شناسایی عوامل تسهیل‌‌کننده در یادگیری دانش‌آموزان، از‌ وظایف مشاوران است

یک روانشناس شناسایی عوامل تسهیل‌‌کننده در یادگیری دانش‌آموزان را از‌ وظایف اصلی مشاوران دانست.

سجاد موسوی در گفت‌و گو با خبرنگار گروه دانشگاه‌ ایسکانیوز با اشاره به نقش مشاور در موفقیت تحصیلی اظهار کرد: ۲ شیوه مهم وجود دارد که مشاوران مدرسه می‌توانند از طریق آنها برای کمک به موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان مداخله کنند. نخست اینکه مشاوران مدرسه می‌توانند جریان ساز باشند و به ایجاد یک جو مدرسه‌ای که موفقیت تحصیلی را ارتقا می‌دهد، کمک کنند.

وی ادامه داد: در درجه دوم، مشاوران می‌توانند مداخله‌های مستقیم مشاوره را در مورد تک تک دانش‌آموزان یا گروه‌هایی از دانش‌آموزان که تحصیل برای آنها یک چالش است، به کار ببرند.

این روانشناس با اشاره به نقش مشاوران در یادگیری دانش‌آموزان گفت: مشاوران می‌توانند از طریق اجرای برنامه‌های تشویقی و شناسایی موفقیت‌های دانش‌آموز، در ایجاد این فضای یادگیری نقش و سهمی داشته باشند.

وی بیان کرد: تشویق و تقدیر از دانش‌آموزانی که انگیزه‌ای برای موفق شدن دارند، کار آسانی است. اما تجربه مدرسه برای همه دانش‌آموزان مثبت نیست و تایید محیط مدرسه و انتظارات دیگران را کاری دشوار می‌دانند.

موسوی خاطرنشان کرد: مشاوران باید به دانش‌آموزانی که از لحاظ تحصیلی دچار کشمکش هستند و دانش آموزانی که صرفا سعی می‌کنند روز را در مدرسه به اتمام برسانند، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به چگونگی مداخله‌‌های مشاوران در امور دانش‌آموزان گفت: مداخله‌های مستقیم مشاوره باید از اهدافی که برای دانش‌آموزان و موفقیت‌های آن‌ها مهم است، حمایت کند. مهم نیست آنها چقدر مختصر برگزار شوند، مهم آن است که دانش آموزان مورد تجلیل قرار گیرند.

این روانشناس بیان کرد: ‌ایجاد فضا برای پیشرفت تحصیلی مستلزم درگیر کردن دانش‌آموزان در یادگیری خودشان است. مشاوران مدرسه می‌توانند در شناسایی عواملی که موجب تسهیل یادگیری تمام دانش‌آموزان می‌شود، نقش موثر داشته باشند.

وی با اشاره به چگونگی برخورد مشاوران با مشکلات دانش‌آموزان گفت: مشاوران مدارس باید بدانند مشکلاتی که به عنوان مسائل تحصیلی بروز پیدا می کنند، در حقیقت می‌توانند‌ سرآغاز مسائل دیگر تلقی شوند. هدف مداخله آغازین مشاور باید تشخیص منبع مشکل تحصیلی باشد. مشاور باید بررسی کند آیا مسئله ایجاد شده صرفا تحصیلی است، یا بیشتر روان شناختی، اجتماعی یا هیجانی تلقی می‌شود ؟ برخی از مشکلات نیز ممکن است متاثر از فضای خارج از مدرسه باشند، این مشکلات نیز باید مورد توجه قرار گیرد. پاسخ به این سوالات بر نحوه اقدام مشاور مدرسه در مداخله تاثیر گذار خواهد بود.

موسوی بر لزوم تعیین اهداف برای دانش‌آموزان تاکید کرد و‌گفت: هنگامی که دانش‌آموزان دارای اهداف تحصیلی و شغلی هستند، تمایل بیشتری برای کسب موفقیت‌های تحصیلی دارند. بنابراین مشاوران مدرسه باید بر کمک به دانش‌آموزان در تعیین اهداف، متمرکز شوند. البته این اقدام همیشه آسان نیست؛ زیرا برخی از دانش‌آموزان هنوز نمی‌دانند که از زندگی چه می‌خواهند. در این راستا باید اهداف کوتاه مدت و معین توسط دانش‌آموزان تعریف شود. به عنوان مثال دانش‌آموز هدفی تعیین کند و بر اساس آن متعهد شود که تمام تکالیف درس شیمی را تا پایان هفته انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069898

وب گردی

وب گردی