ثبت 114 اختراع در دفاتر معتبر بین‌المللی/ پیش‌بینی رشد 50درصدی تا افق 1400

مدیر کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ثبت 114 اختراع در دفاتر معتبر بین‌المللی خبر داد و گفت: سهم کانون از ثبت اختراعات در ادارات آمریکا و اروپا حدود 50‌درصد است که با حمایت‌های معاونت علمی حدود 90‌درصد پتنت‌ها در این مرکز ثبت شده‌اند.

مهدی ضیغمی مدیر کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره فعالیت این کانون اظهار کرد: یکی از رسالت‌های اصلی این کانون علاوه بر ثبت پتنت، تکمیل حلقه‌های نهایی اختراع است؛ زیرا وقتی اختراعی ثبت می‌شود با این اتفاق، قصد حفاظت از محصول تولید شده وجود دارد یا هدف این است که فعالیت های مربوط به انتقال محصول ثبت شده به راحتی انجام شود.

وی ادامه داد: تا امروز این حلقه‌های نهایی در کشورمان مغفول مانده و زیرساختی برای آن وجود ندارد؛ بنابراین تکمیل این حلقه‌ها را یکی از اهداف کانون قرار دادیم. خوشبختانه بحث ثبت اختراع در کانون به خوبی شکل گرفته و با همکاری دو شرکت در این زمینه مشغول فعالیت هستیم.

ضیغمی تأکید کرد: یکی از برنامه‌های اصلی کانون طی چند سال گذشته افزایش سطح آگاه‌های عمومی و جامعه هدف و فناوران و افراد توانمند و متخصصان از مالکیت فکری بوده است تا بتواند به پژوهش و فناوری و توسعه محصولات دانش‌بنیان دست پیدا کند.

وی تصریح کرد: هدف توسعه و تکمیل زنجیره در این حوزه است و در سال 98 کانون عملا در تمام بخش‌ها فعالیت گسترده‌ای انجام داده است تا جایی که در حوزه‌های مختلف تیم‌هایی دارد که کارهای اصلی و تخصصی ثبت پتنت را انجام می‌دهند.

ضیغمی ادامه داد: در سال 2017 از ایران در اداره ثبت اختراع آمریکا و اروپا 117 اختراع منتشر شده که نصف آن متعلق به کانون پتنت است. در سال 2018 حدود 157 اختراع منتشر شد که حدود 50 درصد متعلق به کانون بود؛ اما در سال 2019 به‌خاطر برخی از مسائل و مشکلات 114 اختراع از ایران منتشر شد که نزدیک 60 درصد آن را کانون پتنت انجام داد. البته در ادارات ثبت اختراع سایر کشورها نیز پتنت ایرانیان فایل شده است؛ اما در رتبه‌بندی کشورها و مقایسه آنها با یکدیگر مقیاس اداره ثبت امریکا و اروپا است.

مدیر کانون پتنت به سهم کانون از ثبت این اختراعات اشاره کرد و گفت: سهم کانون از ثبت اختراعات در ادارات امریکا و اروپا حدود 50 درصد است که با حمایت‌های معاونت علمی حدود 90 درصدی پتنت‌ها در این مرکز ثبت شده اند.

وی با بیان اینکه شاهد افزایش تیم در حوزه تجاری‌سازی بودیم، گفت: در این راستا تقویت تیم‌های نگارش پتنت توسط کانون در حال انجام است تا فعالیت‌های مربوط به ثبت در داخل کشور انجام شود و ضمن خروج ارز از کشور در آینده به کشورهای همسایه نیز در این زمینه خدمات ارائه دهیم. البته پیش از این تمام فرآیند ثبت اختراع در خارج از کشور و توسط وکلای خارجی انجام می‌شد؛ اما در حال حاضر بیش از نیمی از فعالیت‌ها در داخل کشور انجام و تا دو سال آینده این فعالیت‌ها به صورت کامل در داخل کشور ارائه می‌شود.

