بازارچه‌های گردشی برای دستفروشان پایتخت راه‌اندازی می‌شود

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران از راه‌اندازی بازارچه‌های گردشی و ارائه مکان رایگان برای فعالیت دستفروشان شناسنامه‌دار پایتخت خبر داد.

به گزاش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زهرا نژادبهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درباره فعالیت دستفروشان در پایتخت گفت: بر اساس ماده ۵۵ قانون اساسی فعالیت دستفروشی در شهرها به دلیل ایجاد سد معبر ممنوع است ولی با توجه به شرایط خاص اقتصادی می‌توان طی تعامل با نمایندگان مجلس در جهت ساماندهی فعالیت دستفروشان اقدامات موثر انجام داد.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی بهتر و جامع دستفروشان از طریق تصویب مصوبه‌ای در مجلس با سرعت بیشتر امکان پذیر خواهد بود، گفت: مدیریت شهری وظیفه دارد که از ایجاد سد معبر در سطح شهر جلوگیری کند ولی به دلیل وجود بیکاری و محدودیت منابع شغلی در شرایط کنونی می‌توان تسهیلات قانونی را فراهم کرد تا فعالیت دستفروشان سازماندهی شده انجام گیرد همچنین این مساله می‌تواند افزایش رضایتمندی بخشی از افراد جامعه را که در این حوزه فعال هستند به همراه داشته باشد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت ارائه راهکارهای مشترک توسط نمایندگان مجلس و شورای شهر از طریق برگزاری جلسات مشترک گفت: در حال حاضر آمار مشخص و دقیقی از تعداد دستفروشان در پایتخت نداریم البته بر اساس برخی از بررسی‌ها، تعداد دستفروشان از ۱۰ هزار تا ۶۰ هزار نفر متغیر است که مدیریت شهری تا کنون توانسته ۵ هزار نفر از دستفروشان، محل استقرار و فعالیتشان را در تهران شناسایی کند.

نژادبهرام با اشاره به اینکه تاکنون طی دو مرحله کمک مالی با همکاری و مساعدت بنیاد مستضعفان به دست فروشان پایتخت ارائه شده است، گفت: در حال حاضر در تلاش هستیم که با پیشنهاد معاونت خدمات شهری شهرداری بازارچه هایی را برای فعالیت دستفروشان در شرایط کنونی با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت گردشی فراهم کنیم.

وی گفت: ایجاد بازارچه گردشی برای فعالیت دستفروشان به صورت پایلوت و آزمایشی در منطقه ۱۷ تهران در نظر گرفته و جلسات مشترکی در این زمینه با حضور مسوولان شرکت ساماندهی مشاغل و شهرداری منطقه ۱۷ برگزار شده است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بر اساس پروتکل‌های بهداشتی و هماهنگی با ستاد مقابله با کرونا در تهران بازارچه‌های گردشی باید حتماً بدون سقف و در فضای باز باشد، گفت: شهرداری برخی از زمین های خالی را در این زمینه در نظر گرفته و پس از بررسی‌های لازم به صورت رایگان این بازارچه‌ها در اختیار دستفروشان شناسنامه‌دار قرار می‌گیرد.

وی همچنین از مذاکره با وزارت رفاه جهت ارائه کمک معیشتی موقت به دست فروشان شناسنامه‌دار خبر داد و گفت: طراحی مکان مناسب برای فعالیت دستفروشان و راه‌اندازی سامانه شناسایی دستفروشان از جمله اقدامات مد نظر مدیریت شهری جهت کمک به ساماندهی دستفروشان است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1070500

وب گردی

وب گردی