فرصت‌سوزی دولت از اعتماد مردم به بورس/ صندوق EFT اعتبار لازم را ندارد

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گفت: متاسفانه دولت به دلیل نداشتن تدابیر لازم فرصت اعتماد مردم به بورس را از دست می‌دهد.

پوریا اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به بودجه سال 99 بیان کرد: کارشناسان، صاحب‌نظران و فعالان دانشجویی با بررسی و تحلیل لایحه بودجه سال 99 احتمال می‌دادند که دولت در تامین بودجه خود عاجز و با کسری بودجه مواجه شود.

وی ادامه داد: دولت بخشی از منابع درآمدی خود را برای تامین بودجه سال 99 از هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته بود. همچنین احتمال گرانی چند درصدی اقلام و کالاها در بازار قابل پیش بینی بود؛ اما تورم با درصد بالا دور از ذهن مردم بود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با اشاره به هزینه‌زا بودن مبارزه و درمان بیماران ناشی از ویروس کرونا بیان کرد: متاسفانه عمق کسری بودجه سال 99 به دلیل کرونا و آسیب‌های ناشی از آن افزایش پیدا کرده است.

کاهش قیمت نفت باعث کسری بودجه 99 خواهد شد

وی با بیان اینکه فروش نفت و مشتقات آن یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها در کشور از جمله دولت دوازدهم بوده است، گفت: متاسفانه دولت طبق اشتباهات متداول خود نقش فروش نفت را برای تامین بودجه سال 99 بسیار حائز اهمیت دانسته؛ اما در حال حاضر فروش نفت حتی در شرایطی که تحریم وجود نداشته باشد به خاطر ویروس کرونا امکان پذیر نیست.

اکبری بررسی بودجه را از دو منظر هزینه‌ها و درآمدها قابل بررسی دانست و گفت: بررسی بودجه از لحاظ درآمدها نشان می‌دهد که دولت با کسری عظیمی مواجه هست؛ زیرا قیمت نفت در بودجه را بشکه‌ای 50 دلار تعیین کردند در صورتی‌که در حال حاضر قیمت نفت بشکه‌ای کمتر از 30 دلار است.

این دانشجوی دانشگاه تهران با انتقاد از اصولی نبودن تعیین پرداخت مالیات‌ها در کشور عنوان کرد: مسئولان اعلام کردند که اصولا حدود 70 درصد مالیاتی که در بودجه تعیین شده پرداخت و محقق می‌شود. در نتیجه بودجه سال 99 حدود 40 هزار میلیارد تومان نیز از این طریق دچار کسری است.

هزینه‌های دولت بیشتر از درآمدها است

وی اضافه کرد: دولت همچنین بخشی از تامین بودجه 99 را بر اساس فروش برخی اموال به عنوان منابع درآمدی خود در نظر گرفته بود که اوراق و فروش املاک است. بانک مرکزی بنا دارد تعدادی اوراق را به فروش برساند که با توجه به کسری بودجه احتمالا مقدار این اوراق بیش از احتمال کارشناسان است.

اکبری با اشاره به اینکه هزینه‌های دولت افزایش یافته است، گفت: دولت با توجه به شیوع ویروس کرونا متحمل هزینه‌های گزافی در حوزه درمان شده است. متاسفانه در حال حاضر درآمدهای دولت کاهش و هزینه‌ها افزایش یافته است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران از فرصت سوزی بورس توسط دولت و مسئولان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه دولت به دلیل نداشتن تدابیر لازم فرصت اعتماد مردم به بورس را از دست می‌دهد. صندوق‌های سرمایه گذاری ETF نیز فاقد اعتبار لازم هستند.

وی ادامه داد: دولت سهام خود را واگذار می‌کند در حالی که هیچ مسئولیتی به بخش خصوصی واگذار نمی‌کند که این موضوع به اصل 44 قانون اساسی آسیب می‌زند.

چاپ بی‌رویه اوراق چالش‌زا است

اکبری با بیان اینکه بورس فرصت مناسبی برای جمع‌آوری نقدینگی مردم و بازار خواهد بود، گفت: مردم برای آینده منابع مالی خود احساس خطر کردند برای همین به بورس روی آوردند. دولت باید با افزایش عمقی که به بازار می‌دهد مردم را نسبت به سرمایه گذاری در بورس امیدوار کند. به عنوان مثال دولت در عرضه اولیه سهام عدالت به قدری تاخیر دارد که ممکن است در سال‌های آینده ارزش ذاتی این سهام کاهش یابد.

این فعال دانشجویی درباره مالیات بر بورس بیان کرد: دولت باید جلوی دَلالی در حوزه بورس و سهام را بگیرد تا مردم حساب شده‌تر در بورس سرمایه گذاری کند. همچنین پایه‌های مالیاتی جدید را هر چه سریعتر تعیین و اضافه کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دولت در اوایل سال جاری از صندوق توسعه ملی برداشت‌هایی انجام داد که این در نهایت و بلند مدت به ضرر کشور خواهد بود. همچنین اگر چاپ اوراق برای فعالیت‌هایی مناسب نباشد و صرفا برای جبران هزینه‌های جاری کشور صورت گیرد آینده حوزه اقتصاد را با چالش‌های زیادی رو به رو خواهد کرد. اوراق بالاخره سررسیدی دارند و چاپ بی‌رویه اوراق دولت آینده را با مشکل مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069671

وب گردی

وب گردی