مدیر کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین تصریح کرد: برای حمایت بهتر دفاتر تجاری‌سازی یا مالکیت فکری در دانشگاه‌های کشور توسط کانون راه اندازی شده تا با برگزاری کارگاه‌های تخصصی ثبت اختراع و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های کانون را اطلاع رسانی کنند تا‌کنون با همکاری وزارت علوم و دانشگاه های کشور 41 دفتر مالکیت فکری ایجاد شده و به شبکه همکاران کانون پتنت پیوسته اند؛ همچنین در سال گذشته 65کارگاه تخصصی بررسی و آشنایی ثبت اختراع در دانشگاه ها و مراکز رشد برگزار کرده است اما با شروع ویروس کرونا تمام کارگاه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود.

ضیغمی ادامه داد: پس با وجود این دانش مسیر ثبت اختراع خارجی تا حد زیادی هموار شده است. در سالی که گذشت مخترعان بیش از 240 درخواست برای حمایت در سامانه کانون ثبت شد. از این تعداد 89 پرونده در اداره ثبت اختراع آمریکا تشکیل شد. در سال گذشته رشد خوبی را در حوزه ثبت اختراع خارجی شاهد بودیم. همچنین 120 پرونده روند اداری ثبت اختراع را پیمودند. البته در سال گذشته 54 تقاضا‌نامه نیز گرنت شد. همه این اقدامات و اتفاقات نشان از رشد توجه به ثبت اختراع در کشور دارد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با برگزاری کارگاه‌ها در سال‌جاری بتواند مسیر رشد و توسعه را هموار سازد. پیش‌بینی می‌شود که در حوزه ثبت پتنت با رشد 50 درصد مواجه شویم؛ همچنین براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا افق 1400 با رشد 50 درصدی مواجه خواهیم شد.

مدیر کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: بحث حمایت 90 درصدی از ثبت اختراع در یکی از ادارات معتبر بین‌المللی یکی از خدمات کانون به شرکت‌های دانش‌بنیان است از آنجا که ثبت اختراع به صورت بین‌المللی پروسه‌ای زمان و هزینه‌بر است کانون در این زمینه خدماتی را برای ثبت بین‌المللی اختراع ارائه می‌دهد.

وی افزود: در سال 98 تنها 9 دفتر همکار موفق به اخذ تأییدیه نهایی کانون پتنت، برای برخی از درخواست‌های خود شده‌اند که از میان آن‌ها، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با 5 درخواست تأیید شده در صدر قرار گرفته و دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران، به ترتیب با 3 و 2 درخواست تأیید شده، در رده‌های بعدی جای دارند. در مجموع، 16 درخواست از بین 112 درخواست ارسالی به کانون پتنت، مورد تأیید نهایی قرار گرفته است که نرخ 14.28 درصدی را نشان می‌دهد.

ضیغمی ادامه داد: در سال جاری تمرکز بیشتری را روی مباحث آموزش مالکیت فکری خواهیم داشت تا افراد بیشتری با این موضوع درگیر شوند. همچنین تعداد دفاتر همکار کانون نیز افزایش می‌یابد. کانون با برنامه ریزی‌های خود در نظر دارد گام‌های قدرتمندی را برای حفاظت از دارایی‌های فکری فناوران و شرکت‌های نوآور بردارد. همچنین تولید ثروت از مالکیت فکری و ایجاد بازار اختراعات و کسب درآمد از آنها هدفی دیگری است که در کانون دنبال می‌شود.

وی تأکید کرد: کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال جدید برای تسریع تحقق اهداف تجاری شرکت‌ها، بازار ثبت پتنت را گسترش داده است به گونه‌ای که علاوه بر آمریکا در کشورهای کانادا، چین و اتحادیه اروپا فعالیت‌های کانون گسترش می‌یابد. همچنین شرکت‌ها علاوه بر حمایت نخست، برای دومین ثبت اختراع از حمایت 50 درصدی برخوردار می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070490

وب گردی

وب گردی