چالش‌های پیش روی باشگاه‌ها در صورت شروع مجدد لیگ

از سرگیری احتمالی ادامه رقابت‌های نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال کشورمان با چند چالش جدی برای باشگاه همراه خواهد بود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز_ رضا صالحی؛ توجه به از سرگیری احتمالی لیگ نوزدهم، تمام باشگاه ها با چالش هایی زیادی روبرو خواهند بود؛ از جمله بدنسازی و سفر به شهر های پر خطر!

برنامه های سازمان لیگ

برنامه سازمان لیگ فوتبال ایران در خصوص شروع مجدد لیگ، فرصت سه هفته ای برای بدنسازی سپس انجام بازی ها طی ۴۵ روز با رعایت پروتکل های بهداشتی است. گفتنی است پروتکل بهداشتی لیگ برتر مدنظر مسئولان برگزاری مسابقات به شرح زیر است:

1_عکس تیمی ممنوع
2_ برگزاری بازی‌ها بدون تماشاگر تا 5 هفته
3_ تست کرونا
4_ضدعفونی تمام بخش‌های ورزشگاه‌ها
5_ضدعفونی کردن توپ با الکل توسط توپ جمع کن ها
6_فاصله اجتماعی روی نیمکت
7_ قرنطینه یک هفته‌ای تیمها
8_حذف نشست خبری و میکسدزون
9_محدود کردن خبرنگاران و عکاسان
10_اجباری شدن قمقمه آب
11_افزایش تعداد تعویض ها
12_رعایت آداب خاص در شادی پس از گل
13_ پرتاب کردن آب دهان ممنوع

اعتراض مربیان به مدت زمان بدنسازی

در همین خصوص محمود فکری، مربی نساجی مازنداران با انتقاد به این تصمیم، معتقد است که به علت حضور بیش از ۴۵ روزه بازیکنان در منزل و نداشتن تحرک فعال، آن‌ها نیازمند بیش از ۴۰ روز تمرین هستند‌. حتی کادر فنی تیم استقلال نیز قصد دارند با انجام فشرده تمرینات بدنسازی، این کمبود زمان را جبران کند.

از سوی دیگر، داوود فنایی، مربی دروازه بانان پرسپولیس نیز با جمله "مگر بازیکنان رباط هستند"، اعتراض خود را به این زمان کم نشان داد.

زنگ خطر برای تیم ملی و آینده فوتبال ایران

نکته حائز اهمیت ماجرا، افزایش احتمال مصدومیت های شدید برای بازیکنان جوان و تاثیر در آینده آنها است. همچنین وضعیت بازیکنان ملی پوش نیز در آستانه بازی های حساس تیم ملی کشورمان برای صعود به جام جهانی نیز باید در نظر گرفته شود.

مقایسه ای جالب
باتوجه به تعطیلی هفتاد و یک روزه لیگ، بدنسازی برای شروع مجدد لیگ تقریبا باید با بدنسازی ابتدای فصل یکسان باشد. البته به صورت مجازی تمریناتی برگزار شده اما به نظر می رسد برای بازگشت به شرایط مسابقه، این تمرینات کارایی لازم را ندارد. در همین رابطه ابتدا نگاهی می اندازیم به آمار بازه هایی زمانی جهت انجام تمرینات تیم ها برای ادوار مختلف لیگ برتر که به طور واضح گویای این واقعیت است که نگرانی مخالفان بدنسازی ۲۱ روزه منطقی است.

لیگ شانزدهم: شروع فصل ۴ مرداد ۹۵
شروع تمرینات
پرسپولیس: ۲۵ خرداد (۴۰ روز تمرین)
استقلال: ۲۷ خرداد (۳۸ روز تمرین)
سپاهان: ۲۵ خرداد (۴۰ روز تمرین)
تراکتور: ۲۹ خرداد (۳۶ روز تمرین)
ذوب آهن ۲۹ خرداد (۳۶ روز تمرین)
لیگ هفدهم: شروع فصل ۳۰ تیر ۹۶
پرسپولیس: ۳۰ خرداد (۳۱ روز تمرین)
استقلال: ۲۹ خرداد (۳۲ روز تمرین)
سپاهان: ۲۴ خرداد (۳۷ روز تمرین)
تراکتور: ۲۷ خرداد (۳۴ روز تمرین)
ذوب آهن: ۲۷ خرداد (۳۴ روز تمرین)
لیگ هجدهم: شروع فصل ۴ مرداد ۹۷
پرسپولیس: ۲۶ خرداد (۳۹ روز تمرین)
استقلال: ۵ تیر (۳۱ روز تمرین)
سپاهان: ۲۷ خرداد (۴۰ روز تمرین)
تراکتور: ۵ تیر (۳۱ روز تمرین)
ذوب آهن: ۲۷ خرداد (۴۰ روز تمرین)

زمین چمن نامرغوب دردی روی دردها

زمین تمرین و حتی چمن ورزشگاه ها، دیگر مشکل برخی تیم هاست؛ چرا که باید با یک بدنسازی نصفه و نیمه بلافاصله وارد مسابقات پر فشار شوند و از این روی دو فاکتور برگزاری فشرده مسابقات و تمرین در زمین هایی که احتمال مصدومیت را دو برابر می کند معضلی جدی است. نکته جالب اینجاست که مسئولان بدون توجه به آن و با منطبق دانستن امکانات باشگاه های ایران و آلمان تصمیم دارند تا با گرفتن مجوز های لازم نسبت به شروع مجدد لیگ اقدام کنند.

جام حذفی برگزار می شود

تصمیم عجیب تر اینکه با وجود شرایطی که تا به اینجا ذکر شد، سازمان لیگ حتی از جام حذفی نمی گذرد و با اعلام سهیل مهدی، جام حذفی نیز برگزار می شود.

سفرهای ترسناک

سفر به شهر های پر خطر از دیگر دردسر های برگزاری لیگ است زیرا هیج تیمی حاضر به از دست دادن میزبانی نیست و تامین سلامت بازیکنان در هنگام سفر نیز بسیار مشکل است.

دکتر ستوده، پزشک تیم استقلال به نشانه ی اعتراض در برابر شروع مجدد لیگ برتر و خطر ابتلا به ویروس کورونا در سفر ها گفت: مسئولان خانواده هایشان را همراه ما به سفر بفرستند.

تمرکز، بی تمرکز

استرس ناشی از ابتلا به کرونا، باعث عدم تمرکز بازیکنان در زمین و خشنونت بازیکنان می شود که روی کیفیت بازی ها به شدت اثر گذار است.

فرصتی که در حال سوزانده شدن است

تعطیلی لیگ هر چند در کشور های دیگر باعث زیان مالی به تیم هاست اما در ایران می توانست موقعیتی مناسب برای سر و سامان دادن به وضعیت باشگاه ها مخصوصا از نظر اقتصادی شود. با کاهش میزان قرارداد ها کمک بسزایی به وضعیت باشگاه ها می شد.

تاخیر؛ فشار احتمالی لغو

هر روز که تعیین تکلیف لیگ به تاخیر می افتد، فشار ها برای از سرگیری آن افزایش یافته و فرصت جهت برگزاری بازی ها با فاصله ی مناسب و بدنسازی از دست می رود. احتمال لغو مسابقات در صورت از دست رفتن فرصت نیز وجود دارد که در آن صورت باید دید تکلیف قهرمانی و حاشیه های آن در صورت اعلام و یا عدم اعلام قهرمان چه می شود.

کد خبر: 1069734

وب گردی

وب گردی