برگزاری آزمون و مصاحبه در مقطع ابتدایی ممنوع است/ ثبت‌نام مدارس تا پایان مرداد ادامه دارد

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: هرگونه ارتباط مدارس با موسسات دولتی ‌و غیر‌دولتی در زمینه برگزاری آزمون و همچنین مصاحبه و برگزاری آزمون در پایه هفتم ممنوع است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رضوان حکیم‌زاده در نشستی که صبح امروز شنبه 10 خرداد 99 در ساختمان وزارت آموزش‌و‌پرورش برگزار شد، اظهار کرد: با تاکید وزیر آموزش و پرورش به دلیل شیوع ویروس کرونا تمامی روندها مانند گذشته پیش می‌رود، به همین منظور جلسات ستاد ثبت نام برگزار و در پی آن ۲۳ اردیبهشت دستورالعمل ثبت نام به مدارس ارسال شد. همچنین معاونان آموزش استان‌ها به عنوان مسئولان ستاد انتخاب شدند.

وی ادامه داد: دستورالعمل امسال با توجه به شرایط بحران کرونا تنظیم شده است. در این دستور العمل تاکید شده ثبت نام صرفاً فرایندی اداری نیست؛ بلکه رویکردی تربیتی مخصوصاً برای نوآموزان و دانش‌آموزان اول ابتدایی است. اول خرداد شروع فرایند ثبت‌نام است، با توجه به شرایط کنونی امسال پیش‌بینی شده با استفاده از بستر فناوری ثبت نام به صورت هم‌زمان کلاس‌ها در «شاد» تکمیل شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال ۲ نوع ثبت‌نام در مقطع ابتدایی داریم. ضرورت دارد تمامی دانش‌آموزان در طرح سنجش اولیه شرکت کنند، سازمان آموزش و پرورش استثنایی زمان آغاز سنجش را در مردادماه اعلام کرد، قبل از انجام این طرح، ثبت نام نوآموزان صورت خواهد گرفت.

وی افزود: حسن خلق و صبوری مسئولان ثبت نام در مدارس و مناطق در دستور کار قرار گرفته است؛ همچنین مقرر شده از ظرفیت سامانه «شاد» استفاده کنند تا از مراجعه حضوری جلوگیری شود. بهره‌برداری از دستورالعمل بهداشتی مورد تاکید قرار گرفته و زمان‌بندی ثبت نام در دستور کار قرار گرفته تا استرس والدین کاهش پیدا کند؛ همچنین تدابیری در راستای هدایت تحصیلی الکترونیکی صورت گرفته است.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: اختصاص مهلت ثبت‌نام بیش از حد معمول در اختیار دانش‌آموزان عشایر قرار دارد. آغاز فرایند ثبت‌نام و تشکیل ستاد از اول خردادماه آغاز و تا پایان خرداد ادامه دارد، مدارس باید برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه را داشته باشند.

وی بیان کرد: هرگونه ارتباط مدارس با موسسات دولتی ‌و غیر دولتی در زمینه برگزاری آزمون و همچنین مصاحبه و برگزاری آزمون در پایه هفتم ممنوع است. هیچ مدرسه دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای‌ پذیرش نوآموزان یا دانش‌آموزان، آزمون برقرار کنند. مدارس هیئت امنایی به‌جز خدماتی که با مشارکت اولیا تعیین می‌شود، نباید هیچ شهریه‌ای دریافت کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: پیش‌بینی شده در سال آینده حدود یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۲۰۸ دانش‌آموز ابتدایی داشته باشیم که در مقایسه با سال تحصیلی گذشته رشد چهار درصدی را شاهد هستیم؛ همچنین پیش‌بینی شده ثبت نام یک میلیون و ۴۷۸ هزار پایه اولی ششم داشته باشیم که نسبت به سال گذشته ۴.۷ رشد خواهد داشت.

وی تصریح کرد: با توافقی که با سازمان آموزش کودکان استثنایی داشتیم، ان‌شاءالله افزایش سنجش کودکان دبستان به ۶۰ درصد را شاهد خواهیم بود. امیدواریم بتوانیم سنجش و غربالگری را از کلاس اول به پیش‌دبستانی منتقل کنیم.

