آیا پای لابی‌گری در میان است؟/ تلاش نماینده سابق سراوان برای جذب در دانشگاه به‌عنوان هیات علمی

نماینده سراوان در مجلس دهم که در دوران نمایندگی به دلیل برخی حواشی در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شد، این روزها و بعد از پایان دوران نمایندگی به دنبال این است تا در دانشگاه سراوان به عنوان عضو هیات علمی جذب شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حدودا دو سال از مطرح شدن و انتشار اخباری درباره بحث سرقت علمی محمد باسط درازهی نماینده سابق مردم سراوان از مقاله "ولفرام بوگارد" استاد علوم کامپیوتر دانشگاه فرایبورگ آلمان در رسانه‌ها می گذرد، ماجرایی که واکنش بسیاری از دانشگاهیان را در پی داشت.

بر همین اساس در آن زمان ۱۰۳ تشکل دانشجویی از سراسر کشور در نامه ای خطاب به رئیس وقت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از سرقت علمی نماینده سراوان انتقاد کنند.

103 تشکل دانشجویی: «درازهی» متهم به سرقت علمی است/ مجلس برخورد قانونی کند

در نامه این تشکل ها که در برخی رسانه ها و خبرگزاری منتشر شد؛ آمده بود که: ماجرای سرقت علمی در مقاله منتسب به محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان، از مقاله ۳ محقق دانشگاه فرایبورگ که با ابتدایی ترین شیوه تقلب صورت گرفته خشم گسترده مردم، علی الخصوص قشر فرهیخته و دانشگاهی را در پی داشته است.

این تشکل های دانشجویی در این نامه تاکید کرده بودند: درحالی نماینده سراوان متهم به سرقت علمی است که وی خود در مصاحبه‌ای بعنوان عضو کمیسیون آموزش مجلس دهم، از تصمیم مجلس در برخورد جدی با افرادی که با تقلب، صاحب مدرک و مقالات معتبر می‌شوند خبر داده و خطراتی که ممکن است این پدیده شوم برای کشور داشته باشد را گوشزد کرده بود!

تشکل‌های دانشجویی در آن نامه با تاکید بر اینکه جای چنین افرادی نباید در مجلس و دانشگاه باشد! اعلام کردند: مطالبه شفاف جنبش دانشجویی از وکلای مردم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیگیری مجدانه و بررسی دقیق سرقت علمی درازهی و برخورد قانونی با تخلف وی شده بودند.

توهین درازهی به یک کارمند

حواشی نماینده خبرساز سیستان و بلوچستان به همین جا ختم نمی شود، وی یک بار دیگر هم در سال 97 به دلیل رفتار حاشیه سازش با یک کارمند دولتی و انتشار فیلم این اتفاق در فضای مجازی و رسانه ها مورد توجه قرار گرفت.

آنچه فیلم مذکور نشان می داد این بود که درازهی درخواستی خارج از ضوابط اداری دارد اما کارمند در برابر خواسته وی مقاومت می کند و می گوید: «من از شما دستور نمی‌گیرم.» این نماینده مجلس در واکنش، با کلماتی زشت و لحنی توهین‌آمیز با این کارمند برخورد می‌کند. در ادامه کارمند اداره، این نماینده مجلس را معرفی می‌کند که یکی از مراجعان نیز با عصبانیت به این نماینده توهین کرده و او را از محل وقوع این اتفاق بیرون می‌اندازد.

رفتار حاشیه ساز نماینده سراوان و برخوردش با مامور گمرک موجب اعتراض بسیاری از اساتید، اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و فعالان دانشجویی شد. تا جایی که دانشگاهیان از درازهی خواستند از مردم بابت این رفتار عذرخواهی کند.

گزارش اعتراض گسترده دانشگاهیان به رفتار درازهی را اینجا بخوایند.

همچنین 28 تشکل دانشجویی سیستان و بلوچستان در آن زمان طی نامه ای به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس تاکید کردند که دُرازهی به‌جای تبرئه خود باید از مردم عذرخواهی کنید.

این تشکل‌های دانشجویی همچنین خواستار برخورد با نماینده مردم سراوان شدند. ( متن نامه )

تلاش نماینده سابق سراوان برای جذب در دانشگاه به عنوان هیات علمی

درازهی که گفته شده در سالهای قبل از نمایندگی به صورت پاره وقت در برخی دانشگاه های سراوان و به صورت حق التدریس فعالیت می کرده و استاد هیچ دانشگاهی نیست، این روزها و بعد از پایان دوران نمایندگی به شدت به دنبال این است تا در دانشگاه سروان به عنوان عضو هیات علمی پذیرفته شود.

تائید جذب درازهی به عنوان هیات علمی قبل از رسیدن نتیجه استعلامات

یکی از منابع آگاه در این راستا به فارس می گوید: وقتی جلسه ماده ۲۰ برای جذب آقای درازهی برگزار شد در جلسه اول با جذب وی مخالفت شد ولی در جلسه دوم که در فاصله چند روز بعد برگزار شد، وی با ۴ رای موافق و سه رای مخالف رای آورد!

وی ادامه می دهد: طبق روند قانونی ابتدا باید جواب استعلامات از مراجع مربوطه بیاید و بعد از آن درباره جذب یک عضو هیات علمی تصمیم گیری شود که در رابطه با آقای درازهی تخلف صورت گرفته است.

این منبع آگاه تاکی می کند: آقای درازهی برای مجلس هم ثبت نام کرد ولی نتیجه استعلامات موجب رد صلاحیت وی شد، ولی در مشخص نیست چه فشارهایی وجود دارد که برای جذب وی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه منتظر پاسخ استعلامات برای جذب جذب نشدند.

وی تاکید کرد: همچنین شنیده شده برخی اساتید در زمان جذب آقای درازهی صلاحیت علمی وی را ضعیف اعلام کردند، به دلیل اینکه در قسمت پژوهشی هیچ مقاله ای نداشته است ، ولی با این حال باز می بینیم وی را برای جذب تایید کردند آن هم علیرغم اینکه هنوز نتیجه استعلامات نیامده بود.

آنگونه که شنیده شده، هم اکنون برای جذب درازهی منتظر جواب استعلامات هستند و قرار شده است اگر استعلامات مثبت نشود پرونده مختومه شود. این در حالی است که برخی اساتید با توجه به حواشی ای که درازهی درگذشته داشته نگران این هستند که در روند دریافت استعلامات هم برخی مسائل نادیده گرفته شوند.

وجود برخی لابی‌ها برای جذب نماینده سابق سراوان در دانشگاه

یک منبع مطلع دیگر هم در این رابطه به فارس گفت: در گذشته نیز تلاش هایی برای جذب آقای درازهی در دانشگاه سراوان صورت گرفته بود ولی در آن زمان موفق به این اقدام نشده بود. ولی شنیده شده در روزهای آخر مجلس دهم یک جلسه در وزارت علوم برگزار می شود و در این جلسه جذب آقای درازهی با 4 رای مثبت و 3 رای منفی تصویب می شود.

وی ادامه داد: این جلسه در حالی برگزار می شود که هنوز پاسخ استعلامات برای جذب آقای درازهی نیامده است ولی گویا برخی لابی ها موجب می شود این موضوع نادیده گرفته شود.

بر اساس این گزارش، از آنجایی که در گذشته بحث سرقت علمی محمد باسط درازهی مطرح شد و بعد از آن نیز وی در انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شده است و با توجه به اهمیتی که جایگاه استادی در دانشگاه دارد، به نظر می رسد برای جذب وی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه، باید بررسی های دقیق تری صورت گیرد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1070373

وب گردی

وب گردی