ساخت حسگر لایه نازک با قابلیت تشخیص هم‌زمان فشار و دما

محققان با استفاده از لایه‌های بسیار نازک، حسگری ساختند که می‌تواند فشار و دما را به‌صورت هم‌زمان تشخیص دهد. این سامانه حسگری برای ساخت روبات‌هایی با ابعاد بسیار کوچک بسیار مناسب هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، موجودات زنده همیشه الهام‌بخش تحقیقات برای ساخت روبات‌های نرم بوده‌اند تا در نهایت روبات‌هایی با قابلیت انجام کارهای پیچیده ساخته شود. با این حال روبات‌هایی که تاکنون ساخته شده، عاری از حس بوده و نمی‌توانند مانند انسان قابلیت حسگری داشته باشند.

به تازگی محققان دانشگاه ملی سنگاپور موفق به ساخت روباتی شدند که می‌توان آن را با یک حسگر فشاری ترکیب کرد و همچنین حسگرهای دما و یک عملگرد را به آن اضافه کرد. این ساختار در حدود ۱۱۵ میکرون ضخامت دارد.

این روبات دارای توانایی حرکت با استفاده از نور، می‌تواند همانند موجودات زنده هم‌زمان فشار و دما را حس کند. این روبات با درک پیچیده‌ای از وضعیت بدن خود و همچنین محیط اطراف، به روبات نرم شهرت پیدا کرده است.

هو گیم وی از محققان این پروژه گفت: ما ساختاری با فیلم لایه نازک ساختیم که روی آن حسگر دمایی پیروالکتریک و حسگر فشاری پیزورسیست قرار دارد که قابلیت فعال شدن هم‌زمان دارند. با این طراحی، تولیدکنندگان می‌توانند روبات‌های کوچک قابل تنظیمی بسازند که هم‌زمان فشار و دما را حس می‌کند.

ژیائو کیائو وانگ از محققان این پروژه افزود: کامپوزیت لایه‌نازک منولیتیک انعطاف‌پذیری که ما ساختیم به ما اجازه می‌دهد تا الگوهای دلخواه برای حسگری و عملگری تولید کنیم. این ساختار قابلیت تبدیل شدن به محصول دو یا سه بعدی را دارد و می‌توان با کمک آن ابعاد روبات نهایی را کاهش داد.

پژوهشگران این پروژه با استفاده از این فناوری یک رونده روباتیک ساختند که در سطوح با توپوگرافی مختلفی حرکت می‌کند. این گروه، نمونه‌ای شبیه به دست انسان نیز ساختند که دارای توانایی پذیرش حس ناشی از حرکت عضلات، تشخیص حس گرما و سرما و همچنین درک نرمی و سختی است.

این گروه در حال ساخت نمونه‌ دیگری هستند که بتواند راه برود، بچرخد و بدون سیم قادر به تشخیص شدت نور، سرعت باد و حضور انسان باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069658

وب گردی

وب گردی