امتحانات را حضوری برگزار می‌کنیم/ فعلاً نمی‌توان کاری برای دروس عملی کرد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دروس عملی در حال حاضر در تمام دانشگاه‌ها، رها شده‌اند و متأسفانه فعلاً نمی‌توان کاری کرد.

سید محمدحسین کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کیفیت آموزش مجازی در ترم جاری با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: مشکلی وجود ندارد. فعلاً با شرایط موجود، آموزش مجازی را پیش برده‌ایم و ترم جاری را نیز تا پنجم تیرماه تمدید کرده‌ایم. ان‌شاءالله هفتم تیرماه، امتحانات را برگزار می‌کنیم و به‌احتمال زیاد، امتحانات به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور اعلام کرد دانشگاه‌ها می‌توانند از 17 خرداد پذیرای دانشجویان باشند؛ اما مدیریت موضوع برعهده دانشگاه است. هر دانشگاهی بخواهد، می‌تواند درها را به روی دانشجویان باز کند؛ اما 17 خرداد به‌نوعی روزهای پایانی ترم است و رسماً کلاسی برگزار نمی‌شود؛ بنابراین ما از 17 خرداد تا پنجم تیر به‌صورت آنلاین، رفع اشکال می‌کنیم و اگر کلاس جبرانی نیاز باشد، برگزار خواهد شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ترم پاییز 99 خاطرنشان کرد: آمادگی لازم را برای ادامه آموزش مجازی داریم. این ترم، چنین کاری را انجام دادیم؛ اما این کار به‌صورت جهادی صورت گرفت. اگر بنا باشد آموزش الکترونیکی ادامه‌دار باشد، باید اصلاحاتی را در سیستم‌ها اعمال کنیم که زمان می‌برد.

کریمیان با اشاره به زیرساخت‌ها از جمله پهنای باند گفت: از نظر زیرساخت‌ها مشکلی نداریم؛ چون در ایام نوروز، سِرور خریده و اضافه کردیم؛ بنابراین از این بابت با مسئله‌ای روبرو نیستیم. در حال حاضر تمام درس‌های ما با همین سِرورها ارائه می‌شود. به تعداد دروس که در ترم بعد اضافه نخواهد شد. برای پهنای باند نیز مشکلی نداریم. یکی از اپراتورهای تلفن همراه، تمام سامانه‌های آموزش مجازی را رایگان ارائه می‌دهد و هیچ هزینه ترافیکی برای ارسال صدا و فیلم به دانشجو تحمیل نمی‌کند.

وی افزود: اصلاحات مورد نیاز مربوط به نرم‌افزار آموزش مجازی است. باید گزینه‌های بیشتری به نرم‌افزار اضافه شود تا مونیتورینگ و آمارگیری و در نهایت نظارت را قوی‌تر کند. اگر بتوانیم آمارگیری‌های خوبی انجام دهیم، نظارت نسبت به آموزش حضوری نیز بهتر می‌شود. باید فرصتی برای انجام این اصلاحات داشت.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به برنامه بومی و اختصاصی دانشگاه امیرکبیر گفت: ارتقای «upgrade» نرم‌افزار نیاز است. نرم‌افزار ما به دانشگاه صنعتی امیرکبیر تعلق دارد. برخی دانشگاه‌ها، نرم‌افزارهای خارجی را «کرَک» (crack) کرده و بومی کرده‌اند، به‌طور مثال «Adobe Connect»؛ اما نرم‌افزار ما متعلق به خودمان است و فقط نیاز به ارتقا دارد.

کریمیان با اشاره به نامشخص بودن وضعیت دروس عملی خاطرنشان کرد: دروس عملی در حال حاضر در تمام دانشگاه‌ها، رها شده‌اند. متأسفانه فعلاً نمی‌توان کاری کرد. کشورهای اروپایی و آمریکایی دیرتر از ما درگیر کرونا شدند و ویروس زمانی به این کشورها رسید که فقط سه هفته از ترم باقی مانده بود. باید به خاطر داشته باشیم که ترم آنها زودتر از ما آغاز می‌شود.

وی افزود: آنها زمانی دانشگاه‌ها را تعطیل کردند که دروس عملی تقریباً تمام شده بود. سه هفته باقی مانده را نیز با تدریس تئوری و تعریف چند پروژه به پایان بردند. اگر ترم بعد وضعیت به‌همین منوال باشد، کشورهای خارجی نیز برای ارائه دروس عملی با مشکل مواجه خواهند شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان به وضعیت خوابگاه‌ها اشاره کرد و گفت: نگرانی اصلی دانشگاه‌ها به حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها برمی‌گردد. دانشجویان می‌توانند به‌صورت کنترل شده و با رعایت فاصله‌گذاری در کلاس‌ها شرکت کنند؛ اما بحث، حضور دانشجویان در خوابگاه‌هاست. اگر تمام دانشجویان ساکن تهران بودند، بازگشایی دانشگاه‌ها امکان‌پذیر بود. اگر دانشجویان بعد از پایان کلاس، به خانه برمی‌گشتند، می‌توانستیم مانند مدارس، دانشجویان را به کلاس بیاوریم؛ اما در دانشگاه، چنین اتفاقی میسر نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069608

وب گردی

وب گردی