسمیت نمی‌شناسد. این نگاه کانالیزه شده در برخورد با مشارکت‌های مردمی به ویژه در اعتراضات و انتخابات نیازمند تحولی جدی است تا جمهوریت منفعل، در گام دوم انقلاب به جمهوریت پویا تبدیل شود.

تحول در وضعیت اعتراضات

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در محضر رهبر انقلاب بیان کرد: آیا اصل 27 قانون اساسی شوخی نمادین حاکمیت با مردم است؟ برای مهار کرونا منحوس پروتکل داریم و با قاعده عمل می‌کنیم؛ اما 42سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و یکبار هم به مردم نگفته‌ایم که در تجمعات چگونه رفتار کنند، هنوز نگفته‌ایم که به فرض اگر در وسط اعتراضات مسالمت آمیز، شورشی برپا شد یا اسلحه‌ای دیدند چگونه عمل کنند. رفتار و گفتار مسئولان تنها این پیام را از سوی حاکمیت به مردم مخابره کرده که اعتراضات شما برای ما مهم نیست و اگر ناکارآمدی در کشور دیدید فقط تحمل کنید. ما باور داریم که همان دستگاه‌های امنیتی که می‌توانند منطقه را امن کرده، می‌توانند امنیت اعتراضات داخل را نیز تامین کنند.

تحول در وضعیت انتخابات

وی با اشاره به برگزاری انتخابات بیان کرد: لیست‌های انتخاباتی دو جریان موجود در کشور، بخش مهمی از تفکرات حاضر در جامعه را نمایندگی نمی‌کنند. به همین جهت باور داریم از ضروری‌ترین اولویت‌های مجلس یازدهم، تصویب نظام انتخاباتی تناسبی، منطبق با سیاست‌های ابلاغی حضرتعالی برای انتخابات است. البته اینجا نیز اگر اراده‌ای از سوی حاکمیت نباشد همچون مجلس ششم تا دهم تصویبی در کار نخواهد بود. علاوه بر اعتراضات و انتخابات اولویت‌های دیگری نیز وجود دارد که مشارکت‌های ایستا و مقطعی مردم را به مشارکت‌های پویا و استمراری تبدیل کند که تنها به ذکر یک مورد دیگر بسنده می‌کنم.

نهضت ملی مبارزه با فساد

دهقان در بین سخنان خود اشاره‌ای به بحث فساد و ضرورت مقابله با آن کرد و افزود: سال‌هاست فساد در لایه‌های مختلف نظام اداری کشور کم یا زیاد رخنه کرده است و به دلیل عدم زیرساخت قانونی مناسب، مردم نیز در مواجهه با هر دستگاهی صرفا می‌توانند نظاره‌گر این مفاسد باشند. در حالیکه نظارت مستمر مردمی در کنار نظارت متمرکز حکومتی می‌تواند نهضت ملی مبارزه با فساد ایجاد کند که این اتفاق نیز معطل تصویب طرح حمایت از گزارشگران فساد در مجلس است.

صدا و سیما پاشنه‌ آشیل جمهوری اسلامی است

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با انتقاد از سیاست زدگی در صدا و سیما عنوان کرد: مدت‌هاست که صدا و سیمای سردرگم و بدون راهبرد جمهوری اسلامی در نهایت محافظه کاری، گفتگوی مردم با مردم یا مردم با حاکمیت را قدغن کرده و تبدیل به روابط عمومی حاکمیت شده است. البته این اتفاق مطلق نیست و استثنائاتی هم دارد که برای یک مجموعه­ عریض و طویل، چنین استثنائات سهوی­ای دور از ذهن نیست. متاسفانه مسئولان صدا و سیما همچون مسئولان شورای عالی فضای مجازی در جنگ شناختی علیه جمهوری اسلامی، تنها نظاره‌گر بمباران باورهای مردم‌اند و ککشان هم نمی‌گزد که سرمایه‌ اجتماعی نظام دارد بر باد می‌رود.

وی در ادامه سخنرانی خود در این دیدار گفت: آگاهی نیاز اصلی مردم در این جنگ همه جانبه است که متاسفانه با رویکرد سیاست‌زده و امنیتی در مدیریت صدا و سیما و با هدایت عقل منفصل رسانه‌ ملی یعنی شورای عالی امنیت ملی، نیاز آگاهی در بزنگاه‌ها به جای تامین از سوی نظام، توسط رسانه‌های معاند نظام تامین می‌شود. اما مسئله‌ای در باب خانواده؛ اولین نهاد اجتماعی‌ای، که مانع از هزاران بحران پیدا و پنهان برای جامعه‌ است، ولی برای پیشگیری از بحرانِ خودِ آن فکری نمی‌شود. نظام یک جا باید به تعارض بین ارکانش پایان دهد و تعارف را کنار بگذارد؛ آیا نهاد خانواده و مسائل آن جدی گرفته می‌شود؟ یا خیر؟

دهقان اضافه کرد: اکنون در آستانه ششمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، باز هم شاهد گزارش‌های عریض و طویل؛ اما ویترینی آقایان هستیم. این در حالی‌ است که از یک طرف ۳ میلیون زوج نابارور هنوز در انتظار درمان رایگان هستند و از طرف دیگر مشکلات پیشِ روی 12 میلیون جوان ایرانی موجب تاخیر در ازدواج و به تبع آن تاخیر در فرزند آوری شده، همچنین نهادهای منفعل فرهنگی آشکارا ضد سیاست‌های جمعیتی عمل می‌کنند و در این میان، متاسفانه نبودِ «زیرساخت اجتماعی مادری» نیز مزید بر علت شده است. نقش مادری در جمهوری اسلامی آنقدر نادیده گرفته شده، که برخی استادان دانشگاه، به خود اجازه می‌دهند تا همکاری با زنان را مشروط به عدم فرزندآوری کنند.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در پایان خاطر نشان کرد:‌ زنان بسیاری به علت نبود حمایت‌های لازم، بین نقش مادری و فعالیت اجتماعی همچنان در تعارض مانده‌اند یا به ناچار مجبور به انتخاب یکی شدند. بحران جمعیت تنها یکی از بحران‌های پیشِ روی خانواده است که با وجود مشخص بودن راهکارها و حتی گاهی تخصیص بودجه، تنها به دلیل اهمال متولیان، روز به روز شدیدتر می‌گردد. مسئولان باید بدانند که نتایج بی‌تفاوتی‌شان، نه حال، بلکه آینده یک ملت را نشانه رفته و با شکست نهاد خانواده باید شاهد «انهدام اجتماعی» باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069593

وب گردی

وب گردی