افزایش تعداد کانون‌های فرهنگی تاثیری در افزایش ظرفیت اجرایی آنها ندارد

دبیر کانون ادبی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران گفت: افرایش تعداد کانون‌های فرهنگی نتایج مثبتی به همراه ندارد زیرا سبب ثابت ماندن ظرفیت اجرایی آنها می‌شود.

علیرضا آقا شریف درگفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تأثیر کانون‌ها در مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای اظهار کرد: قطعاً این نهاد در مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای دارای تأثیر است؛ به عبارت دیگر از وظایف آنها محسوب می‌شود. این گونه فعالیت‌ها جزو اولین فرصت‌هایی است که افراد به عنوان مسئولیت اجتماعی برعهده می‌گیرند.

وی افزود: دانشجویانی که علاقه‌مند به این حوزه هستند و از سایر رشته‌ها وارد کانون‌های می‌شوند، این پتانسیل را دارند که با نگرشی متفاوت به مسائل و موضوعات بپردازند؛ همچنین از این فرصت می‌توانند برای شکل‌گیری کنش‌های اجتماعی هم استفاده کنند. در دهه 40 که ادبیات رشد قابل توجهی در کشور داشته، بسیاری از نیروهای فکری جنبش‌های آن زمان از فضای دانشگاه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی به وجود آمده‌اند. اما ضعفی که در این زمینه وجود دارد این است که کانون‌های فرهنگی ساختار و اساس نامه مناسبی ندارند که متأسفانه می‌تواند سبب ایجاد مشکلات بسیاری مانند کم رنگ شدن فعالیت اعضای کانون‌ها شود.

عدم حمایت مناسب دانشگاه از کانون‌ها سبب سطحی شدن فعالیت آنها می‌شود

دبیر کانون ادبی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران تأکید کرد: علاوه بر موارد ذکر شده بسیاری از کانون‌ها به دلیل اینکه از حمایت مناسبی از سوی دانشگاه برخوردار نیستند، واکنشگرا و سطحی فعالیت می‌کنند این در صورتی است که در گذشته توانمندی این نهاد در ایجاد یک پویش، فعالیت هدفمند، رشد و هدایت فرهنگی دانشجویانی که در مقاطع تحصیلی پایین‌تر هستند، بسیار بیشتر و مؤثرتر بوده است.

آقا شریف با اشاره به اینکه دیدگاه انجام فعالیت‌های صرفاً گروهی در کانون‌ها نادرست است، تصریح کرد: متأسفانه نگرش صرفاً انجام فعالیت‌های گروهی در کانون‌های فرهنگی نادرست است که در واقع، ماهیت این نهاد به این صورت نیست، بنابراین این نهاد برای یافتن منابع معتبر و هدفمند دریک زمینه خاص فعالیت می‌کند؛ به طور مثال فعالیت اعضا در زمینه موضوعات ادبی از وظایف کانون ادبی پردیس دانشگاه تهران است. به عبارت دیگر دانشجویان باید با هدف آشنایی به یک مسئله خاص مانند موضوع‌های ادبی وارد کانون‌ها شوند؛ در بسیاری از موارد دیده شده افرادی که در زمینه علوم انسانی و امور فرهنگی_هنری فعالیت می‌کنند از فضای کانون‌ها علاقه‌مندی‌های خود را یافته‌اند.

وی درباره مزایا و معایب افزایش تعداد کانون‌ها اظهار کرد: با توجه به رویکرد موجود در فضای فرهنگی می‌توان گفت تأثیر مثبتی ندارد، در واقع رویکرد و سیاست‌گذاری به گونه‌ای است که صرفاً معایب و ضررهایی را به همراه خواهد داشت. اگر چند سال گذشته دانشجویان برای یافتن فعالیت‌های فرهنگی به دانشگاه رجوع می‌کردند، ادبیات و تئاتر و به صورت محدود افرادی که از استعدادهای خاص برخوردار بوده‌اند، در ذهن آنها تداعی می‌شد؛ و از سوی دیگر تشکل‌های سیاسی به عنوان انجمن‌های اسلامی و بسیج فعالیت‌های فرهنگی بسیاری را انجام می‌دادند که در محدوده موضوع‌های ادبیات و تئاتر گنجانده نمی‌شد.

افزایش تعداد کانون‌ها سبب ثابت ماندن ظرفیت اجرایی آنها می‌شود

دبیر کانون ادبی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران ادامه داد: درحال حاضر افزایش تعداد کانون‌ها سبب ثابت ماندن ظرفیت اجرایی آنها شده است و بخش بسیاری از فعالیت‌ها که کانون‌ها برای آنها تشکیل می‌شود، اقداماتی بوده که در گذشته انجمن‌های اسلامی انجام داده‌اند؛ بنابراین چنین کانون‌هایی بخش بسیاری از صرفه و انرژی را که باید به سایر کانون‌ها مانند تئاتر و ادبیات اختصاص دهند، را ازبین می‌برند که حتی نتیجه و دستاورد مناسبی هم برای دانشجو به همراه ندارد.

آقا شریف تصریح کرد: شاید در گذشته این دیدگاه وجود داشت که کمی محدودیت‌های اجتماعی دانشجویان کاهش پیدا کند و فضای آزادتری در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد؛ اما درحال حاضر این نتیجه به دست آمده که ساختار مهم‌ترین عامل در ضعف و شکست فعالیت‌های کانون‌ها است. ظرفیت این نهاد بسیار گستره‌تر است و شاید بتوان گفت بخشی از دلسرد شدن افرادی که در این زمنیه فعالیت می‌کنند ناشی از عدم وجود ساختار مناسب است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069666

وب گردی

وب گردی