حکیم‌زاده افزود: معاونت آموزش ابتدایی استان‌ها و ستاد ارزیابی عملکرد رسیدگی به شکایات مسئولیت رسیدگی به شکایات مربوط به ثبت نام را بر عهده دارند. والدین در صورت داشتن شکایت می‌توانند به سامانه این اداره مراجعه و روند رسیدگی به شکایات خود را پیگیری کنند. امیدواریم امسال با وجود شرایط ناشی از کرونا، همکاران با رعایت اولیت سلامتی دانش‌آموزان، طوری عمل کنند که تا پایان مرداد روند ثبت نام به پایان برسد و برنامه‌ریزی‌های لازم برای کلاس‌بندی را مد نظر قرار دهیم. ان‌شاءالله با هماهنگی با ستاد کرونا همانند سال‌های‌گذشته فرایند ثبت نام را در زمان مقرر به پایان می‌رسانیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اقدامات وزارت آموزش و پرورش در زمینه جلوگیری از وقوع اتفاقاتی مشابه قتل رومینا اشرفی بیان کرد: طرح خشونت‌زدایی نهایی شده، با این حال مجدداً این طرح با وزیر مطرح و بر آن تأکید شده است، وزیر آموزش و پرورش از هر معاونت خواست بسته تحولی تدوین کند. معاونت آموزش ابتدایی در راستای طرح خشونت‌زدایی در بستر «خوانا» ورود کرده است، این طرح بر آداب زندگی و ایجاد محیط امن برای دانش‌آموزان و بر‌ محیط امن روانی علاوه بر محیط امن فیزیکی تأکید دارد. امیدوارم طرح تحول و سایر اقدامات وزارتخانه که در بسته «خوانا» مورد تأکید قرار گرفته، زمینه‌ای را فراهم کند که دانش‌آموزان و والدین با آگاهی بیشتر پیش بروند. اگر از کودکی، احترام به خود و تعامل مبتنی بر کرامت انسانی را به دانش‌آموزان بیاموزیم، دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نخواهیم بود. در واقع نقش آموزش و پرورش در این موارد، پیش‌بینی اتفاقات است.

معاون آموزش ابتدایی اموزش و پرورش گفت: در دستور العمل بازگشایی تأکید کردیم همه محتوا آموزش داده شود و همه دانش‌‌آموزان تحت پوشش قرار گیرند. مدرسه موظف است تا ۲۷ خرداد با دستورالعملی در راستای اتمام محتوای احتمالی باقی‌مانده اقدام کند.

وی بیان کرد: هر زمانی که معلم با تأیید شورای مدرسه به این نتیجه برسد که فرایند یادگیری کامل شده، دانش‌آموز می‌تواند نتیجه این یادگیری توضیفی را به صورت کارنامه دریافت کند، طبیعتاً هر زمانی که دانش‌آموز نتیجه ارزیابی خود را دریافت کند، می‌تواند برای‌ثبت‌نام پایه بعدی اقدام کند.

حکیم‌زاده گفت: برای اینکه زمان ثبت‌نام را از دست ندهیم، در نظر گرفتیم فرایند ثبت نام به صورت ترکیبی انجام شود. این رویکرد بدان معنا نیست که تعداد کمتری از دانش‌آموزان را ثبت نام کنیم؛ بلکه می‌توانیم با تکیه بر یادگیری معکوس، حضور دانش‌آموزان را زمان‌بندی کنیم، به عنوان مثال می‌توانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۱۰ نفر را در کلاس درس داشته باشیم و با استفاده از بستر مجازی، تمهیداتی برای رفع اشکال و پیش رفتن آموزش‌ها پیش رویم.

وی افزود: برای بازماندگان از تحصیل مطابق سال گذشته، پیگیری‌های خود را انجام داده و تأکید کردیم مدیران مدارس در صورتی که دانش‌آموزی از سال گذشته در مدرسه بوده و امسال حضور ندارد، وضعیت تحصیل دانش‌آموز را پیگیری کند.

معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: آموزش و پرورش دو برنامه در صورت وجود کرونا یا نبودن آن با ذکر جزئیات تدوین کرده است، اگر مدرسه‌ای اعلام کند دانش‌آموزان به صورت یک روز در میان در مدرسه حضور پیدا کند، خلاف قوانین است و والدین لازم است چنین تخلفاتی را در سامانه مربوط ثبت‌ کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070498

وب گردی

وب گردی