پنجمین گزارش عملکرد فصلی پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد ارائه شد

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی پنجمین گزارش عملکرد فصلی به اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی را ارائه کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بابک نگاهداری معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی و مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، پنجمین گزارش عملکرد فصلی ویژه بهار 99 به اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی را ارائه کرد.

در این گزارش آمده است: با سلام و درود به همه شما عزیزان و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در این ماه مبارک، در آستانه عید سعید فطر همچون گذشته قصد دارم در این مجال گوشه ای از زحمات و تلاش هایی را که در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی در زمان مسئولیت بنده توسط همکاران گرانقدرم انجام شده است به اطلاع شما برسانم. در این مدت زمان تقریبا 16 ماهه، همواره رویکردها و سیاست های کلان دانشگاه و ماموریت های تعیین شده برای این مجموعه را مد نظر قرار داده و بی وقفه در راستای دستیابی به بهترین عملکرد با سرعت و دقت در تلاش بودیم.

با نگاهی به رسانه های دانشگاه و عملکرد پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی به خوبی می توان دریافت که در زمان های حساس دانشگاه آزاد اسلامی که حاشیه ها به اوج خود رسیده بود، همکارانم در پژوهشگاه با تمام توان و بدون هیچ تعلل و تردیدی در راستای اهداف دانشگاه قدم برداشته اند. منعقد شدن قراردادهای همکاری با صنایع بزرگ کشور در راستای درآمدزایی از امکانات دانشگاه و ارائه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی در شرایط پرتنش دو ماه آخر سال گذشته و در شرایط ویژه کرونا گواهی بر این مدعاست. در شرایط تقریبا تعطیل اسفند 98 و فروردین 99 طرح هم اندیشی کرونا و دستورالعمل فعالیت های آزمایشگاه های دانشگاه در شرایط فاصله گذاری اجتماعی تدوین و توسط ریاست محترم دانشگاه ابلاغ شد و زیرساخت های لازم برای مقابله با کرونا فراهم گردید.

انجام وظیفه با تمام قدرت و پرهیز از محافظه کاری در خدمت به شما عزیزان مرام خدشه ناپذیر ما در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی بوده است و امیدوارم که این فرهنگ کار و تلاش سازمان یافته و خستگی ناپذیر در بدنه ستادی دانشگاه آزاد اسلامی ماندگار شود، که این میراث به تنهایی اوج رضایت مندی برای بنده و همکارانم در پژوهشگاه خواهد بود.

از ابتدای حضور در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه توجه ویژه ای به سامانه سپاری امور داشتیم که متاسفانه به دلیل مشکلات به وجود آمده با مجموعه های قبلی ارائه دهنده خدمات سامانه ها به دانشگاه، موفق به دستیابی به یک سامانه جامع و یکپارچه امور پژوهشی به عنوان یک هدف نهایی نشدیم، ولی قدم های اساسی برای رسیدن به این هدف برداشته شده است و امیدورام ادامه این مهم در دانشگاه مغفول نماند. از سوی دیگر تلاش داشتیم با تاکید بر صف سپاری از مشارکت حداکثری شما عزیزان به عنوان بدنه دانشگاه آزاد اسلامی در تصمیم گیری های پژوهشی استفاده کنیم و بروکراسی های اداری را به حداقل برسانیم. هرچند در این راه با موانع فرهنگی و ساختاری در دانشگاه مواجه بودیم، ولی تاکید چندین باره بر این موضوع و تلاش در رفع موانع خوشبختانه این رویکرد را به یک گفتمان قابل قبول در دانشگاه تبدیل کرده است.

شناسایی موانع و برنامه ریزی در راستای رفع آن ها یکی از اهداف دوره مسئولیت بنده در پژوهشگاه بوده است. به دلیل جابجایی های ساختاری در دانشگاه آزاد اسلامی امور پژوهشی از قبیل علم سنجی و توجه به تحقق رتبه واقعی دانشگاه در پایگاه های بین المللی، تشویق مقالات، پژوهانه، تخلفات پژوهشی، امور مجلات، امور مراکز تحقیقاتی، امور آزمایشگاه ها، امور طرح های پژوهشی (درون دانشگاهی و برون دانشگاهی)، ارتباط با صنعت، سفرهای خارجی اعضا هیات علمی از جمله ماموریت های مطالعاتی و شرکت در کنفرانس ها، اعتبارات پژوهشی، جمع آوری و ساماندهی آمار و اطلاعات پژوهشی، ارزیابی و رتبه بندی های استانی و واحدی، ارزیابی و رتبه بندی مراکز تحقیقاتی، بازاریابی آزمایشگاه ها، ساماندهی همایش ها و ساماندهی امور اختراعات از جمله مواردی بود که به دلیل تغییرات جدید معطل مانده بود. خوشبختانه با سیاست گذاری و بروزرسانی بخشنامه های مرتبط، امروز در دانشگاه این امور به روال عادی برگشته و ساماندهی شده است.

