اولین دوره جشنواره سراسری «دیدآزاد» در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود

اولین دوره جشنواره سراسری «دیدآزاد» یادوارۀ شهید سید مرتضی آوینی ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، با هدف تولید محتوا، شناسایی، حمایت و پرورش استعدادهای برتر حوزه فیلم کوتاه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در مورد جهش تولید و شعار سال 1399، معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، اولین دوره جشنواره سراسری «دیدآزاد» یادوارۀ شهید سید مرتضی آوینی ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را با هدف تولید محتوا، شناسایی، حمایت و پرورش استعدادهای برتر حوزه فیلم کوتاه برگزار می‌کند.

این جشنواره با هدف الهام بخشی، آرمان خواهی، نخبه پروری علمی و فرهنگی و تجلی بخش الگوی سبک زندگی اسلامی و ایرانی بر مبنای سند دانشگاه اسلامی، شناسایی و معرفی استعدادهای ناب و خلاق دانشجویی در زمینه فیلم و انیمیشن، افزایش روحیه نشاط، امید و پویایی در دانشگاه بر اساس سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی،آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی در سطح دانشگاه و ایفای نقش هدایت گری جامعه نخبگان برای جامعه اسلامی، تولید محتوای غنی فرهنگی و دانشجویی به منظور نقش آفرینی در فضای پرمخاطب مجازی برگزار خواهد شد.

بنا به ضرورت، از افراد صاحب نظر به ویژه برگزارکنندگان جشنواره های فیلم و هنرهای نمایشی ملی از نهادها و سازمان‌های خارج از دانشگاه برای شرکت در جلسه دعوت خواهد شد.

موضوعات محوری جشنواره

محور فرهنگی این جشنواره شامل سبک زندگی اسلامی، ایرانی و دانشجویی، وحدت و همدلی، ازدواج و تحکیم بنیان خانواده، مدافعان سلامت، رزمایش مواسات و کمک‌های مؤمنانه، نگاه آزاد داشجویی می‌شود.

محور دینی و مذهبی شامل اخلاق و معنویت، نماز و نیایش، ایثار، جهاد و شهادت، حماسه حسینی می‌شود.

محور اجتماعی شامل کار جهادی، آسیب‌های اجتماعی و رسالت دانشگاه، استقلال، اقتدار و عزت ملی و محور اقتصادی جهش تولید می‌شود. محور ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در این جشنواره فعالیت خواهد داشت. ارسال اثر در 5محور دارای امتیاز ویژه است.

دامنه برگزاری جشنواره، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از داخل و خارج کشور می‌شود.

زمان برگزاری

آخرین مهلت تحویل آثار 10 مهرماه 1399 است به استثناء موضوع حماسه حسینی که آخرین مهلت آثار در این بخش از جشنواره 25 مهرماه خواهد بود.

مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره نیز 12 آبان ماه 1399 مصادف با ایام ولادت با سعادت پیامبرعظیم شأن اسلام برگزار خواهد شد.

اختتامیه جشنواره در صورت مجوز ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا به صورت حضوری و در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برگزار می‌شود و در غیر این صورت با حضور مسئولان دانشگاه به صورت مجازی و تصویری برگزار خواهد شد.

مقررات ارسال آثار

علاقمندان برای شرکت‌ در جشنواره می‌بایست با ورود به صفحه ثبت نام اینترنتی جشنواره به نشانی www.iautmu.ac.ir فرم ثبت نام اولیه را پرکرده و بعد از دریافت کد پیگیری نسبت به بارگذاری فایل خود اقدام و تاییدیه ارسال فایل دریافت کننند.

شرایط فنی آثار

فیلم صد ثانیه‌ای می‌تواند به صورت انیمیشن باشد؛ حداکثر مدت زمان آثار ارسالی حداکثر 100 ثانیه خواهد بود.

فیلم های ارسالی حتماً به صورت افقی فیلبرداری شود تا قابلیت نمایش روی تلویزیون و پرده سینمایی را داشته باشند.

همچنین صاحب اثر می تواند به مدت حداکثر 20 ثانیه مازاد بر زمان فیلم خود را به عنوان تیتراژ استفاده کند.

فرمت‌های قابل پذیرش:

•H264. High Quality 1080P HD

•MPEG2.HD 1080P

فرمت فیلم‌های دریافتی (MXF,MKV،MOV (H.264)،MPEG 4 (H.264)،MPEG 2،DV AVI)

بدیهی است فرمت‌های متفرقه یا فایل‌های دارای اشکال، در مرحله انتخاب آثار شرکت داده نخواهند شد و حذف می شوند.

