کشف چگونگی گسترش پروتئین سمی در بیماری آلزایمر

تحقیقات نشان می‌‌دهد نسخه‌های سمی پروتئین تاو باعث مرگ سلول‌های عصبی مغز در بیماری آلزایمر می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان طی مطالعه جدید نشان دادند که گسترش تاو سمی در مغز افراد مسن ممکن است از طریق نورون های متصل اتفاق بیفتد. محققان می‌دانند که بتا آمیلوئید گسترش تاو سمی را تسهیل می‌کند.

نتایج این مطالعه در « Nature Communications » منتشر شده است که حاصل همکاری بین دانشگاه لوند سوئد و دانشگاه مک گیل کانادا است که اطلاعاتی در مورد شیوع تاو سمی در مغز انسان ارائه می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که تاو سمی ممکن است از طریق اتصالات عصبی مستقیم در مناطق مختلف مغز پخش شود، دقیقاً مانند بیماری‌های عفونی ممکن است از طریق مسیرهای مختلف گسترش یابد. این گسترش در بیماری آلزایمر ممکن است توسط بتا آمیلوئید و احتمالاً منجر به مرگ گسترده عصبی و در نهایت زوال عقل شود.

اسکار هانسون، استاد عصب شناسی دانشگاه لوند و محقق سرپرست این تحقیق اعلام کرد که این یافته ها پیامدهای درمانی را با هدف متوقف کردن گسترش تاو و در نتیجه متوقف کردن پیشرفت بیماری در آلزایمر به همراه دارد.

دو پروتئین مرتبط به بیماری آلزایمر وجود دارد: بتا آمیلوئید، چیزی که به عنوان پلاک مغز شناخته می شود و تاو پروتئین‌هایی هستند که ریزلوله‌ها را تثبیت می‌کنند. مطالعات قبلی گسترش تاو سمی را با انحطاط مغز و علائمی مانند اختلال در حافظه مرتبط کرده است.

دانشمندان به منظور توسعه روش‌های درمانی جدیدی که می تواند این گسترش را متوقف کند طی تحقیقات فشرده به دنبال این هستند که چگونه تاو سمی در مغز گسترش می یابد. در حال حاضر کارآزمایی های بالینی در حال ارزیابی این است که آیا آنتی بادی هایی که برای اتصال به تاو ایجاد شده اند بیماری را متوقف می‌کند یا خیر؟

یافته های محققان پیامدهایی برای درک این بیماری دارد؛ اما مهمتر از همه در توسعه درمان های ضد آلزایمر، که علیه بتا آمیلوئید یا تاو کارگردانی شده مهم هستند.

هانسون اعلام کرد که به طور خاص روش های درمانی محدود کننده جذب تاو به نورون ها یا حمل و نقل یا دفع تاو، می تواند پیشرفت بیماری را محدود کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070475

وب گردی

وب گردی