افزایش حداکثری تعداد مخاطبان برنامه‌ کانون‌های فرهنگی از طریق فضای مجازی

دبیر کانون بهداشت و سلامت دانشگاه خوارزمی تهران گفت: برنامه‌هایی که در گذشته به صورت حضوری برگزار می‌شد به دلیل تداخل زمانی از تعداد مخاطب مناسبی برخوردار نبود؛ اما ادامه این موضوع از طریق فضای مجازی امکان حضور حداکثری مخاطبان را فراهم می‌کند.

محمد کاظم پرستش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تأثیر کانون‌ها بر مسئولیت‌پذیری‌اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای اظهار کرد: قطعاً می‌تواند مؤثر باشد زیرا زمانی که یک فرد به عنوان دبیر این حوزه انتخاب می‌شود تمام برنامه‌ها، پیگیری آن، چینش اعضا و شورای مرکزی هم برعهده آن فرد است.

وی افزود: همچنین به دلیل اینکه دبیر کانون برنامه‌ای اجرا می‌کند باید مسئولیت آن را هم برعهده بگیرد، بنابراین در کنار القا شدن حس مسئولیت‌پذیری، مباحث تعاملات بین فردی و حتی درون فردی هم مطرح می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده به دلیل هماهنگی و اجرای برنامه‌ها نیاز است تا دبیر کانون با مسئولان مربوط ارتباط و صحبت کند که خود این امر سبب افزایش ابعاد و تعاملات اجتماعی و بهبود یافتن مهارت‌های اجتماعی و فردی آن فرد می‌شود.

کانون‌های فرهنگی بستری برای رشد استعداد دانشجویان است

دبیر کانون بهداشت و سلامت دانشگاه خوارزمی تهران با تأکید بر اینکه دانشجویان باید در کنار مباحث درسی به مسائل فرهنگی هم بپردازند، گفت: از آنجایی که هر دانشجو باید به غیر از مباحث علمی و تخصصی خود به مسائل فرهنگی و پژوهشی هم بپردازد پس کار فرهنگی می‌تواند ابعادی برای آنها فراهم کند که اگر فردی دارای خلاقیت و استعداد بود که در حوزه تخصصی خود نمی‌توانست آن را شکوفا کند؛ فعالیت‌های فرهنگی این بستر را برای آن فراهم کند.

پرستش ادامه داد: علاوه بر موارد ذکر شده به دلیل اینکه دانشجو وارد گروه می‌شود و بین فرد و گروه الزاماتی وجود دارد، در کنار ارائه زمان خود برای انجام فعالیت‌ها، مسائل بسیاری را هم یاد می‌گیرند، به طور مثال دانشجویانی هستند که در یک کانون فعالیت می‌کنند؛ اما از مهارت‌های چندگانه هم برخوردار هستند. به طور کلی به دلیل اینکه کانون‌های فرهنگی جهت‌گیری‌های سیاسی ندارند و اعضا را صرفاً به دلیل دانشجو بودن می‌پذیرند، می‌تواند تبدیل به بستری برای رشد و کشف استعدادهای دانشجویان شود.

وی درباره تأثیر کانون‌ها در تک بعدی نشدن دانشجویان تشریح کرد: به دلیل کاربردی نبودن محتوا و مسائل ارائه شده در دانشگاه، رشته‌ها و مقاطع تحصیلی گوناگون؛ دانشجویان نسبت به فضای آموزشی تمایل و علاقه‌ای ندارند و در گیر نوعی بی برنامگی هستند. کانون‌های فرهنگی این شرایط را برای آن دسته از افرادی که با کمبود انرژی در زمینه درسی روبه رو هستند، فراهم می‌کند تا با در اختیار داشتن مهارتی آنها را جذب کند؛ به عبارت دیگر این نهاد یک پیش زمینه برای مباحث درسی ایجاد می‌کند.

افزایش حداکثری تعداد مخاطبان برنامه‌ کانون‌ها از طریق فضای مجازی

دبیر کانون بهداشت و سلامت دانشگاه خوارزمی تهران با اشاره به اینکه در فضای مجازی امکان حضور حداکثری دانشجویان برای شرکت در برنامه‌ها وجود دارد، تصریح کرد: تعدادی از کانون‌ها هستند که برنامه آنها از ماهیت حضوری برخوردار بوده و در فضای مجازی بستر کمتری برای فعالیت آنها وجود دارد؛ اما سایر کانون‌ها از طریق نرم افزارهایی برنامه‌ها و سمینارهای خود را برگزار کرده‌اند.