امیدوارم این تلاش ها ادامه یابد و اکنون که موقع برداشت محصول همه این تلاش ها است از این بستر ایجاد شده به درستی بهره برداری شود، چرا که یکی از رسالت های اصلی هر دانشگاهی توجه به پژوهش و پژوهشگر است و بدون توجه به آن، مفهوم دانشگاه زیر سوال خواهد رفت و به تاثیر مورد انتظار در جامعه نخواهیم رسید.

معتقدم که یکی از اصول مدیریت یکپارچه و ماموریت گرا در هر سازمانی، مشخص کردن دقیق و قابل اندازه گیری خروجی های بلند مدت مورد انتظار از ارکان سازمان است. با این رویکرد برنامه راهبردی عملیاتی ارتقا نظام پژوهش دانشگاه افق 1404 را در دستور کار قرار دادیم و خوشبختانه در اواخر سال گذشته نهایی کردیم. در این برنامه با توجه به زیرساخت های استانی، نیروی انسانی و پتانسل های منطقه ای سهم هر استان از تحقق این برنامه مشخص شد. با شاخص گذاری دقیق در این برنامه، خروجی پژوهشی مورد انتظار از هر استان در سال های پیش رو محاسبه شده است.

همچنین با آسیب شناسی حوزه پژوهش دانشگاه، موانع پیش رو اجرای این برنامه را استخراج کرده و با رایزنی و ارتباط پیوسته با حوزه های اجرایی دانشگاه در راستای رفع آن ها تلاش کردیم. این برنامه در سال گذشته طی چندین مکاتبه برای نظرخواهی و نهایی سازی برای استان ها ارسال گردید و خوشبختانه در اواخر همان سال نهایی و طی مکاتبه ای به استان ها ارسال شد.

به عنوان افتخاری دیگر برای دانشگاه آزاد اسلامی، در راستای منویات رهبری در جهت تحقق شعارهای رونق تولید و جهش تولید و استفاده از ظرفیت های عظیم دانشگاه به این منظور برنامه ریزی کردیم. در این زمینه، کانون های دانشگاه، صنعت و جامعه را فعال کردیم و موفق به عقد توافق نامه هایی با صنایع بزرگ کشور با ارزشی بالغ بر 10،000 میلیارد تومان شدیم. لازم به توضیح است که این توافقنامه ها مرحله ای فراتر از تفاهم نامه های دانشگاه است و در جلسات تخصصی با کارشناسان صنایع و فعالان حوزه آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه پیوست های فنی و خروجی های دقیق مورد انتظار به تائید طرفین رسیده است.

در حقیقت با یک بازاریابی در سطح کلان کشور، اکنون شرایط فعالسازی تجهیزات منحصر به فرد آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای کمک به رونق تولید و ایجاد جهش تولید فراهم شده است که به تبع آن منجر به افزایش درآمدهای غیرشهریه ای خواهد شد. این مهم با امکانات موجود و گاها بلااستفاده دانشگاه برنامه ریزی شد و به مرحله امضا توافق نامه ها رسید. امیدوارم اکنون که موقع برداشت حاصل همه این تلاش های بی وقفه است، این راه ادامه یابد و شاهد رونق آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه و گسترش ارتباطات حقیقی با صنایع کشور باشیم.

در یک نگاه کلی، در این مدت با دو ماموریت اصلی حوزه های ستادی که سیاست گذاری و برنامه ریزی از یک سو و نظارت و راهبری از سوی دیگر است قدم برداشتیم. در زمینه سیاست گذاری، ماموریت های تعیین شده برای پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی را همواره مد نظر قرار داده و با عنایت ویژه به رویکردهای ریاست محترم دانشگاه در زمینه تبدیل دانشگاه به یک دانشگاه مساله محور و پژوهش اثرگذار و حل مشکلات و معضلات جامعه و صنایع از طریق آن اقدام کرده ایم. همچنین نظارت و ارزیابی ها را منوط به خروجی های مشخص و قابل محاسبه کردیم، به عنوان مثال حق سرپرستی مراکز تحقیقاتی را به میزان درآمدزایی و انجام طرح های پژوهشی موفق مرتبط کرده ایم.

