تولید بیش از یک میلیون لیتر مواد ضد عفونی کننده توسط پارک‌های علم و فناوری

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: میزان مواد ضد عفونی کننده که توسط شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری تولید شد، بالای یک میلیون لیتر در روز بود؛

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسعود برومند در جلسه اخیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: نخستین موضوعی که در کمیسیون دائمی شورای عالی عتف مطرح شد، بحث مالیات شرکت‌های دانش‌بنیان بود؛ طرحی که هم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هم در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روی آن به‌صورت جداگانه کار شده و نتیجه واحدی کسب شده بود.

وی ادامه داد: نتیجه این بود که برای استفاده بیشتر از اثربخشی مالیاتی، باید بحث هزینه‌کرد برای تحقیق و توسعه را مطرح کرد، در چنین مکانیزمی به‌جای این‌که مشوق‌های مالیاتی به درآمدهای شرکت‌ها داده شود، به هزینه‌های تحقیق و توسعه داده می‌شود. در این مورد صحبت شد و همه اعتقاد داشتند این مسیر، حتمی است و برای انجام این کار باید اقداماتی صورت بگیرد.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: مقرر شد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت‌هایی را انجام دهد و بخشی را نیز وزارت علوم در پارک‌های علم و فناوری برعهده بگیرد. در عین حال قرار شد جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارتخانه‌هایی که صنعتی هستند و شرکت‌های صنعتی در آنها فعالیت دارند، در کمیسیون هماهنگی دبیرخانه شورای عالی عتف تشکیل شود.

برومند بیان کرد: بنا شد جلسه‌ای جداگانه با وزارت اقتصاد و دارایی نیز داشته باشیم تا بتوانیم این موضوع را پیش ببریم و نظامی در این باره ایجاد شود. اگر چنین کاری صورت بگیرد، امکان پشتیبانی از تحقیق و توسعه شرکت‌های خصوصی فراهم شده و این امکان حاصل می‌شود که بتوانیم دانش‌بنیانی را با میزان هزینه‌کرد تحقیق و توسعه شرکت‌ها بیان کنیم.

وی افزود: بحث دیگری از بابت روشن شدن نحوه انعقاد قراردادهای پژوهشی مطرح و پیش‌نویسی در دبیرخانه شورای عالی عتف تهیه شد تا نشان دهد نحوه انعقاد قراردادها، مزیت‌ها و آنچه شرکت‌ها و دانشگاه‌ها باید انجام دهند، چگونه باید باشد. پیش‌نویس تهیه و قرار شد برای اعضا ارسال شود تا در این مورد اظهار نظر کنند و بعد با وزارت اقتصاد و دارایی در این باره همفکری و هماهنگی کنیم.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به موضوع دوم جلسه گفت: بخش بعدی جلسه به ارائه گزارش سال 98 بند (ح) تبصره 9 قانون بودجه و سامانه «ساتع» (سامانه ملی عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری) مربوط بود. گزارش مالی آن ارائه و مشخص شد چه اتفاقی در سال 98 رخ داد. گزارش بسیار دقیقی بود؛ البته دوستان درخواست داشتند گزارش از جنبه اثربخشی، نوع پروژه‌ها و حوزه‌هایی که به‌عنوان پروژه‌های پژوهشی تعریف شده، باشد که قرار شد برای جلسه بعدی آماده و ارائه شود.

برومند در ادامه تأکید کرد: بحث سوم که فقط باب اصلی آن را باز کردیم، بحث گزارش اولیه در مورد تهیه برنامه‌های عملیاتی پروژه‌های تحقیق و توسعه در 10 استان کشور بود که اصول کلی آن توضیح داده و قرار شد در جلسه دیگری، این موضوع به‌صورت کامل ارائه شود.

وی با ارائه گزارشی از اقدامات پارک‌های علم و فناوری در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: شرکت‌هایی که در پارک‌های علم و فناوری کشور مستقر هستند و فعالیت دارند، به‌دلیل چابکی‌شان، نخستین شرکت‌هایی بودند که پاسخ لازم را به نیاز کشور در این باره دادند. فعالیت شرکت‌ها، فوق‌العاده و غیر قابل تصور بود. آنها در مدت زمان کوتاهی، خطوط تولید خود را برای تولید ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده تغییر دادند و حتی خط جدید تولیدی ایجاد کردند.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نتیجه این شد که بخشی از پارک‌های ما نه‌تنها نیاز استان‌های خود؛ بلکه نیاز استان‌های دیگر را نیز تأمین کردند. اعداد و ارقام محصولات تولید شده بسیار قابل توجه است. میزان مواد ضد عفونی کننده که توسط این شرکت‌ها تولید شد، بالای یک میلیون لیتر در روز بود؛ حتی تجهیزات پزشکی مثل «ونتیلاتور» (دستگاه تنفس مصنوعی) که در شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری خراسان تولید شد، عملاً باعث شد صنعت «ونتیلاتور سازی» توسعه خوبی پیدا کند.

برومند یادآور شد: حمایتی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مجموعه دولت از ساخت تعداد بسیار زیادی «ونتیلاتور» انجام دادند، قابل توجه و تقدیر است. از طرف دیگر پژوهشگاه‌های ما در وزارت علوم فعال شدند. پژوهشگاه علوم انسانی و مراکز تحقیقاتی در بخش علوم انسانی، فعالیت زیادی داشتند و به تحقیق روی موضوعات مرتبط با جنبه‌های اجتماعی، روحی و روانی پدیده کرونا پرداختند. پژوهشگاه ژنتیک نیز در حوزه تشخیصی، اقدامات بسیار خوبی انجام داد و مرکز تشخیص طبی مؤثری را شکل داد.

وی افزود: هفته پیش که آخرین گزارش را دریافت کردم، این مرکز تشخیص طبی، بالای پنج هزار نمونه را تست کرده و به بیمارستان‌ها گزارش داده بود. در مجموع پژوهشگاه‌های ما حتی برای تولید مواد ضد عفونی کننده و تأمین الکل از مواد گیاهی و ضایعات مواد غذایی اقدام کردند که اکنون در حال تولید و عرضه به بازار است.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: دانشگاه‌ها نیز همین وضعیت را دارند. طبق گزارش‌های ما، تقریباً تمام دانشگاه‌های کشور برای تولید و تأمین اقدام کرده‌اند؛ حتی محصولاتی را به صورت «پایلوت» (نمونه) تولید و به بازار عرضه می‌کردند. بیش از 400 شرکت مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، در طول دوره شیوع کرونا مسئول این کار بودند. الحمدالله اکنون به وضعیتی رسیده‌ایم که پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، نیاز کشور را پاسخ داده‌اند و برنامه دارند تا صادرات را نیز در دستور کار داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070046

وب گردی

وب گردی