دانشگاه‌ها به عنوان سرمایه‌گذار به طرح‌های دانش‌بنیان ورود کنند

دانشگاه‌ها باید به عنوان سرمایه‌گذار در طرح‌های دانش‌بنیان ورود کرده و قسمتی از بودجه خود را در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به واحدهای فناور تخصیص دهد.

گروه دانشگاه ایسکانیوز: امروزه دانشجویان نخبه و استادان پرتلاش دانشگاه آزاد اسلامی استقبال خوبی از مراکز رشد و پارک های علم و فناوری نشان داده‌اند. روند ثبت ایده و ساخت محصول اولیه در قالب هسته‌ها و واحد‌های فناور نیز رو به رشد است که این موضوع می‌تواند نوید‌بخش آینده‌ای درخشان باشد. آینده‌ای که دانشگاه آزاد اسلامی را از درآمدهای سرشار غیر شهریه ای بهره‌مند خواهد کرد. به طوری که نه تنها برخی از واحد‌های دانشگاهی آن زیا‌ن‌ده نباشند، بلکه علاوه بر تأمین حقوق و دستمزد و رفع نیاز‌های خود، به کمک اقتصاد ملی شتافته و به روند خلق ثروت غیر نفتی برای کشور کمک کند.

اما در مسیر دست یافتن به این مهم، مسائل و چالش هایی نیز وجود دارد که لازم است به آن توجه ویژه شود. چالش هایی که اگر به درستی مدیریت نشوند ، نه تنها واحد های فناور را به درآمدزایی نمی‌رساند، بلکه جامعه نخبگان را دچار بی انگیزگی کرده و حتی می‌تواند باعث شود ایده‌های شکل گرفته که اکنون به مرحله ثمردهی و تجاری سازی رسیده‌اند، از دانشگاه ها و شرکت‌های خارجی سر در بیاورند. این موضوعی نقطه ای در برابر اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین راه برون رفت از این مشکل آن است که در این صورت نخبگان دانشگاهی می توانند ضمن ساخت ایده های خود، روند تولید انبوه و فروش آن را آغاز کنند. البته باید گفت که، اکنون دانشگاه مبالغی به صورت کمک بلاعوض بابت ساخت نمونه اولیه و همچنین تسهیلات بانکی ، در اختیار واحدهای فناور قرار می دهد؛ اما این حمایت ها در وضعیت کنونی اقتصاد، جوابگوی حل مشکلات شرکت ها نیست و بعضاً امکان ساخت نمونه اولیه طرح را نیز فراهم نخواهد کرد.

از طرفی باید گفت که دریافت تسهیلات بانکی با سود بالا و ضمانت هایی که تهیه آن از عهده این شرکت‌های جوان و نوپا بر نمی‌آید عملاً راه را برای بهره مندی از این وام ها بسته است.

این در حالی است که محصولات ساخته شده واحد‌های فناور در برخی موارد، علاوه بر رفع نیاز‌های داخلی توان صادرات و ارز‌آوری را دارند . لذا چنانچه دانشگاه آزاد اسلامی در ساخت این ایده ها سرمایه گذاری موثر داشته باشد، راه برای جوانانی که سرمایه خانواده و عمر خود را در بستر آن کشت کرده‌اند باز و مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان آن برطرف خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس

انتهای پیام/

کد خبر: 1070482

وب گردی

وب گردی