محققان واحد شاهرود به دانشِ تخریب انفجاری کنترل شده سازه دست یافتند

تخریب انفجاری کنترل شده (دمولیشن) برای اولین بار در کشور روی یک ساختمان در مقیاس واقعی و با استفاده از مواد منفجره توسط عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود انجام شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از شاهرود، سید احمد ابوالقاسمی فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود از انجام موفقیت آمیز اولین تخریب انفجاری کنترل شده ( دمولیشن) سازه واقعی در کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: " محمد تاجی عضو هیأت علمی گروه معدن این دانشگاه توانست به عنوان مسؤول انفجار و طراح دمولیشن، یک ساختمان در مقیاس واقعی را در یزد با موفقیت کامل توسط مواد منفجره، تخریب کند."

سید احمد ابوالقاسمی فر در خصوص روند شکل گیری این طرح از آغاز تا انجام گفت: "با هدف گذاری مناسب انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود، از سال ۱۳۹۱ حلقه علمی مهندسی انفجار با حمایتهای بی دریغ مدیران دانشگاه شروع به فعالیت کرد. با استفاده از دانش تصمیم گیری فردی و گروهی؛ تیم سازی اساتید، دانشجویان، فارغ التحصیلان علاقمند و فعالین متعهد و دلسوز در صنعت شکل گرفت. با انجام بیش از ۷۰ جلسه (عمدتا بصورت مجازی) و انجام بیش از ۵۰ طرح تحقیقاتی و پژوهشی، بستر علمی و دانشی لازم مهیا شد. از سمت صنعت نیز با ایجاد و مشارکت یک تیم حرفه ای، بستر فنی و مهارتی مورد نیاز ایجاد شد. خوشبختانه دو بال صنعت و دانشگاه در گروه بهینه سازی عملیات انفجار، تجلی بخشید و انجام موفقیت آمیز در مقیاس واقعی را در پی داشت."

وی در معرفی مجری این طرح گفت: "دکتر محمد تاجی یکی از متخصصین سرشناس حوزه بهینه سازی و مهندسی انفجار است. وی عضو هیأت علمی گروه مهندسی معدن دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود است و مجری بیش از ۶۰ طرح تحقیقاتی و دارای صلاحیت سیکل مواد منفجره کشور و از معروفترین افراد این حوزه در پروژه های معدنی و عمرانی است."

ابوالقاسمی فر در مورد جایگاه و اهمیت تخریب سازه ها توسط مواد منفجره توضیح داد: "چند شرکت عمدتا آمریکایی با توجه به دانش و تجربه ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم و انجام تست های میدانی، در زمینه تخریب انفجاری سازه ها، در سطح دنیا فعالیت می کنند. سطح بالای تکنولوژی و دانش مهندسی انفجار بکار رفته در دمولیشن، منجر به انحصاری بودن این علم شده است."

وی در مورد دانش مهندسی و مراحل انجام کار تشریح کرد: "تمامی مراحل شبیه سازی، تحلیل سازه ای، طراحی و پیاده سازی دمولیشن توسط تیم ایرانی که در کشور آموزش دیده اند با موفقیت کامل و با رعایت تمامی ملاحظات ایمنی و امنیتی و بدون هیچ گونه آسیب به سازه ها و تأسیسات اطراف انجام شد."

عضو هیأت علمی گروه معدن دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود تأکید کرد: "مهمترین بخش این فرآیند، حسن اعتماد و پذیرش ریسک ارگانهای مربوطه است. ریسک پذیری مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی، درک بالای مسؤولین اسلحه و مهمات ارتش و اعضای فهیم هیأت ناریه استان یزد، قابل تقدیر است که در عمل، اعتماد به دانش و توان داخلی و تکیه بر اقتصاد درون زا را عینیت بخشیدند."

ابوالقاسمی فر در خصوص وظایف مسؤول انفجار و طراح این عملیات خاطر نشان کرد: "در اصل مسؤولیت فنی، امنیتی و ایمنی تمام فرایند انفجار بر عهده مسؤول انفجار است که وظیفه تمام امور انفجار را بر عهده دارد. شبیه سازی انفجار و محاسبات مربوط به مقدار، نوع و تعداد سیستم انفجاری، موقعیت مواد منفجره و چیدمان ابزار انفجاری بر عهده طراح دمولیشن است.

وی در خصوص الزامات کارهای انفجاری ابراز کرد:" طراحی، شبیه سازی، پیاده سازی و نظارت کارهای انفجاری توسط یک تیم مجرب و متخصص انجام می شود. بهترین طراحی انفجار بدون پشتوانه یک گروه حرفه ای متخصص، اصلا عملیاتی نمی شود."

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در خصوص استرس و تنشهای شغلی طرح انفجاری خاطر نشان کرد: "در این خصوص، جمله جالبی در بین آتشکاران است که تمام فشار و استرس کار در همان لحظه انفجار، از بین می رود. به گفته دکتر محمد تاجی که بیش از ۱۵ سال آموزش دوره های مهارتی و عملیاتی آتشکاران را انجام داده است "در کار انفجار اولین اشتباه، مساوی با آخرین اشتباه است." بنابراین مقوله استرس، ذاتی از کار محسوب می­شود و البته انسان در انجام کارهای مورد علاقه، حال خوبی دارد.

وی در خصوص ویژگی های بارز این پروژه ابراز کرد: "ساختمان مد نظر دارای کشیدگی زیاد و در یک طبقه ساخته شده بود و لازم به ذکر است که دمولیشن سازه های کوتاه به مراتب مشکل تر و حساس تر از ساختمانهای بلند می باشد. بومی سازی در طراحی و استفاده از سیستم انفجاری و مواد منفجره غیر تخصصی از ویژگی های این طرح محسوب می شود. نکته قابل اعتنا، بروز و ظهور واقعی ارتباط صنعت و دانشگاه بود."

ابوالقاسمی فر درباره اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه در این موفقیت حلقه مفقود صنعت و دانشگاه و گلوگاه اصلی تولید و ارایه خدمات مهندسی گفت: "انگیزه، نیازها و آمادگی بخش صنعت قابل قبول و مشخص است. به نظر، مشکل کلیدی در سمت دانشگاه باشد که گاها با تولید دانش و تخصص غیر ضروری برای کشور - و یا صرفا مطلوب برای خارج کشور - علاوه بر کاهش کارایی فارغ التحصیلان برای بازار کار، بستر حداقلی دانشی مورد نیاز کشور را اغناء نمی کند. در دانشگاه ها، گاها با برچسب دانش و علوم روز، صرفا با خروجی هایی مانند تولید مقالات علمی و ارائه دانش آموخته های ناسازگار با خواسته های بازار کار و اولویتهای واقعی کشور، مواجه هستیم."

کد خبر: 1069859

وب گردی

وب گردی