تولید سالانه 50 تن  کود زیستی همسو با شرایط اقلیمی کشور

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید 13 گونه مایکروزا (کود زیستی) خبر داد و گفت: این کود زیستی گیاه را در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها به عنوان مهمترین تنش‌های زیستی مقاوم می‌کند.

مهدی رستمی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره فعالیت این شرکت اظهار کرد: این شرکت تولید کننده انواع کودهای زیستی میکوریزا است که با تولید این محصول توانسته برند دانش بنیان را دریافت کند.

وی تصریح کرد: قارچهای میکوریزا می‌توانند با افزایش کارایی آب مورد استفاده و جذب مواد معدنی، کاهش تنشهای خشکی و شوری موجب بهبود رشد و نمو گیاهان شوند. به عبارتی کودهای زیستی، ریزاندامگان‌هایی (میکروارگانیسم‌هایی) هستند که قادرند عناصر غذایی خاک را در یک فرایند زیستی تبدیل به مواد مغذی همچون ویتامین‌ها و دیگر مواد معدنی کرده و به ریشه گیاه برساند. مصرف کودهای زیستی کم هزینه بوده و در اکوسیستم آلودگی به وجود نمی‌آورد.

رستمی با اشاره به اینکه بیش از 13 گونه مایکروزا تولید کردیم که اکثرا بومی هستند، گفت: بازار تشنه این محصول است زیرا مایکروزا موجود زنده است که تقریبا نامحدود بوده و عملا کار کود و سم را یکجا انجام می‌دهد خیلی از تنش زیستی و غیرزیستی را تسهیل می‌کند و این باعث شده که مشتریان زیادی داشته باشیم.

رستمی با اشاره به تولید کودهای زیستی با تکیه بر سازوکار همزیستی میان قارچ و گیاه، افزود: در تعامل و همزیستی میان این دو، گیاه به دلیل برخورداری از کلروفیل یا سبزینه، نقش فتوسنتز، تولید مواد مغذی و رساندن آن به قارچ را عهده‌دار می‌شود، از سوی دیگر قارچ نیز گیاه را در برابر تنش‌های زیستی و غیر زیستی مقاوم می‌کند.

وی، شوری، خشکی، گرما یا سرمای شدید و عناصر سنگین و آلوده را از مهم‌ترین تنش‌های غیر زیستی دانست و گفت: این کود زیستی همچنین گیاه را در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها و هماتوم به عنوان مهمترین تنش‌های زیستی مقاوم می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: کودهای زیستی برای نخستین بار در کشور کانادا تولید شده و کشورهایی مانند آلمان، استرالیا و آمریکا عمده‌ترین تولیدکنندگان این کودها هستند. در کشور ما نیز تا چند سال پیش در حد پژوهش‌ها و تولید آزمایشگاهی این کار دنبال می‌شد اما از سال 94 توانستیم این محصول را تولید و به مرحله انبوه برسانیم.

رستمی گفت: در صورت دریافت مجوزها و ایجاد زمینه‌های حمایتی در بازار داخلی، ظرفیت بسیار خوبی هم در بازار کشور و نیز کشورهای همسایه و در حال توسعه برای صادرات این کود وجود دارد. متاسفانه به دلیل عدم حمایت نهادهایی مثل جهاد کشاورزی و محیط زیست در اخذ مجوزها با مشکلاتی مواجه هستیم. این محصول به دلیل با دانش جدید تولید می‌شود، اکثر مسئولان و کشاورزان با این گونه محصولات آشنایی چندانی ندارند تا توجیه شوند به زمان بیشتری نیاز است. بنابراین گرفتن یکسری مجوزها دشوار است؛ وقتی مجوز هم نداشته باشیم کشاورزان اقبالی چندانی برای استفاده از این محصول تولیدی پیدا نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: محدودیت خاصی برای تولید نداریم سالانه 50 تن تولید می‌کنیم. اما فروشمان در این حد نیست. معمولا 13 گونه مایکروزا را به صورت همزمان تولید و آن را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهیم.

رستمی توسعه گلخانه برای پرورش این نوع قارچ‌ها و پوشش بازار داخلی وخارجی را از برنامه‌های آتی این شرکت عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون گلخانه‌هایی با مقیاس کوچک احداث کردیم باید این گلخانه‌ها را توسعه دهیم. همچنین در صدد شناسایی بازارهای جدید برای رونق فروش این محصول هستیم؛ زیرا این شرکت تولیدی دانش‌بنیان توانایی صادرات به کشورهای خارجی را دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، از ظرفیت ایجاد اشتغال در صورت رونق تولید این محصول دانش‌بنیان گفت: در حال حاضر ۴ نفر از دانش‌آموختگان فیزیولوژی گیاهی، اکولوژی و کشاورزی از فعالان این شرکت دانش‌بنیان هستند. اما با گسترش تولید این کود یا ورود به بازارهای بین‌المللی، زمینه خلق ارزش افزوده و اشتغال بیشتری نیز فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070446

وب گردی

وب گردی