با توجه به تک مرحله‌ای بودن دریافت آثار، در صورت راه یابی هر فیلم یا عکس به بخش مسابقه، فایل ارائه شده توسط فیلمساز مستقیماً به نمایش درخواهد آمد، از این رو ضروری است شرکت کنندگان از ابتدا نسخه نهایی اثر را با کیفیت مناسب در سامانه جشنواره بارگذاری کنند.

مقررات شرکت در جشنواره

جشنواره اختصاص به آثاری دارد که موضوع و مضمون آن‌ها در یکی از محورهای جشنواره بوده باش و دبیرخانه جشنواره یک نفر را به عنوان مؤلف اثر می پذیرد. همچنین شرکت در جشنواره مخصوص دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است.

برگزارکننده جشنواره مجاز است تعدادی از آثار شرکت ‌کننده را در رسانه های جمعی (پاتوق فیلم کوتاه، تلویزیون، شبکه های اجتماعی، رادیو نما و .....) به‌منظور تبلیغ و اطلاع ‌رسانی به نمایش درآورد. شرکت و دریافت جایزه از سایر جشنواره‌ها و مسابقات منعی جهت شرکت در این جشنواره ندارد.

مسئولیت حقوقی آثار ارسالی به عهده ثبت کننده فرم درخواست در سامانه جشنواره است. فردی که فرم ثبت‌نام جشنواره را تکمیل و ارسال می‌کند به عنوان صاحب اثر شناخته می‌شود. همچنین مسئولیت پاسخگویی به هرگونه ادعای افراد حقیقی یا حقوقی در زمینه مالکیت اثر ارائه‌شده بر عهده ارسال‌کننده اثر است و جشنواره هیچ گونه مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت.

همۀ آثار تولیدی فیلم در چارچوب اهداف جشنواره و در قالب‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی (animation) می‌توانند در این بخش حضور یابند. هر شرکت کننده می تواند حداکثر در 3 موضوع محوری تعیین شده شرکت کند.

لازم به ذکر است، دبیرخانه جشنواره، هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال آسیب‌های ناشی از ارسال نامطلوب آثار از جانب شرکت کنندگان را نمی‌پذیرد.

تصمیم نهایی درباره موارد پیش بینی نشده که در مقررات لحاظ نشده و یا ابهامات ناشی از مفاد آن و تغییر در بعضی از مقررات جاری، با شورای سیاستگذاری جشنواره است.تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره به معنای پذیرش کلیه مقررات اعلام شده است.

داوری و انتخاب آثار برگزیده

داوری آثار در دو مرحله مقدماتی و تخصصی صورت می‌گیرد.

اعضای هیأت داوران به پیشنهاد دبیر جشنواره و تایید شورای سیاستگذاری تعیین می‌شود. هیئت داوران شامل 3 تا 5 نفر از میان هنرمندان، صاحب‌نظران و اعضای هیأت علمی دانشگاه خواهند بود.

جوایز جشنواره

جوایز نفر اول هر محور شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر جشنواره و کارت هدیه 50 میلیون ریالی، جوایز نفر دوم هر محور شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر جشنواره و کارت هدیه به مبلغ 30 میلیون ریالی و جوایز نفر سوم هر محور نیز شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر جشنواره ،کارت هدیه به مبلغ 20 میلیون ریال خواهد بود.

همچنین به نفرات چهارم تا دهم هر محو لوح تقدیر جشنواره، هدایای نفیس یا تخفیف شهریه اهدا می‌شود.

تشویق مراکز استان، واحدهای دانشگاهی و عوامل اجرایی جشنواره

اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با هدف رشد و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در همه سطوح، اقدام به ارزیابی میزان توسعه اینگونه فعالیت‌ها در استان ها و واحدهای دانشگاهی کرده است. در این جشنواره به تناسب شرکت دانشجویان سه واحد دانشگاهی که بیشترین شرکت کنندگان را داشته باشند پس از اعلام و تایید اداره کل فرهنگی و اجتماعی، از محل بودجه فرهنگی سازمان مرکزی مورد تشویق قرار می‌گیرند: رئیس، معاون دانشجویی و فرهنگی، مدیر فرهنگی و اجتماعی، کارشناس یا کارشناسان فرهنگی واحد و سایر عوامل اجرایی جشنواره با لوح تقدیر به انضمام کارت هدیه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

تلاش خواهد شد لوح تقدیر به امضای مقام عالی دانشگاه و به همراه ثبت در پرونده ارتقای همکاران باشد.

آدرس دبیرخانه جشنواره

متقاضیان می‌توانند برای دسترسی به دبیرخانه جشنواره به آدرس تهران، خیابان شریعتی، خیابان شهید خاقانی، خیابان شهید عطاری مقدم، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران مراجعه و یا با شماره تلفن‌های 22618546-021 و 47351327-021 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069828

وب گردی

وب گردی