پرستش افزود: مزیتی که در استفاده از فضای مجازی توسط کانون‌ها وجود دارد این است که برنامه‌ها و اقداماتی که در گذشته به صورت حضوری برگزار می‌شد به دلیل تداخل زمانی از تعداد مخاطب مناسبی برخوردار نبود؛ اما ادامه فعالیت‌ها از طریق فضای مجازی امکان حضور حداکثری مخاطبان را فراهم می‌کند زیرا اطلاع رسانی‌های بیشتری انجام می‌شود. همچنین ادامه برنامه‌ها و فعالیت کانون‌ها از این طریق به صورت دسته بندی شده است، موضوعی که شاید با ارتباط حضوری برای دانشجویان وجود نداشت.

وی درباره مزایا و معایب افزایش تعداد کانون‌ها در سال‌های گذشته اظهار کرد: افزایش تعداد کانون‌ها در دانشگاه خوارزمی به صورت محدود از طریق دانشجویان جدید الورود بوده است. فعالیت این نهاد در چهار حوزه اجتماعی، فرهگی، مذهبی و هنری تقسیم بندی شده است؛ اما این مسئله مطرح می‌شود شاید دانشجویانی توانمند و با برنامه، خلاقیت و مهارت جدیدی برای ارتقای این نهاد داشته باشند که با تأسیس کانون جدید گامی در راستای رشد بستر فرهنگی و جذب دانشجویان مشتاق بر می دارند.

دبیر کانون بهداشت و سلامت دانشگاه خوارزمی تهران ادامه داد: اما تنها موردی که می‌توان به عنوان عیب در این زمینه نام برد موازی کاری است به این معنا که نباید چند کانون با یک‌دیگر موازی کاری کنند. علاوه بر موارد ذکر شده اگرچه کانون‌ها متعلق به همه دانشجویان است؛ اما افرادی که وارد کانون‌ها می‌شوند، باید فعال باشند؛ به گونه ایی که افراد توانمند و خلاق علاوه بر حضور در شورای مرکزی و جلسات هماهنگی برنامه‌ها؛ هر کدام به خوبی بتوانند برنامه جذاب و پرمخاطبی برای دانشجو اجرا کنند.

پرستش با تأکید براینکه دخالت تعدادی از تشکل‌های دانشجویی در فعالیت کانون‌های فرهنگی یک چالش مهم است گفت: در حال حاضر مهم‌ترین چالشی که در مسیر فعالیت این نهاد قرار دارد، دخالت تعدادی از تشکل‌های دانشجویی در روند فعالیت کانون‌ها است. متاسفانه این تشکل‌ها به جای پیشنهاد برنامه‌های متنوع برای انجام هر چه بهتر آنها سعی در مبهم کردن فضای کاری و سنگ اندازی‌های متعدد می‌کنند. همچنین با وجود اینکه این نهاد برنامه‌های فرهنگی متعددی را دارد به دلیل کمبود بودجه نمی‌تواند اقدامات و فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

وی افزود: در واقع با وجود تشویق‌های فراوان برای انجام فعالیت فرهنگی، این دغدغه و الزام از سوی مسئولان دانشگاهی دیده نمی‌شود. همچنین عدم صدور مجوز و لغو برخی برنامه‌ها و فعالیت‌های این نهاد به خصوص کانون‌های هنری از سوی مسئولان نظارتی با وجود قانونمند بودن برنامه‌های مذکور چالش دیگری است که جای تامل بسیاری دارد.

پرستش در پایان گفت: در مجموع کانون‌های فرهنگی دانشگاه خوارزمی با انجام فعالیت‌های متنوع، قانونمند و پر مخاطب به کمک مدیریت جدید، حمایت و پشتیبانی فرهنگی و کارشناسان فرهنگی توانسته‌اند برای زمان‌های غیردرسی و اوقات فراغت دانشجویان گام موثری بردارند. انجام فعالیت‌های مختلف در عرصه فرهنگی امری شایسته و دارای اهمیت است چراکه که مقام معظم رهبری به دغدغه مند بودن دانشجویان در حوزه فرهنگی تاکید فراوانی داشتند. امید است با رفع مشکلات موجود در مسیر فعالیت کانون‌ها، ایجاد فضا و بستری مناسب‌تر این نهاد بتواند به توصیه‌های رهبری پایبند باشد و به تربیت و توانمندسازی دانشجویان جوان بپردازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070359

وب گردی

وب گردی