کاهش تعداد مبتلایان به کرونا در 10 روز گذشته

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خوشبختانه در ۱۰ روز گذشته، کاهش شدیدی در تعداد مبتلایان جدید داشته‌ایم و همچنین تا پایان تابستان انتظار موج دیگر شیوع کرونا را نداریم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دومین روز از هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی که به صورت مجازی و به همت بنیاد مصطفی(ص) در محل کارخانه نوآوری آزادی در حال برگزاری است.

علی‌اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص بیماران کرونا گفت: فعالیت‌های ما در مواجه با کرونا براساس زمان بود؛ از زمانی که در کشور چین خبر این بیماری را شنیدیم، در ایران ستادی تشکیل دادیم که وظیفه این گروه بررسی اقدامات اپیدمی در کشور ما بود.

وی در ادامه بیان کرد: بعد از سی روز از اعلام شیوع این بیماری در چین، ما یک نمونه در ایران کشف کردیم که بعد از آن فعالیت‌های مختلفی را انجام دادیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین افزود: دو روز بعد از کشف اولین مورد در ایران، دانشگاه و مدارس را تعطیل کرده و بعد از پنج روز همه دانشگاه‌های کشور را تعطیل کردیم. همچنین بررسی و فعالیت‌های بهداشتی را تشدید کرده و حتی اماکن مقدس از جمله حرم امامان معصوم و مساجد را نیز تعطیل کردیم؛ برخی از این محدودیت‌ها برای اولین بار بود.

وی با بیان اینکه در کشور ایران حدود پنج و سه دهم درصد افراد مبتلا به کرونا فوت کردند، گفت: در آمریکا این آمار بالاتر است؛ این آمار نشان دهنده، مدیریت ما بوده است. آمار در ایران، خفیف‌تر از سایر کشورها است؛ در کشورهای انگلیس، هلند، بلژیک و آلمان تعداد تست‌های مثبت‌ شیب بیشتری دارد. تعداد درگذشتگان در کشور ما آمار قابل قبولی نسبت به دیگر کشورها دارد.

حقدوست در ادامه تصریح کرد: آمار تجمیعی براساس سناریوهای مختلف بدون فاصله گذاری اجتماعی می‌توانست بیشتر از صدهزار مورد باشد اما خوشبختانه بین یازده تا دوازده هزار مورد متوقف شد. ما بیشتر مراکزی که احتمال تجمع در آن ها بود را تعطیل کردیم که مرگ و میر کاهش یابد؛ آمار موجود، نشان دهنده تاثیر آن است. مداخلات ما از جمله در تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها آمار مبتلایان را کاهش داده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین افزود: ما درحال ایجاد برنامه مختلفی هستیم که برخی از آن‌ها در میان مدیران رده بالا است. در برخی استان‌ها شیوع بیشتر و در برخی استان‌ها شیوع کمتری داریم. همچنین ما در حال تهیه آماری برای مقامات بهداشتی و مدیران در سطح استان هستیم.

حقدوست گفت: در شهر خوزستان که قسمت غربی کشور ایران و در نزدیکی مرز کویت است، وقتی اپیدمی را بررسی کردیم، متوجه شدیم که باید تلاش بیشتری در این منطقه پرخطر کنیم. همچنین ما در هر دانشگاه علوم پزشکی، تحقیقات اپیدمیکی برای کنترل اطلاعات ایجاد کردیم و میان تیم‌ها تماس برقرار است و ظرفیت‌ها با یک‌دیگر به اشتراک گذاشته شده و آمار نیز به روزرسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران بیشتر از هفتاد و پنج درصد از موج اپیدمی را گذرانده است، اظهار کرد: خوشبختانه تا ۱۰ روز گذشته، کاهش شدیدی در تعداد مبتلایان جدید داشته‌ایم؛ همچنین تا پایان تابستان انتظار موج دیگر شیوع کرونا را نداریم. تحقیقات ما این است که موج بعدی ابتلا در زمستان خواهد بود و ممکن است در پاییز و زمستان موج دوم را داشته باشیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین افزود: برخی از کشورهای در حال توسعه در نظر دارند که تولید واکسن خوب است، درحالی که در آمریکا و اروپا نمی‌توانیم از تاثیر اقدامات پیش‌گیرانه چشم پوشی کنیم. اقدامات ایران در پیدا کردن افراد با تماس تلفنی و تحقیقات سازمان یافته در روزهای ابتدایی در کاهش مبتلایان مفید بوده، این اقدامات در بیمارستان‌ها باعث کاهش شیوع شده است.

هفتمین دوره نشست استپ شامل سخنرانی کلیدی برگزیدگان دوره‌های پیشین جایزه مصطفی(ص)، شامل پروفسور جکی یینگ، پروفسور اوگور شاهین، استاد ایمونولوژی در دانشگاه ماینز آلمان، حسین بهاروند استاد زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان و محمد عبدالاحد، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه تهران و پنل‌های تخصصی با مشارکت کارشناسانی از کشورهای مختلف و ارائه مقاله متخصصان در زمینه‌های مرتبط نیز هست.

نشست امروز با حضور سخنرانانی از کشورهای دیگر با رعایت قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

در این دوره از نشست استپ کارشناسان بیماری‌های عفونی و اساتید دانشگاه و متخصصان همراه با اساتیدی از کشورهای هند، ترکیه، ژاپن، چین، اندونزی، مالزی، ایران و آذربایجان تجربیات خود را در درمان این بیماری به اطلاع یکدیگر می‌رسانند.

تاکنون مراکز مختلفی در جهان اسلام شامل دانشگاه های ایران سه دوره، دانشگاه پوترای مالزی (دوره دوم)، دانشگاه سلطان قابوس عمان (دوره چهارم) و دانشگاه کراچی پاکستان (دوره پنجم) میزبان نشست‌های استپ بوده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070385

وب گردی

وب گردی