مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 29 اردیبهشت

جلسه انتقادی با کرونـا هم تعطیل نشد، روایت نبرد تن ‌به‌تن با کرونا در بیمارستان امام حسین(ع) و جزئیات بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

جلسه انتقادی با کرونـا هم تعطیل نشد

این عنوان فرهیختگان به متن اظهارات دانشجویان در دیدار با رهبر انقلاب پرداخته است. دانشجویان امسال هم به دیدار رهبر معظم‌ انقلاب اسلامی رفتند. گرچه بسیاری از دیدارهای عمومی آیت‌الله خامنه‌ای در طول دو ماه گذشته به‌واسطه شیوع کرونا و توصیه مسئولان بهداشت و درمان کشور برگزار نشد، اما حتی کرونا هم نتوانست مانعی برای شنیدن نقدونظرات فعالان دانشجویی کشور توسط رهبر انقلاب باشد. در دیدار روز گذشته که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، 7 نفر از دانشجویان عضو تشکل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی موفق به ایراد سخن شدند و نکات مدنظر خود درباره وضعیت کشور و آینده ایران اسلامی را به سمع‌ونظر رهبر انقلاب رساندند.

سجاد اسدی دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بر باورنداشتن به نقش‌آفرینیِ مردم در حکومت زیربنای چالش‌های سیاسی کشور، علی اسکندری‌نداف دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی بر لزوم اعطای حق قانونی تشکل‌یابی به صنوف به‌منظور تقویت مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها، علی طلوعی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بر نیاز به یک پوست‌اندازی جدی در لایه مسئولان کشور، محمد زادمهر دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بر کور کردن چشمان جاسوسی دوربین‌‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای، علی دهقان دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت بر تبدیل جمهوریت منفعل به جمهوریت پویا در گام دوم انقلاب و میلاد مفاخری نماینده مدیران مسئول نشریات دانشجویی بر خارج شدن مردم از مدار رسانه‌های رسمی مانع تحقق مردم ‌سالاری دینی تاکید کردند.

روایت نبرد تن ‌به‌تن با کرونا در بیمارستان امام حسین(ع)

مهرداد حقیقی، معاون آموزشی بیمارستان امام حسین(ع) در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از اقدامات آموزشی این بیمارستان برای بیماران کرونایی سخن گفت. وی توضیح داد: از ابتدای اسفندماه که تهران درگیر بیماران کرونایی شد، بیمارستان امام حسین (ع) به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌‌های درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی پذیرای بیماران بود. به این دلیل که بیمارستان آسیب نبیند و سرویس‌دهی به بیماران غیرکوویدی نیز انجام شود، تعدادی از بخش‌‌ها به‌صورت اختصاصی به بیماران کرونایی اختصاص داده شد.

حقیقی ادامه داد: در اولین اقدام ورودی اورژانس جدا و محل ورود بیماران و همراهان کرونایی با بیماران غیرکرونایی جدا شد. به‌عبارتی به مراجعه‌کنندگان مشکوک به کرونا در بدو ورود به بیمارستان ماسک داده می‌شد و تیم ویزیت‌کننده بیمار و محل ویزیت جدا بود. اگر بیمار می‌توانست مرخص شود، با دستورات دارویی مرخص شده و بعد از ترخیص به‌صورت تلفنی و یا آنلاین روند درمانی بیمار پیگیری می‌شد. اگر حال بیمار نامساعد بود و امکان ترخیص وجود نداشت، در بخش‌‌هایی که به‌صورت اختصاصی برای بیماران کرونایی درنظر گرفته شده بود، بستری می‌شد.

وی با بیان اینکه برخی بخش‌‌ها مثل ارتوپدی، زنان، گوارش، عفونی، نورولوژی و... به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده، ادامه داد: در بخش‌‌هایی که به‌صورت خاص برای این دسته از بیماران درنظر گرفته شده بود، بیماران غیرکوویدی بستری نمی‌شدند و همراهان بیماران نیز در این‌ بخش تردد نمی‌کردند.

معاون آموزشی بیمارستان امام حسین(ع) در ادامه تاکید کرد: آی‌سی‌یوی بیمارستان نیز تفکیک و تعدادی از تخت‌‌ها به‌صورت جداگانه به بیماران کووید-19 اختصاص داده شد. در بیمارستان امام حسین(ع) سه آی‌سی‎یو جنرال وجود دارد که دو آی‌سی‌یو برای بیماران کرونایی درنظر گرفته شده است. پرستاران این دو ‌بخش نیز فقط به بیماران کرونایی خدمات ارائه می‌دادند. پزشکانی که به‌صورت مستقیم درگیر این موضوع بودند، عبارتند از پزشکان عفونی، داخلی و اورژانس. البته بقیه پزشکان نیز به ما کمک می‌کردند، اما به‌صورت مستقیم با این بیماری درگیر نبودند.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد بستری‌‌های بیماران کوویدی حدود یک‎چهارم کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: روند بیماران بستری نسبت به قبل از عید به‌صورت محسوس کاهشی بوده است؛ در دو هفته اخیر مقداری آمار در تهران افزایش پیدا کرد، اما باز هم نسبت به اسفندماه سال گذشته آمار کاهش داشته است. تهران را هنوز هم باید به‌عنوان یک منطقه خطر درنظر گرفت و مردم باید به‌شدت مراقب باشند.

