سرمایه گذاری زودبازده مهم‌ترین مزیت اقتصاد دیجیتالی است

رئیس جمهور در مراسم رونمایی از طرح‌های پیشران اقتصاد دیجیتال گفت: معمولا در اقتصاد سنتی 10 الی 20 سال بازگشت سرمایه طول می‌کشد، اما این سرمایه گذاری (دیجیتال) خیلی زود بر می‌گردد این به معنای سودآور بودن این بخش است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم رونمایی از طرح‌های پیشران اقتصاد دیجیتال، اظهار کرد: با افتتاح این طرح‌ها گام‌های بلندی برای خودکفایی کشور برداشته شد که می‌تواند فعالیت‌های کسب و کار را در زمینه مشاغل جدید تسهیل کند.

وی ادامه داد: در ایام کرونا به کسب و کارهای اینترنتی کمک شد، زیرا در این ایام از کسب و کار خود فاصله گرفته بودند، لذا بسته ۵۰ میلیون تومانی برای ۵ هزار شرکت مدنظر قرار داده شد که اقدام خوب در افتتاحیه امروز بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: امیدوارم این فضا آماده شود تا کسانی که به دنبال تولید محتوا هستند محتواهای جدید تولید کنند و مردم از تنوع محتوایی لازم برخوردار شوند.

روحانی از سیاست گذاری‌های منظم شورای عالی مجازی و مرکز ملی تشکر کرد و گفت: این سیاست‌گذاری اصولی و عام در زمینه فضای مجازی است. جلساتی که برای هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی و شورای اجرایی تشکیل می‌شود می‌تواند به ما کمک کند تا سریع‌تر به دستاوردهای مورد نیاز دست یابیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: یکی از اهداف ما در دولت یازدهم ایجاد دولت الکترونیک بود که باید این امر تکمیل شود تا مردم خدمات خود را راحت بتوانند از این طریق دریافت کنند، بدون اینکه نیاز به سفر داشته باشند و یا نیاز به مراجعه به دفاتر دولتی داشته باشند.

روحانی گفت: اقتصاد سنتی در حال تغییر و تحول به سمت اقتصاد دیجیتال است؛ به عبارت دیگر کشاورزی ما نیز تحول بزرگ در اقتصاد دیجیتال خواهد داشت.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر بخشی از خدماتی که در اختیار مردم قرار می‌دهیم خدمات فضا پایه باشد یک کشاورز می‌تواند از خانه خود با موبایلش شرایط کسب و کار خود را ببیند و برنامه ریزی کند.

روحانی گفت: ایام کرونا ایام سختی برای مردم بود و فرصت نمود و بروز فناوری اطلاعات برای مردم را بیشتر فراهم کرد.

وی اظهار داشت: از طریق فناوری اطلاعات توانستیم به ۷۷ میلیون نفر از طریق بانک‌ها بدون مراجعه مردم وام بدهیم. فناوری اطلاعات و موبایل‌های هوشمند به ما کمک کرد و مردم به راحتی خدمات دریافت کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: در ایام کرونا به مردم توصیه شد کمتر به خیابان‌ها و فروشگاه‌ها بروند و از طریق فضای مجازی اجناس مورد نیاز را سفارش دهند تا از طریق پست در اختیارشان قرار گیرد.

روحانی تاکید کرد: تحرک پست کشور و شرکت‌های دیجیتالی می‌تواند تحول بزرگی را در کشور ما بوجود آورد.

وی ادامه داد: معمولا در اقتصاد سنتی 10 الی 20 سال بازگشت سرمایه طول می‌کشد، اما این سرمایه گذاری (دیجیتال) خیلی زود بر می‌گردد این به معنای سودآور بودن این بخش است.

رئیس جمهور اظهار داشت: شرکت ایرانسل یک نمونه‌ای است که شرکت‌های غیر دولتی می‌توانند بار مسئولیت خدمات را برعهده بگیرند و همانطور که از ابتدای دولت یازدهم در مورد واگذاری اقتصاد دولتی به بخش خصوصی می‌گفتیم الان در بخش خدمات هم می‌توان این کار را انجام داد.

رئیس قوه مجریه با طرح این پرسش که چقدر کیفیت برای سفارش دهنده اهمیت دارد، اظهار داشت: امیدوارم این خدمات با کیفیت برای سفارش دهندگان باشد.

روحانی بیان داشت: اصولا اقتصاد سنتی در حال تغییر و تحول به اقتصاد دیجیتال است، یعنی کشاورزی ما هم به سمت دیجیتال می‌رود. در مساله دامداری آزاد امروز بخش بزرگی از این حرکت به صورت دیجیتال انجام می‌شود و طرف با امکاناتی که دارد می‌بیند گوسفندان و گاو‌های او کجا حرکت می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به بازدید خود از یک کارخانه ساخت خودرو در یکی از کشورهای دیگر گفت: ساخت خودرو با هوش مصنوعی صورت می‌گرفت. ما در این ایام کرونا که روزهای سختی برای مردم ما بود فرصت فن‌اوری اطلاعات و بروز آن برای مردم بیشتر شد. ما توانستیم بدون مراجعه مردم به بانک به ۷۷ میلیون نفر وام بدهیم.

وی بیان داشت: در تبلیغات انتخاباتی دیوار‌ها از چسباندن عکس‌ها خلاص شدند و همه تبلیغات به سمت تبلیغات اینترنتی آمد؛ این فضا در انتخاب مردم هم تاثیرگذار است. دولت همه امکانات را فراهم کرده بود که این انتخابات گذشته کاملا الکترونیکی برگزار شود اما هماهنگی بین شورای نگهبان و وزارت کشور انجام نشد.

روحانی اظهار داشت: اصلا مردم آنلاین نتایج انتخابات را ببینند البته شاید بگویند این برای کسی که رای آورده تبلیغ می‌شود اما غیر از آن می‌توان مردم آنلاین ببیندد و تفکراتی مثل تقلب و دخالت از بین می‌رود و مردم میبینند دستی در انتخابات دخالت ندارد.

وی با اشاره به نقش فضای مجازی در شفافیت و مبارزه با فساد تاکید کرد: چگونه امکان پذیر است با شیوه‌های سنتی با فساد مبارزه کنیم. ما برای همکاری با کشورهعای دیگر چاره‌ای جز توسعه این فضا نداریم. الان همه هواپیماها و کشتی ها با اطلاعات فضا پایه کار می‌کنند. زیرساخت‌ها در دولت یازدهم آماده شد و شرایط برای استفاده مهیا شد و ما دیدیم که ظریب نفوذ اینترنت در این سال‌ها چهار برابر شده است.

روحانی تصریح کرد: بعضی از کشورها ۱۴ درصد GDP اقتصادشان از اقتصاد دیجیتال است ما به ۶.۵ درصد رسیدیم که رقم خوبی است. اساساً فضای مجازی شرایط کشور را متحول کرده و سبک زندگی و رابطه ها با یکدیگر را تغییر داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070392

وب گردی

وب گردی