زلزله دماوند، احتمال وقوع زلزله شدید را افزایش داده است

 به گفته یک عضو پژوهشگاه زلزله شناسی، زلزله‌ای که در گسل مشاع رخ داد، احتمال وقوع زلزله شدید تا ۷ ریشتر را افزایش داده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بامداد جمعه نوزدهم اردیبهشت ماه، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۱ دهم ریشتر منطقه دماوند را لرزاند. این زلزله تا روز‌های بعد بیش از ۱۰۰ زمین لرزه داشت که بزرگی آن‌ها به ۳ ریشتر نیز می‌رسد. این زمین لرزه علاوه بر دماوند، در تهران، البرز و مازندران نیز احساس شد.

پس از زمین لرزه، بازار شایعات درباره زلزله‌های بزرگ در تهران دوباره داغ شد. این شایعات این بار به احتمالات اکتفا نشده و ادعا می‌کنند امروز یا فردا زلزله به بزرگی ۶ ریشتر باعث ویرانی تهران و شهر‌های اطراف می‌شود.

این مسئله باعث ایجاد ترس و نگرانی‌های بسیاری در میان پایتخت نشینان شده است، اما به گفته یک زلزله شناس، هیچکس نمی‌تواند زمان زلزله را پیش بینی کند وسال‌ها است که احتمال وقوع زلزله شدید در تهران وجود دارد؛ بنابراین تمام این ادعاها، دروغ است.

محمد زارع درباره زمین لرزه دماوند گفت: بررسی‌های لرزه نگاری منطقه دماوند نشان می‌دهد، گسل مشاء فعال است و توانایی ایجاد زلزله‌هایی به بزرگی ۷ ریشتر را دارد.

وی افزود: تا پیش از زلزله نوزدهم اردیبهشت، احتمال اینکه یک زلزله بزرگ در این منطقه رخ دهد، وجود داشت، اما وقوع این زمین لرزه تغییراتی در نتایج تحقیقات به وجود آورد.

زارع گفت: پس از این زلزله، احتمال اینکه در این منطقه زلزله‌هایی به بزرگی ۷ ریشتر به وقوع پیوندند؛ کمی بیشتر شد.

کمبود دستگاه‌های لرزه نگاری در کشور

عضو پژوهشگاه زلزله شناسی گفت: در حال حاضر تحقیقات به صورت مستمر ادامه دارد، اما نیازمند شبکه لرزه نگاری وسیع تری هستیم.

وی افزود: شبکه لرزه نگاری اطراف تهران و گسل مشاء، تقریبا ۳۰ ایستگاه دارد که کم است. به عنوان مثال در استانبول ۴۰ ایستگاه وجود دارد.

زارع گفت: اگر تعداد دستگاه‌ها بیشتر شود، احتمالات سریع‌تر و دقیق‌تر قابل اندازه گیری خواهند بود.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1069661

وب گردی

وب گردی