حقیقی درخصوص بخش‌‌های درگیر بیماران کرونایی نیز اظهار کرد: بخش‌‌هایی که به‌صورت خاص درگیر این بیماران بوده‌اند، عبارتند از ‌بخش عفونی و پزشکان عفونی شامل اساتید و رزیدنت‌‌ها و انترن‌‌های عفونی، ‌بخش اورژانس شامل اساتید عفونی، رزیدنت‌‌ها و انترن‌‌های اورژانش، ‌بخش بیهوشی شامل اساتید و رزیدنت‌‌های بیهوشی‌، بخش داخلی شامل اساتید و رزیدنت‌‌های داخلی. البته یک‌سری از نیرو‌ها نیز به‌صورت موردی به این بخش‌‌ها اضافه می‌شدند. به‌طور مثال گاهی از رزیدنت‌‌های ارتوپدی، جراحی و... در شیفت‌‌های کرونا استفاده می‌شد؛ بنابراین از تمام فیلد‌های تخصصی بیمارستان به‌خصوص در پیک بیماری استفاده شده است.

وی در پایان گفت: درحال‌حاضر تشخیص مولکولی ویروس کرونا با روش «پی‌سی‌آر» در بیمارستان امام حسین (ع) انجام می‌شود. اوایل نمونه‌‌ها به بیمارستان مسیح دانشوری فرستاده می‌شد، اما الان در خود بیمارستان انجام می‌شود.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

جزئیات بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، معاون آموزشی وزارت بهداشت از جزئیات بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت:بیشترین اختیار به دانشگاه‌ها داده شده است که با برنامه‌ای منعطف با دانشجویان همراهی کنند.دکتر علی‌اکبر حق‌دوست در این باره اظهار کرد:بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی مرحله به مرحله و با رعایت پروتکل‌ها و ایجاد شرایطی که به دانشجویان کمتر فشار بیاید، اجرا می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال اگر دانشجویی بخواهد درسش را حذف کند، ترمش را ناتمام اعلام کند و درسش را ترم آینده ادامه دهد حتماً همراهی خواهد شد.سقف غیبت‌ها که در هر ترم وجود دارد را بر می‌داریم. در مرحله اول دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی شروع به کار می‌کنند. استاد و گروه آموزشی تصمیم می‌گیرند که چند درصد دروس به صورت تئوری و آموزش مجازی ادامه پیدا کنند و باقیمانده دروس چقدر به صورت حضوری باشد. کلاس‌ها عمدتاً برای رفع اشکال خواهد بود.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی دانشکده‌ها باید به شکلی باشد که وقتی دانشجویان را به دانشگاه فرا می خوانند تنها 50 درصد ظرفیت خوابگاه‌ها پر شود و در آن واحد همه دانشجویان حضور پیدا نکنند.

حق‌دوست با اشاره به شرایط خاص برخی از رشته‌ها از جمله دندانپزشکی گفت: برخی رشته‌ها مانند دندانپزشکی شرایط سخت‌تری دارند و کار عملی آنها بسیار اندک خواهد بود چون نیاز به تمهیدات خاص دارد بنابراین این ترم بیشتر تئوری خواهد بود تا دانشجویان در ترم آینده کارهای عملی را بیشتر انجام دهند.

وی بیان کرد: بیشترین اختیار به دانشگاه‌ها داده شده است که بتوانند بر اساس شرایط و با رعایت نکاتی که گفته شد بتوانند مدیریت کنند.معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به دانشگاه‌ها گفته‌ایم که برای میهمان شدن دانشجویان همراهی لازم را بکنند اما با توجه به اینکه هر دانشگاهی شرایط و زیرساخت‌های خود را برای آموزش مجازی فراهم کرده‌اند اینکه دانشجویان بتوانند از دانشگاه محل زندگی خود برای اتمام دوره استفاده کنند چندان کارساز نیست.

وی گفت: به دانشگاه‌ها توصیه کردیم که حتی‌الامکان با دانشجویان همراهی کنند.

مهلت مجدد ثبت‌نام کنکور سراسری آغاز شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، به دنبال اطلاعیه 16 اردیبهشت ماه مبنی بر اعلام تاریخ جدید برگزاری کنکور سراسری (30 و 31 مردادماه )، تسهیلاتی برای داوطلبان در نظر گرفته شد.سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: کنکور سراسری به منظور پذیرش دانشجو در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیر دولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای 30 و 31 مردادماه برگزار می‌شود.

وی گفت: امکان مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی داوطلبان ثبت نام کننده در کنکور سراسری و همچنین مهلت جدید ثبت‌نام آن دسته از داوطلبانی که در موعد مقرر موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، فراهم شده است.

زرین آمیزی خاطرنشان کرد: مقرر شد تسهیلاتی برای ویرایش اطلاعات افرادی که قبلاً در مراحل قبلی (16 تا 27 دی ماه 98، 12 تا 15 اسفند) در کنکور سراسری ثبت‌نام کرده‌اند ایجاد شود.

وی یادآور شد: اطلاعات ثبت‌نامی داوطلبان تا چهارشنبه 31 اردیبهشت در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار دارد و این داوطلبان، می‌توانند در مهلت تعیین شده نسبت به مشاهده و کنترل مجدد اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام و در صورت تمایل اطلاعات خود را ویرایش کنند.

وی گفت: به منظور مساعدت و همراهی با داوطلبانی که قبلاً در مهلت مقرر موفق به ثبت‌نام در آزمون نشده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده که این دسته از داوطلبان در بازه زمانی یکشنبه 28 اردیبهشت تا چهارشنبه 31 اردیبهشت پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت‌نام بتوانند نسبت به ثبت‌نام در این آزمون اقدام کنند.

کنکور سراسری سال در روزهای 30 و 31 مردادماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069649

وب گردی

وب گردی