از طرفی در راستای ارزیابی و نظارت عملیاتی، برنامه منسجمی با عنوان نشست های راهبری پژوهشی منطقه ای در مناطق ده گانه دانشگاه آزاد اسلامی برنامه ریزی و اجرا کردیم. هدف این برنامه تجمیع بازدیدهای موردی از واحدها در یک نشست برنامه ریزی شده و منسجم بوده است، به طوریکه علاوه بر کاهش هزینه ها کلیه امور محول شده به پژوهشگاه و باشگاه پژوهشگران جوان در این نشست ها از نزدیک مورد ارزیابی و نظارت قرار می گرفت و پیرامون آن ها تبادل نظر و همفکری صورت می گرفت.

یکی از نقاط قوت این نشست ها، گردهمایی مسئولین استانی و مسئولین واحدهای دانشگاهی، فعالان اقتصادی هر منطقه و مدیران سازمان مرکزی به صورت یکجا بوده است که قدرت تصمیم گیری با در نظر گرفتن کلیه ابعاد موضوعات را فراهم می کند و قدرت چانه زنی با صنایع را افزایش می دهد.

چنین برنامه منسجمی می تواند الگویی کارآمد برای نظارت و ارزیابی و راهبری سیاست های دانشگاه از نزدیک در سفرها و نشست های کم هزینه و موثر باشد. خروجی های پنج نشست برگزار شده در دوران مسئولیت بنده با عنوان دستاوردهای نشست های راهبری پژوهشی منطقه ای به محضر شما عزیزان از طریق رسانه های دانشگاه قبلا اطلاع رسانی شده است و در دسترس است.

وقتی در این مدت به کارنامه کارکنان محترم در پژوهشگاه و مدیران کل این مجموعه که همه از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی هستند نگاه می کنم، چیزی جز فداکاری و تلاش وصف ناپذیر آن ها نمی بینم. همه این تلاش ها در شرایطی انجام شده است که بنا به تصمیم دانشگاه، همکارانم در پژوهشگاه به ساختمان فردوسی منتقل شدند و با مشکلات فراوان انتقال به یک ساختمان جدید و غیر آماده مواجه شدند. با این حال، دستاوردهای همکاران ارجمندم در این مجموعه با وجود همه این مشکلات، عیار بالای تعهد و وظیفه شناسی آن ها را نشان می دهد و نمی دانم با کدام واژه اوج فداکاری و سخت کوشی ایشان را توصیف کنم. امیدوارم قدر و منزلت این عزیزان حفظ شود و به درستی از همه آن ها قدردانی صورت گیرد و شاهد گسترش این فرهنگ در میان کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی باشیم.

برای پرهیز از اطاله کلام از بازگو کردن سایر فعالیت های انجام شده در این مدت خودداری می کنم. با این حال کلیه دستاوردهای پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه به تفصیل در گزارش های فصلی قبلی، اخبار منتشر شده در رسانه های دانشگاه و خبرنامه های پژوهش منتشر شده است و در دسترس شما عزیزان است. امیدوارم این فرهنگ پاسخگویی به مخاطبان در بین همه مسئولین دانشگاه همه گیر شود تا باعث تعامل بیش از پیش مسئولین و بدنه دانشگاه شود و تبادل اندیشه در دانشگاه به طور گسترده ای صورت گیرد.

سخن آخر

امیدوارم تلاش ها و اقدامات انجام شده توسط همکاران عزیزم در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه در این مدت بی نتیجه نماند و اکنون که موقع به ثمر نشستن برنامه ها و طرح های اجرا شده است، این راه ادامه یابد و شاهد خروجی های مورد انتظار و تحول در حوزه پژوهش اثرگذار در دانشگاه آزاد اسلامی باشیم.

بر خود لازم می دانم از اعتماد ریاست محترم دانشگاه برای سپردن مسئولیت پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه به اینجانب کمال و تشکر قدردانی را اعلام دارم و از اعضای محترم هیات رئیسه دانشگاه و کلیه همکاران بزرگوارم در سازمان مرکزی که در طول این مدت با آن ها همکاری نزدیکی داشتم تشکر و قدردانی کنم.

همچنین از اعتماد مجدد ریاست محترم دانشگاه برای سپردن سرپرستی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران کمال تشکر را دارم و امیدوارم در مسئولیت جدید در سایه الطاف الهی بتوانم خدمت گذار میهن اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی و شما برادران و خواهران گرامی باشم.

بابک نگاهداری

معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی

انتهای پیام/

کد خبر: 1070218

وب گردی

وب گردی