قاچاق 2.2 میلیارد دلاری لوازم خانگی/از بین رفتن 80 هزار فرصت شغلی

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به گردش مالی 40 هزار میلیارد تومانی لوازم خانگی گفت: براساس برآورد انجام شده در سال 97 حجم واردات قاچاق لوازم خانگی 2.2میلیارد دلار بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگوی زنده شبکه خبر با موضوع الزامی شدن طرح شناسه کالا برای لوازم خانگی اظهار داشت: سامانه شناسه کالا در سال‌های قبل عملیاتی شده بود و براساس آن اخذ و نصب شناسه کالا برای کالاهایی مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، تلویزیون، یخچال، فریزر، ماکرو ویو، جاروبرقی، کولر گازی و اسپیلت الزامی بوده است.

وی افزود: پس از این اقدام اولین اتفاق این بود که در خرداد 96 ثبت سفارش واردات لوازم خانگی منوط به ثبت شناسه کالا بوده و سه ماه بعد از آن یعنی در شهریور 96 به تمام تولیدکنندگان لوازم خانگی ابلاغ شد که باید نسبت به اخذ و نصب شناسه کالا اقدام کنند.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: پس از آن در اردیبهشت 98 دستورالعمل ماده 97 لوازم خانگی در خصوص ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا تصویب شد و این دستورالعمل برای لوازم خانگی مشمول نصب شناسه کالا مشخص می‌کند که تمام این کالاها (تولید داخل و خارجی) در سطح عرضه باید نسبت به اخذ و نصب شناسه کالا اقدام کنند.

دهقانی‌نیا گفت: آخرین مهلت برای اخذ و نصب شناسه کالاهای تولید داخل 98.10.15 و برای کالاهای لوازم خانگی وارداتی 98.5.11 بوده است.

وی افزود:‌ پس از آن ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان ناظر و هماهنگ‌ کننده تمامی هماهنگی‌های لازم را انجام داد و قرارگاهی برای مبارزه با قاچاق لوازم خانگی براساس موارد مطرح شده تشکیل شد و به دنبال آن با اتحادیه اصناف جلساتی برگزار و موارد لازم ابلاغ شد.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بنابراین از آنها خواسته شد نسبت به اخذ و الصاق شناسه کالا به لوازم خانگی اقدام کنند و در بهمن 98 مانوری در سه‌راه امین‌حضور مرکز عرضه لوازم خانگی در مورد اجرای این طرح برگزار شد.

دهقانی‌نیا گفت: اگرچه قرار بود این طرح به طور کامل در بهمن 98 اجرا شود اما به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد.

وی با تأکید براینکه هم‌اکنون تمامی زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح شناسه‌دار کردن کالاهای لوازم خانگی فراهم است، اظهار داشت: با همکاری اتحادیه و انجمن لوازم خانگی امیدواریم این طرح به خوبی اجرا شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: براساس برآوردهای انجام شده لوازم خانگی بیشترین حجم قاچاق در سال 97 را به خود اختصاص داده که این حجم از قاچاق 2.2 میلیارد دلار بوده است که حداقل 80 هزار فرصت شغلی را از بین برده است.

دهقانی‌نیا گفت: بنابراین با جلوگیری از عرضه قاچاق کالا می‌توان 80 تا 90 درصد از فرصت‌های شغلی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دارد.

وی افزود: گردش مالی بازار لوازم خانگی بیش از 40 هزار میلیارد تومان است و براساس مستندات وزارت صنعت برای ایجاد یک شغل در حوزه لوازم خانگی 119 میلیون تومان بودجه لازم است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از خرداد 96 تاکنون تمامی مصوبات لازم برای اجرای طرح شناسه‌دار کردن لوازم خانگی ابلاغ شده است و عرضه‌کنندگان طی این سال‌ها قطعاً باید شناسه‌ کالا را دریافت و نصب کرده باشند، لذا اگر کالایی در بازار بدون شناسه کالا موجود باشد، قطعاً قاچاق است.

دهقانی‌نیا گفت: سامانه گارانتی نیز آماده شده و تا مورخ 98.12.11 بیش از 23 شرکت ثبت شناسه گارانتی و تکمیل شناسه را در سامانه جامع گارانتی انجام داده‌اند.

وی افزود: بنابراین مشتریان و خریداران می‌توانند شناسه کالای لوازم خانگی مورد نیاز خود را به شماره #7777*4* ارسال کنند تا از اصالت کالای خریداری شده خود مطلع شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069624

وب گردی

وب گردی